Under pandemin blev jag permitterad en dag i veckan under ungefär ett år och fick då testa hur det var att arbeta 80 %. Jag mådde väldigt väldigt bra av det och har sedan dess haft tanken att jag någon gång vill gå ner till 80 % permanent.
Och med permanent menar jag verkligen permanent. När jag väl gör det skiftet ser jag inte framför mig att jag någonsin kommer vilja gå tillbaka till att arbeta fem dagar i veckan.
Jag är 37 år idag och tänker att det här skulle kunna ske någon gång mellan 40 och 45. Jag har idag ungefär 2 miljoner kronor i sparat kapital, exklusive pension och värdet på min lägenhet. Jag sparar fortfarande och tanken är alltså inte att kapitalet ska finansiera hela mitt liv när jag går ner i tid, utan snarare att jag når en punkt där jag inte längre behöver prioritera att bygga kapital lika aggressivt. Jag byter i princip större delen av mitt månadsspar mot en ledig dag i veckan.
Min långsiktiga tanke är ungefär:
- 80 % arbete någon gång mellan 40–45 år.
- Kanske gå ner ytterligare, exempelvis till 60 %, någon gång runt 50–55 år.
- Sluta arbeta helt någonstans mellan 58–63 år.
Jag ser alltså inte riktigt FIRE som att jag ska jobba 100 % så länge som möjligt, spara maximalt och sedan plötsligt sluta. Jag tycker mer och mer att en successiv nedtrappning är min väg att gå. Att använda den ekonomiska tryggheten till att köpa tillbaka tid medan man fortfarande är relativt ung.
Men jag tycker att det finns två delar i frågan.
Den ena är rent matematisk: hur stort kapital behöver man egentligen innan det är rimligt att sluta maximera sparandet och gå ner till 80 %?
Den andra är mer psykologisk och arbetslivsmässig.
När man väl går ner till 80 % kanske man också gör sig lite mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Vissa jobb försvinner som alternativ och det kan bli svårare att göra karriär eller byta till vissa typer av tjänster. Därför känns det för mig som ett ganska stort vägval, även om jag samtidigt är ganska säker på att jag värderar en ledig dag i veckan högre än en högre lön.
Så jag är nyfiken på hur andra här tänker.
När tycker ni att man ekonomiskt har “råd” att gå ner till 80 % permanent?
Är det ett visst kapital? En viss sparkvot? Att kapitalet nått en nivå där det kan växa vidare av sig självt? Eller handlar det egentligen mer om att man vet vad man vill använda pengarna till och faktiskt också gör det?
Och ni som faktiskt har gått ner i arbetstid, hur mycket kapital hade ni när ni gjorde det? Och hur har det känts i efterhand?