Lång semester - resterande arbetsliv

Jag har hunnit fylla 50, bra jobb med en lön på strax under 60 000kr/månad + bisyssla med arvode på ca 100 000 kr/år. Känner mer och mer att livet springer ifrån mig - friskt och fräsch i kroppen och vill verkligen inte lägga resten av mitt liv på att jobba.

Har barn som fortfarande går i skolan och har 10 veckors sommarlov och jag känner verkligen att jag också vill ha det - ledigt nästan hela sommaren!

Har 30 dagars semester och tänker att jag kan lägga ca 25 av dom på sommaren, har även föräldradagar kvar att ta ut (men dom börjar ta slut). Hur fungerar det om jag tar tjänstledigt utan ersättning, vad gäller då med SGI mm? Tolkar det som att högsta nivån på SGI är 592 000 kr och den har jag ju passerat, kan jag då ta ut obetald tjänstledighet utan att förstöra något? Har aldrig varit sjuk eller sjukskriven och behövt använda min SGI (utom när jag varit föräldraledig) men man vet ju aldrig vad livet för med sig så jag vill inte förstöra för mig själv.

Är det något annat jag missar i min ekvation, vill verkligen inte jobba på somrarna framöver och jag har minst 12 år kvar till jag känner att jag har råd att gå i pension (och är då strax över 60).

Tror att det är andra i forumet som gör som jag önskar göra, hur har ni löst det och vad har ni stött på för positivt och negativt med att ha långledigt hela sommaren?

Har du börjat med att kolla om det öht är möjligt för dig att få vara borta från din arbetsplats under tre månader varje sommar?

Behöver du inte någon ersättare, eller kan din AG lätt hitta en fullgod ersättare för dig under så lång tid som dessutom infaller under den tid på året då i princip alla människor helst vill vara lediga i det här landet?

Tack för bra svar men en poäng. Jag är väldigt senior i ett yrke där en stor del av arbetskraften är junior så jag har en hyfsat stark position, tyvärr är det nästan bara kommun och staten som anställer så har svårt att få upp lönen om jag inte vill bli chef och det vill jag i nuläget inte.

Som svar på din fråga så har jag bra möjlighet att styra över mitt jobb och ledighet borde inte vara ett problem, inget som inte tål att bli liggande över sommaren.

1 gillning

Har du möjlighet att jobba över och ta ut ledigheten på sommaren?

Du ligger uppe i regionen att du betalar statlig skatt på ca 160.000 per år. Jag tog tjänstledigt några ggr för resor så länge som min närmaste chef fick godkänna ensam. 4 veckor åt gången.
Tror inte dom perioderna påverkade SGI ? Låg över taket i alla lägen.
Ganska rimligt avbräck om du tar tjänstledigt ett par månader varje sommar.
Kolla på pensionen i dagsläget också på minpension.se. Extra viktigt om du avser att gå i förtid också. Ganska stor diff till det sämre om man inte får 30% avsättning på högre lönedelarna.

Jag har gjort så de senaste 8 åren. Tjänstledigt utan lön för de dagar som semestern inte räcker till. Inga konstigheter. Eventuellt tråkigt för pensionen om du har förmånsbaserad pension.

Bra idé men jag har för bra chef för det, chefen är väldigt noga med att vi inte ska behöva jobba extra (hen är extremt rädd för att vi ska bränna ut oss och på så sätt sätta kollegorna i sticket). Har nog inte riktigt möjlighet att spara tid.

Borde ju bli färre semesterdagar nästföljande år också då? om jag tex tar tjänstledigt 4 veckor får jag väl 1/12 färre semesterdagar också? Stämmer ju att det blir mindre pension framöver också …

Jag löneväxlar rätt mycket, siktar på att vara precis över gränsen till statlig skatt men inte mer. Vet dock inte hur arvode för styrelseuppdrag påverkar, måste kolla det. Tack för svaret!

Jobbar du i staten/regionen har du väl möjlighet att avstå lön för mer semester? Jag har gjort så i tio år. Knappt fyra procent lägre bruttolön för tio extra semesterdagar. Din SGI påverkas inte av att du tar ledigt några veckor eftersom du ligger så pass mycket över maxtaket .

Facket jobbar på det, nästa år kan vi ev. avstå semesterlönen mot 7 extra semesterdagar men inget bestämt än.

2 gillningar

Det brukar bli så att man får full semester, men bara några av dom som betalda. Spelar egentligen ingen roll om man tänkt göra så i flera år. Det blir bara lite dyrare.

Jag tycker att det låter superhärligt! Kul att du verkar hitta ett sätt att byta pengar mot tid och extra livskvalitet! :sun: