Skydda SGI vi långt sommarlov när föräldrapenningen är slut?

Min fru vill vara ledig typ hela sommarlovet med barnen, vilket arbetsgivaren accepterar. Så har hon gjort varje år de senaste åren. Problemet är att nu är föräldradagarna slut, så hon kan inte ta ut föräldrapenning.

I sak spelar inte pengarna någon roll, men risken om hon ansöker om t.ex. tjänstledighet utan lön är väl att hennes sjukpenningsgrundande inkomst (SGI) nollas och att om hon blir sjuk/vabbar i höst inte kommer få mer än lägstanivån på ersättning? Att till arbetsgivaren ansöka om “föräldraledighet” och inte plocka ut pengar från Försäkringskassan kommer hon nog undan med hos arbetsgivaren, men hjälper ju inte om hon i efterhand granskas av Försäkringskassan för att kartlägga hennes historiska sysselsättning - då måste hon ju plockat ut ersättning från FK för att inte SGI:n ska ryka som jag förstår det.

Någon som har tips på knep för att skydda SGI:n och ändå kunna vara ledig?

Edit: Handlar alltså om en person med årsinkomst över taket för SGI även efter obetalda ledigheten.

Lärare har (hade i alla fall) lång ledighet på sommaren så en möjlighet är att byta arbete till ett som har längre sommarledighet.

1 gillning

Läs gärna inläggen innan du svarar, om du inte förstår inlägget så fråga gärna. Ingen har pratat om vård av barn, utan frågan handlar om att vara tjänstledig från sitt jobb utan att ens sjukpenningsgrundande inkomst nollas, när såväl den taxerande årsinkomsten som den inkomst som står i anställningsavtalet fortsatt är god.

Min uppfattning är att en person som har en fast anställning med god lön men väljer att vara ledig tre månader för att knyppla, resa eller vad det än må vara och efter ledigheten blir sjukskriven pga t.ex. en cancerdiagnos kommer få miniminivån i ersättning från sjukförsäkringen, trots att personen har en fast anställning med god lön och trots att den taxerade inkomsten senaste året är god. Men sparkas helt enkelt ut ur systemet när man inte “skyddar” sin SGI och får börja om med att bygga upp sin SGI.

Skydda sin SGI kan man t.ex. göra genom att ta ut föräldraledighet, a-kassa, vara gravid eller studera. De två första är inte ett alternativ i denna frågeställning eftersom ingen föräldraledighet finns att ta ut och att min fru inte är arbetslös. Så frågan handlar om det finns andra - tillåtna - sätt att skydda sin SGI som jag missat, eller om jag missförstått hur SGI beräknas i stycket ovan.

2 gillningar

Onödigt dryga kommentarer här tycker jag. Förstår absolut problemet och vi känner samma sak. Jag förstår inger riktigt syftet med den här nollningen. Hur länge tar det att få tillbaka SGI-nivån efter nollningen?

Ett sätt att komma runt skulle kunna vara att ta sommarkurser men man kanske måste ta poängen också och då är det inte till ngn hjälp. Vad händer om man tar tjänstledigt och skriver in sig som arbetssökande samtidigt?

2 gillningar

Fast man är ju inte arbetssökande om man tar hand om barnen och inte vill ta ett annat jobb… Hitta en “enkel” sommarkurs och ta poängen tror jag är det enklaste som i alla fall för mig är rätt nyans i gråzonen.

Jag vet inte om tolkningen jag gör ovan är rätt, eller om reglerna trots allt är mer flexibla för kortare tjänstledighetsperioder. Får ringa Försäkringskassan nästa vecka och fråga.

Här Påverkar a-kassan min sjukpenninggrundande inkomst (SGI)? står följande:

“Tjänstledig. Din SGI är skyddad i tre månader från att du tar tjänstledigt. Vad som händer därefter beror på varför du är tjänstledig. Du ska i alla fall ha någon typ av sysselsättning, exempelvis vara arbetssökande, studera eller få sjukersättning eller föräldrapenning.”

4 gillningar

Nej, man är inte arbetssökande på riktigt men om Sveriges sjuka regler kräver att man är anmäld där för att skydda SGI:n så får man väl skriva in sig där trots att man inte tänkt byta jobb

Använd semester + tjänstledigt. Det borde räcka de 8 veckor som barnen har ledigt över sommaren. Hon har väl minst 5 veckors semester, sen fyll på med tjänstledigt om chefen nu godkänner detta. Problemet löst.

SGI är skyddad 3 månader efter att man sagt upp sig också, så det är igen fara på taket att hitta jobb direkt. I värsta fall får man ju skriva in sig på arbetsförmedlingen, och meddela att man enbart gjort det för att “vänta ut” något. T.ex. om man blir sparkad på våren och har tänkt plugga till hösten. Den långa sommaren kan ju göra att mer än 3 månader passerar tills plugget startar, bästa då är att skriva in sig på AF för att just skydda SGI. Tänk på att varje dag räknas, hoppar man över en dag, då kan din SGI nollas…

2 gillningar

Jag hade dubbelkollat FK att tremånadersregeln gäller i detta fall, gör den det borde det väl lösa problemet?

När jag själv pratat med FK om kortare obetald ledighet (då obetald semester) har jag fått till svar att SGI:n inte är skyddad, men att den återställs så snart jag återgår i tjänst om arbete kan förväntas pågå i 6 månader eller mer. I så fall blir det alltså inte ngn ”kvalifikationstid” utan SGI:n återställs direkt.

Men låter ju bra om man kan få till en tjänstledighet som täcks av tremånadersregeln.

4 gillningar

Håller med @JohannaU. Dubbelkolla med FK att tremånadersregeln gäller i ert fall.

Beroende på er historik och plan framåt kan det ju eventuellt bli skillnad om ni börjar med semester och sedan kör tjänstledigt eller tvärtom. Dubbelkolla med FK om det blir någon skillnad och vad som gynnar er mest.

1 gillning

Som tidigare nämnt så är det skyddad i tre månader.

Studerar man på minst 50 % är SGI också skyddad. Så alternativ är att ta en enkel kurs på distans.

1 gillning

Hur är det förresten med lägsta-nivå-dagar? Har hon några sådana kvar? Vissa tror felaktigt att de inte skyddar SGI - därför jag frågar.

1 gillning

De sista lägstanivådagarna ryker nu nästa vecka på påsklovet!

Vill verkligen understryka att ni bör kolla med FK vad som gäller i er situation, har flera i min bekantskapskrets som fått problem med SGI för att man missat ta ut vabb ngn enstaka dag eller kortare perioder med obetald semester så min upplevelse är inte att det finns ngt slags allmänt skydd under tre månader oavsett omständigheter.

Sålänge man ska återgå i en tjänst som återställer SGI:n är det ju bara ett risktagande under själva ledigheten, men om det är viktigt för er att skydda SGI hade jag def. pratat med FK.

2 gillningar

En tanke som slog mig. Kan hon starta eget och “jobba” för under sommaren. En EF som inte går så bra borde väl funka.

Rent spontant känns det ju knäppt att SGIn går ner till noll pga detta. Borde ju vara baserat på årslön eller nåt glidande medelvärde. Jag har inte läst på, men är det samma om man jobbar 50% över hela året och ändå hamnar över taket eller är det just att man inte jobbar nåt under en viss tid?

1 gillning

Stämmer detta verkligen? Tremånadersregeln
Vart kan jag hitta mer info? Jag är jättenyfiken.

Jag hörde någon som hade missat någon enstaka vecka mellan jobbslut och sommarterminsstart i juni och åkte ur systemet (!).

Som jag uppfattat det kan du skydda SGIn med halvtidsstudier i 10v under sommaren. Alltså inte exakt 3 mån. Så spara ett par semesterveckor till den sista delen av augusti dvs efter att sommarterminen slutat och innan höstterminen börjat.

Det finns sannolikt kurser som går att söka även om sista ansökningsdag var 15 mars. Vad som anses som lätt beror väl på intresse och tidigare erfarenheter.

Lycka till!
Vad skönt med en förstående chef! Grattis!

2 gillningar