Semester i stället för löneförhöjning

Är det nån som har koll på hur man ska värdesätts extra semesterveckor jämfört med löneförhöjning? Jag tänker rent konkret procent i lön.

Under våren har jag funderat en del på hur jag vill lägga upp de närmaste åren och insett att mer tid skulle passa bra just nu. Jag jobbar heltid just nu, men skulle kunna tänka mig att gå ner i tid. Föräldrardagarna tar slut nu i sommar. En tanke som då slog mig var att jag i stället för högre lön skulle begära fler semesterveckor, tex fyra fler veckor.

Jag funderar då på vad detta skulle kunna jämföras med i en vanlig löneförhöjning i pengar. Är det nån som har koll på det och även är det bra eller dåligt för min ekonomi, framtida löneutveckling m.m.?

Ett alternativ skulle ju kunna vara att jag tar högre lön och tar tjänstledigt motsvarande 4 veckor per år. Hur skulle det påverka? Färre semesterdagar gissar jag iom att jag inte jobbar heltid?

Rent spontant tänker jag att jag kan ta årslön/antal arbetade dagar, där antal arbetade dagar då är efter semestern är borträknad. Och sen jämföra de två dagslönerna. Stämmer det eller vad mer påverkas?

Nu har jag ingen uppfattning om din förhandlingssituation eller arbetsgivarens flexibilitet, men med många års erfarenhet som chef är min spaning att möjligheterna ganska små att förhandla fram extra semesterveckor. Fråga dig hur det skulle ligga i arbetsgivarens intresse att du inte är på jobbet utan har mer semester?

Fram tills barnet fyller 12 kan du vara tjänstledig på del av tid, det är en väg framåt. Lägre lön påverkar SGI om du ligger så till i lön att det spelar roll. Dessutom påverkas barnets möjligheter till dagis/fritids eftersom du tar ledigt för att ta hand om barnet, inte få bättre livsbalans.

1 gillning

En semesterdag är värd 5,4% av månadslönen för de flesta, så om jag provräknar lite.

En månadslön om 50 tkr har då inkluderat ett värde om 50 000 x 0,054 = 2 700 kr per dag.

Borde det inte då bli en lägre årslön om 2 700 x 16? Dvs 43 200kr

Ovan är innan pension som också påverkas.

svårt att säga. Beror nog mycket på vilken typ av jobb du har. Många jobb är nog rätt svåra att få fyra veckor extra semester. Det utgör också lite grovt 10+% av den arbetstid du normalt utför. Dvs 11% kanske det borde motsvara, förutsatt att du kan utföra ditt jobb med samma effektivitet. Sedan om du regelbundet utbildar dig, går på konferenser etc. ökar ju det andelen av den produktiva tiden som minskar.

Ett rättvist sätt att räkna borde vara att räkna bort “statiska tidstjuvar”, som konferenser, utbildning, etc och sedan ta antal arbetsdagar, dra bort nuvarande semester och se hur många procent återstoden minskar med.

Fråga dig hur det skulle ligga i arbetsgivarens intresse att öka lönen varje år trots att det inte finns något lagkrav på det? Ändå så sker det varje år på nästan alla arbetsplatser.

1 gillning

Det är dock väldigt mycket enklare att planera pengar än tid. En krona kan enkelt flyttas mellan olika kostnadsposter, en timma arbetstid kan inte lika enkelt flyttas till en annan person eller rationaliseras bort.

Javisst, läs hela mitt inlägg så slipper du slå in öppna dörrar

Jag ser inte riktigt var du påpekar exakt detta. Det handlar inte bara om att det kan vara svårt att skala ner verksamheten om någon ska ha en månad extra semester. Det handlar också om att det finns massor av overhead med att ha en anställd, ingen vill anställa två personer som arbetar halvtid om de kan hitta en som arbetar heltid.

1 gillning

Ha, don’t get me started på lönerevisioner och kollektivavtal :grin:

Jag har i hela mitt arbetsliv tagit extra tjänstledigt runt sommar och jul/nyår. Det har krävts en hel del påstridighet för att få igenom, men det är alltså inte absolut omöjligt.

1 gillning

Som flera varit inne på så är det inte så sannolikt att din arbetsgivare tycker detta är en bra idé då de flesta vill ha sin personal på heltid för att slippa en massa overhead och extra planeringsarbete. Det är även troligt att detta kommer påverka din möjliga löneutveckling negativt då du ju kommer utvecklas jobbmässigt ung 10% långsammare varje år.

Om vi däremot säger att din arbetsgivare faktiskt går med på att ge dig 4 extra semesterveckor med bibehållen lön och vi utgår från att du tjänar 50k/månad idag så innebär det att de i runda lag betalar samma lön, sociala avgifter + förmåner + extra semestertillägg + alla lokalkostnader + adminavgifter som finns av att ha en anställd. Detta när du kommer jobba ca 10% mindre. Fast kostnaden för dem per/timme kommer öka betydligt mer än dessa 10%.

För dig däremot så är det ju hur du värdesätter tid mot pengar. Du kommer få ut ungefär lika mycket pengar men med den skillnad att du jobbar 200 dagar istället för 220.

Vilka har arbetsplatsen kollektivavtal med? I många kollektivavtal finns möjlighet att växla lön mot semester, precis som man kan växla lön mot pension. Där krävs det ingen förhandling heller från din sida eftersom fackförbundet redan avtalat om det. Kanske vore en enklare väg att gå? Har svårt att tro att en arbetsgivare frivilligt skulle gå med på att ge mer ledigt utöver semestern om det inte är föräldraledighet eller tjänstledighet av något slag (som inte går att neka, tex om du har politiska uppdrag).

Någon nämnde deltidsmöjligheten ifall du har barn under 12. Det regelverket kan jag inte på mina fem fingrar, men där är det väl snarare så att man ändå inte får helt tjänstledigt utan enbart en viss procent?

Ja, det är lite så här jag tänker med. Det mesta av min utbildning sker utanför arbetstid. Eftersom mina intressen krockar med vad jag gör på jobbet så blir det ofta ett gäng timmar varje vecka med att hålla mig uppdaterad.

Hur tänker du är det blir betydligt mycket mer? Lokalerna kostar ju extra så klart, men de övriga kostnader tänker jag har med motsvarande 10% om min lön ökar med 10%. Lite så som kronkalle skriver ovan.

Jag tänker att de skulle vara deras intresse att jag är kvar. Antingen får de 80-90% av min tid eller 0%.

Inga kollektivavtal finns. Och lär nog inte bli några på ett bra tag.

Ja, detta är ju ett alternativ. Det jag funderar över är om jag istället får mer semester är det då bättre än mer lön? Som jag fattat det så minskar antalet semesterdagar om man är tjänstledig. Hur det funkar med företagsjukvård vet jag inte heller. Är det mer semester så är det som vilken semesterdag som helst.

Man kan ju se det lite som nåt liknande fyradagarsvecka med bibehållen lön, fast 4 veckor blir typ 4,5-dagarsvecka.

I och med att ni saknar kollektivavtal bygger det hela på chefens goda vilja. Finns ju inget lagstöd för att du ska få växla lön mot semester. Här måste chefen se fördelarna med att du gör det. Enklast är väl då att du helt enkelt tar upp frågan. Jag har svårt att värdera det i förhållande till lön. Upplever ofta att det är svårt att få ut semester antingen på grund av att arbetsplatsen behöver mig just då eller för att jag själv vill ”arbeta klart” innan jag går på ledighet.

Men har du en bra relation till chefen så testa att fråga. Återkoppla gärna i forumet hur det gick så vi kan lära av varandra :slightly_smiling_face:

Gällande tjänstledighet brukar det resultera i att det går ut över semestern. Ett tips är att titta på hur dina föräldradagar föll ut, drog de bort semesterdagar i samband med dessa? I sådana fall kan du nog räkna med att få något mindre semester i o m att du inte är i tjänst.

Jag ska ha ett snack imorgon så får se hur det går.

Håller med om att det är svårt att få ut, ta semester. Jag har aldrig haft mer än 4 veckor sammanhängande semester. Blir alltid max sparad semester. Så nu i sommar har jag anmält att jag tar 7 veckor ledigt, varav 2 veckor föräldraledigt.
Min tanke att få det som semester och inte tjänstledigt ska göra att det blir av.

Vi har idag frihet under ansvar, dvs behöver vi jobba över för att lösa nåt så ska vi själva ta det beslutet, sen ska vi jobba mindre senaste. Detta kompenseras med en vecka semester.

Angående föräldraledighet så minskade semestern när jag insåg att jag rapporterade alla föräldradagar på barn 1 även för barn 2. Det var ett visst antal dagar som inte påverkade semestern. Man skulle ju anmäla att man hade ett barn till så det gick att välja det. :sweat_smile:

Tjänstledighet nollar väl sgi, om du inte typ pluggar eller har annat skydd för sgi.

Den här känns ju rätt solklar för alla som inte har ett boomertänk. Men som sagt, beror på vad man jobbar med.

I allmänna bestämmelser finns det ett stycke där man kan semesterväxla. Av någon underlig anledning så finns det inte när man jobbar i regionen.

Var hittar jag dessa allmänna bestämmelser?

Allmänna Bestämmelser är ett kollektivavtal som finns för en rad verksamheter.

Jag menade att lönekostnaden är absolut inte allt för arbetsgivaren utan i många fall står de med en kostnad som för en fullt anställd även om de “bara” jobbar 90%, svårt att bara ge 90% av förmånerna.

Typiska kostnader som en 90% kostar företaget 100%:

Lokal
Datorutrustning
Friskvårdsbidrag
Utbildning
Konferenser
Fest
Försäkringar
Parkering
etc.

Alla dessa kostnader tillkommer per anställd oavsett om de jobbar 50%, 80% eller 100%.

Om vi hårddrar det det och säger att all personal går ned och jobbar 50%. Då hade vi behövt dubbelt så många anställda och kostnader för ovan hade dubblats.

Sedan blir ju lätt verksamheten lidande då det krävs fler personer för att hantera arbetsuppgifterna vilket kräver mer planering och det är inte så att chefen lätt kan få till en extra 0,1 Headcount bara för att en person skall ha extra semester utan då kommer den gruppen vara konstant underbemannad.

Jag säger inte att det är omöjligt och i vissa branscher kanske det är lättare att få till men generellt det kostar betydligt mer jobb och pengar för arbetsgivaren att ge mer ledighet än att istället höja lönen (om personer på arbetsplatsen har arbetsuppgifter som fyller 100% dvs).

1 gillning