Yes, känns som bara jag låter några år gå så kommer man både veta matematiskt och känslomässigt när det är rätt.
Det kan säkert vara olika konton att rapportera på beroende på vad man kommer överrens om.
En bekant önskade deltid (50%) av sin dåvarande arbetsgivare. Gick inte att lösa enligt AG.
Då sökte min bekante studier på 50% som AG inte kan neka (de kan skjuta upp ledigheten x antal månader). Personen hoppade av studierna efter någon vecka och var “studieledig” 50% i ett år.
Rätt eller fel, etiskt eller oetiskt, men så går det tydligen att göra för att gå ner i tid.
Har jobbat 80% i ungefär 7 år nu och ångrar det absolut inte. Man får lite mindre pengar att röra sig med, men å andra sidan har man tid att göra saker själv (vilket sparar pengar), man har mer tid att fundera på om utgiften är nödvändig, leta bästa erbjudandet m.m, så utgifterna kan gå ner lite grann beroende på hur man är lagd.
För min egen del var det en avvägning - ingen av oss vet hur livet kommer se ut imorgon (hälsoproblem m.m), så om du har hälsan och energin idag, varför inte ta steget redan nu ? Tror absolut inte att man blir mindre attraktiv på arbetsmarknaden. Det är troligen lätt att gå tillbaka till heltid hos din nuvarande arbetsgivare eller någon annanstans, och efter något år kan man be om att få sänkt arbetstid igen. Det är inte ekonomiskt optimalt, men man får mycket bättre balans i livet vilket i mitt tycke mer än kompenserar för lönebortfallet.
Dum fråga kanske men minskar inte det totala antalet semesterdagar man får per år om man går ner i arbetstid, och därmed möjligheten till en längre sammanhängande semester på exempelvis sommaren?
Du kommer säkert att svar från någon som vet säkert men en rimlig gubbgissning är väl att om man bara jobbar fyra dagar i veckan räcker dagarna man får ändå lika länge eftersom man bara behöver ta ut fyra semesterdagar för att få ledigt en vecka.
Om man jobbar 80% på fem dagar får man väl lika många semesterdagar som vid heltidsanställning men ersättningen varje ledig dag blir lägre.
Ja, antalet semesterdagar går ner, men eftersom man förbrukar färre dagar per ledig vecka blir det ändå samma antal lediga veckor per år i slutändan.
Måste kan vara förhandlingsbart. Jag arbetade hos en arbetsgivare där typ ingen arbetade deltid utom enstaka småbarnsföräldrar. Man rynkade på näsan åt allt utom 100% (minst).
Sen satte en uppskattad medarbetare ett prejudikat och fick som förste person utan barn gå ner till att arbeta 80%. Vet inte hur den fajten gick till. Men företaget gav efter.
Dock inga sura miner vad jag märkte under flera år framåt.
En bit över 60 år gammal gjorde jag samma sak.
Chefen förstod utan explicit påtryckning att han behövde ge mig ok på 80% också eftersom det fanns ett tydligt prejudikat.
Jag behövde aldrig fundera igenom skarp vad jag skulle gjort om jag fick nej. Troligaste är nog att jag skulle slutat helt på företaget inom något år. Ett ev sådant beslutet kunde man fundera på sen.
Mycket stor upplevd positiv effekt för mig med 1 dag kortare arbetsvecka och 3 dagars “helger”.
Det finns något som heter semesterdagskvot. Vid reducerad tjänstgöringstid så dras det mer semester för varje semesterdag som tas ut så att semesterledigheten synkas mot antalet fridagar per vecka som beror på lägre tjänstgöringsgrad.