Jag behöver input , jag är en ” enkel” kvinna , inte fascinerad av lyxsaker men gillar kunna unna mig det som gör livet enkelt och glatt , bor enkelt i ett litet hus som är jättemysigt , vill inte ha större , dyrare , är 58 år , maken har gått i pension . Har ca 1 milj i fonder och 600000 i ” lösa ” tillgångar , inga skulder utöver huslån som är litet , alltså mycket lite räkningar , vill åka på nån resa när jag får infall , vill köpa lite snygga kläder , och ge ungarna o barnbarn lite guldkant . Har jobbat sjukt mycket dock i vården som inte bringar fantasilön men har ändå ett schysst pensions kapital som gör att om jag jobbar med låg lön pga tjänstledighet sista åren får en pension innan skatt på drygt 35000 vilket är mer än nog för mig om jag inte behöver spara , dessutom får jag ett arv inom troligtvis 10 år på ca 850000 , jobbar 70% nu men vill jobba kanske 60 eller 50 , hade ni vågat , är lite ” orolig ” jag inte ” har råd ” med det jag prioriterar , har förståss läst på o förstår sannolikheten med mina vanor är minimal , men hur ” vågar ” man , någon som gjort det och tänkt skiter i det vill ha livskvalitet och njuta
Är frågan om du vågar att gå från 70% till 50% anställning?
Mitt tips: Räkna ut vad du behöver för att trivas varje år inklusive det du vill bjuda barn och barnbarn på. Ta bort en tredjedel (det du vill gå ner i tid, i grova drag).
Har du 100k kvar eller mindre? Isf räcker ju pengarna de tio år du har kvar till pensionen. Sedan får du förstås även väga in hur din och makens gemensamma kostnader skulle påverka i händelse av hans bortgång. Arv tycker jag inte du ska räkna in.
Att bara göra övningen visar om du är hyfsat redo mentalt. Det man ska inse är ju att alla val kostar något och är det denna summa eller något annat som stoppar en? Först därefter går det att ta beslut… tänker jag. ![]()
Behöver inte röra sparande om jag går ner till 60% för överlevnad ( god kvalitet ) men får jag impuls att resa någonstans eller ge barnen typ 10000 så måste jag ta sparande , med lönen kan jag köpa mig nåt klädesplagg äta och dricka gott , ge barnen mindre presenter och göra vissa förbättringar på huset
Då är det mer en spark i ändan du behöver alltså? ![]()
Vad är det du vill göra med dina vunna fyra till åtta timmar extra i veckan?
Nä du har rätt , men du vet när man är ” fostrad ” till att inte ” ge upp ” bita ihop ” osv så behöver man höra man inte tappat förståndet för man vill ” njuta ” lite av tillvaron ![]()
![]()
Lyssna på mig - jag gick från 100% till 0% och jag överlevde, helt utan skamkänslor. ![]()
tack för kloka ord
Hej… Bra gjort att dra ihop till 35.000 i pension. Mer än dom flesta.
Det betyder att du tagit dig till nivån när en sparad miljon eller två faktiskt spelar roll för levnadsstandarden som pensionär efter riktåldern.
Du har för bra pension för bostadstillägg etc dvs dom kommer inte minska sådant tillägg pga din förmögenhet.
Om du väljer att dra ner till säg 50% arbete för att det känns bra kan du komplettera lite från ditt sparande för att kosta på dig lite kul.
Jag och frun är runt 70. Vi är glada att vi drog ned och började resa mer flertal år i förtid. Flera av våra vänner tappade reslusten mm runt normal pensionsålder pga allvarligare krämpor ( hos den ene i paret ) . Passa på att leva medan du kan.
Kan vara smartare att ta av sparandet med måtta än pensionen i förtid. Pension innan riktåldern beskattas rejält hårdare. ca 11% högre skatt om man tar ut 35.000. nära 4000 extra skatt per månad !.
Dina totala tillgångar idag och med framtida arv på 2,6MSEK bör ge dig möjlighet till uttag på 8000 Sek per månad netto i dagens penningvärde i 25+ år med en hel del pengar kvar om dom förvaltats vettigt.
Så klokt , mina barn har inga förväntningar på stora arv , har sagt ni får en liten peng efter mig men inga stora summor , vill såklart dom får några 100 tusen men vill inte knapra på ramarna själv
ska sluta vara såååå försiktig och neurotisk , man lever bara en gång ![]()
![]()
Bra initiativ att få lite pepp och styrka från folk här att ta steget—att gå ner i tid! Det där löser du, som de andra i tråden redan sagt. Kalkylen är viktig. Den ska gå ihop, men man ska leva också!
Jag gick ner till 70% för ett år sedan o går ner till 50% om en månad, för mig är tid det som känns vettigast att lägga pengar på
Ett tips och skickat som REK för är först i Sverige. Fritt från minnet.
- Det finns 8 månader 2026 med 4 mån/fre
- Det finns 4 månader 2026 med 5 mån/fre
- Det finns 13 officiella högtidsdagar 2026
- Det finns 2 icke officiella högtidsdagar
- 25 semester dagar
Alltså vi fick arbetsledningen att testa vår förfrågan, då förstod vi att det förmodligen aldrig gjorts tidigare. De flesta tar en månad och andra sprider ut veckorna. Men ingen jobbar 4 dagar i veckan 8 månader per år med fullt betalt. Alltså större delen av året.
Nu kan man argumentera att varva ned en vecka och ha två veckor effektiv semester och sista veckan förbereda sig på ett nytt arbetsår. Sprida veckor sporadiskt däremot smart. Men långhelg och nästan halv vecka jobb större del av året är fantastiskt.
Sjukfrånvaro snittar 1 till 2 veckor normalfall och främst jan-mar och nov-dec. Nu kanske någon invänder att det blir ingen resa med familjen till varma breddgrader, Och vi svarar olika passar olika. Allt är inte för alla. Men kanske för TS. Och satsa på 4 till 6 weekend resor tor till sön varje år.
Enligt semesterlagen är detta prövat och godkänt. Inget säger att man måste finna sig i och med en komprimerad månad eller utspridda veckor.
Så TS kanske kan jobba halvtid och 4 dagar i veckan med bibehållen inkomst större del av året. En riktigt upphöjd levnadsstandard och livskvalitet.
V
Notera, Vi lever som vi lär och valde fredagar. Och man är fri och kartlägga sin egen tid och dagar, dock några högtidsdagar faller in på lör/sön.
Jag har gjort så och jobbat 70% hela 2025 och ändå haft heltidslön.
jag har dock 31dagars semester och 72ATI timmar så det hjälpte att få ihop det
Nå, som en kontrast har jag aldrig behövt varva ner en vecka vid semesterstart och aldrig heller behövt en vecka för att varva upp inför jobbstart, märkligt fenomen. Emellertid så tar jag aldrig jobbet med mig hem heller, jobb är jobb och fritid är fritid. Punkt. Men, jag fattar att vi alla är olika och det är fint att hitta alternativa sätt som funkar för en ![]()
Jag håller med att man kan göra på andra sätt, men det du missar är att det ändå ska godkännas av arbetsgivaren och inte fungerar i alla situationer. Sedan skulle jag tillägga det @jolt1 skrev om att är man över 40 eller 50 så är det vanligt med 30 eller fler semesterdagar.
Men, om vi läser TS inledande fråga och inlägg så är detta något annat än vad det funderas kring.
p.s. Den typen av uttag brukar däremot funka finfint om man vill vara föräldraledig under längre perioder. Se det som ett tips när vi kanske blir vi på riktigt i ditt liv @Vaelira
Först listar du alla högtidsdagar och tar bort dom som är helg. Sedan plussar du med dina semesterdagar. Slutligen om du får cirka 34+ kan du fördela semesterdagar hur du vill och inte ta semesterdagar de veckorna det är en högtidsdag.
Du är fri och pussla hur du vill och kan säkert få ut fler 4 dagars-veckor än oss, vi är nöjda som det är.
Jo, vi tar weekend resor med dottern. Tors kväll till sön kväll fungerar utmärkt. Alla begränsningar har vi i huvudet ![]()
Så här gjorde vi.
Januari. Jobbar som vanligt, eftersom 5 mån/fre den månaden.
Februari. Semester varje fredag.
Mars. Semester varje fredag.
April. Semester varje fredag.
Maj. Jobbar som vanligt, eftersom 5 mån/fre den månaden.
Juni. Semester varje fredag.
Juli. Jobbar som vanligt, eftersom 5 mån/fre den månaden.
Augusti. Semester varje fredag.
September. Semester varje fredag.
Oktober. Jobbar som vanligt, eftersom 5 mån/fre den månaden.
November. Semester varje fredag.
December. Semester varje fredag.
Sluttande plan är bra när man vill ändra sitt beteende. Dvs, små steg över tid. Börja med ngt smått.
Japp, men tog två veckor sem på sommaren också.
Så om TS kan och får så kan man ju testa och ta semester en dag i veckan eller två och känna på om det ger den frihet man tror innan man tar steget att gå ner i tid (finns ju en chans att man inte gillar det och att det kan vara svårt att gå upp igen om ersättare anställts)
Jag hejar på dig! Du är helt fri att skapa din livsdesign. Och du har ju redan under många år jobbat hårt och mycket och bitit ihop. Så nu kan du släppa den biten ![]()
Hur går tankarna kring det här med att alltid arbeta fredag om det finns fem i månaden? Det låter mer som att du anpassar din ledighet till almanackan, så att den kommer i andra hand.
Tillägg till ämnet i stort: Jag hade ofta flextid att ta ut och det är inte ovanligt med sparad semester heller. Sådant drygade jag ut ledigheten med de sista åren jag arbetade.