Varför arbetar inte fler deltid?

I denna tråd var de vanligt att vilja gå ner i arbetstid om man fick en större summa pengar. Jämfört med 1995 är reallönerna 2019 66,4% högre vilket innebär att man idag kan arbeta 80% och ändå ha 33% högre reallön än för 24 år sedan. Rent inkomstmässigt borde med andra ord en stor del av befolkningen ha råd att arbeta mindre utan extra inkomst från avkastning av kapital om man vill prioritera tid.

Vad hindrar er eller folk ni känner som vill arbeta mindre från att redan idag gå ner i arbetstid?

Antar att det är god sed att trådskaparen börjar. För egen del vill jag först utvecklas och fortare komma längre i min “karriär” innan jag går ner i tid.

3 gillningar

Några svar som kan vara orsaker men säkert inte är hela bilden:

1. Detta forum har en skev fördelning, då många här letar efter att maximera sina besparingar vilket också innebär att man behöver maximera sin inkomst. I verkliga livet jobbar många deltid.

2. Den emotionella aspekten av att dina vänner och kollegor tjänar mer än dig

3. Att ha råd att överleva är inte densamma som att ha råd att finansiera sin livsstil. Om man går ner i tid utan att kunna kompensera med kapital så behöver man göra uppoffringar då inkomsten är lägre, och för vissa är detta inte värt det

3 gillningar

Utöver karriärsfaktorn som TS nämner tänker jag att vi också har högre standard nu än 1995. Nu ska alla ha helkaklade badrum, mobiltelefoner för 17 000kr etc. Så även om lönerna realt (=inflationsjusterat) gått upp, så har andra tillgångar vi vill ha (exempelvis snygga bostäder och häftiga mobiltelefoner) ökat ännu mer i pris.

Lägg sedan till att rikedom och standard etc. är “upplevd” och “relativ”. Om alla har vräkigt boende och vräkig telefon vill vi också ha det. Det går ju inte att gå runt med sin Nokia 3210 som jag själv hade i högstadiet. Så “alla” = genomsnittet tjänar mer och några köper häftiga saker. Och då köper de andra också häftiga saker och ingen har pengar kvar och måste därför jobba på 100% ändå :wink:

2 gillningar

För min del är det nog en utmaning med mitt jobb att gå ner i tid. Jag skulle bara gå ner i lön, men inte få mindre arbete. :slight_smile:

Min sambo har dock bättre ur det perspektivet, när hon slutar kl 16 så slutar hon på riktigt. Så där har vi faktiskt diskuterat om hon ska gå ner till 80% efter sin föräldraledighet.

2 gillningar

Tänker att det kommer tillfällen i mitt liv då jag hellre vill arbeta deltid jämfört med nu, t.ex. när det är dags för barn, varför jag jobbar heltid nu för att kunna jobba deltid senare. Om jag inte har något konkret att göra med tiden eller någon att spendera den med (om alla andra jobbar heltid) så är det inte heller lika lockande…

Sedan är jag rätt bekväm i min levnadsstandard och skulle nog inte vilja minska den markant även om det innebar att jag fick mer tid. :money_mouth_face:

3 gillningar

Det klassiska, antingen förväntas du göra samma arbete på kortare tid eller så går arbetsgivaren inte med på att man går ner i tid. Idealet för mig vore att arbeta heltid under ”skitmånaderna” på vintern och vara helt ledig under våra få sommarmånader. Vintermånadernas alternativvärde är minimalt.

3 gillningar

Varför är det något att eftersträva att gå ner i tid? Det är ju kul att jobba om man följer sitt hjärta och jobbar med det man vill jobba med så är det inte tråkigt att jobba utan roligt och utvecklande. Ser inte anledningen att gå ner i tid.

1 gillning

För mig handlar det mest om pensionen. Jag har absolut råd att jobba deltid nu men tänker på att pensionen då blir för låg.

Man måste också ha ett arbete där det fungerar att jobba deltid. Jag kan inte det just nu.

Jag vill jobba mindre, men jobbar för mycket övertid, dessutom utan övertidsersättning eftersom det ingår i lönen.

Jag försöker verkligen gå ner till heltid, men lyckas inte särskilt bra. Som det är nu känner jag mig både trött, stressad och otillräcklig.

Borde nog testa om det skulle kunna funka att jobba deltid. :+1:

1 gillning

Ingenting så jag jobbar numera runt 50% :slight_smile:

5 gillningar

Jag skulle nog kunna jobba 50% egentligen men jag trivs med mitt jobb och skulle inte ha något att göra på min lediga tid. Sen beror det lite på vilken bransch man jobbar i också, det är inte alltid möjligt. Jag upplever dessutom att det är fler idag som jobbar 110%+ fast att de inte vill men. Min tjej har varit på flera arbetsplatser där man inte nyanställer när någon slutar utan kvarvarande personal förväntas göra samma jobb(utan extra timmar).

Ni skulle inte ens vilja vara lediga juni - augusti?

Nej, 3-4 veckor max sen är jag less på det :laughing: Min sambo jobbar inom restaurang dessutom och sommar är högsäsong. Så under sommaren sitter jag mest själv ändå. När jag väl är färdig med årets husprojekt sitter jag mest och rullar tummarna, då kan jag lika gärna jobba istället.

Blir kanske skillnad om/när vi skaffar barn.

1 gillning

Sen finns det väl dom som jobbar 50-80% fast dom är på jobbet hela dagen? :wink:

7 gillningar

Byt sambo :grin: Eller så byter hon jobb. Det är väl okej någon sommar i ungdomen, men att fördärva den bästa tiden på året genom att arbeta år ut och år in håller inte. Det är vad man har 20-åringar till :raised_hands:

2 gillningar

Du har såklart redan kopplat ihop prickarna här. Du är på väg att bli utbränd. Jag hamnar ofta i samma situation som du och det enda som hjälper är att gå hem klockan fem, inga undantag. Om du inte har övertidsersättning så är det extra lätt. Ställ ett alarm om du behöver. 16:55 skickar du iväg ditt sista mejl, stänger datorn och packar ihop. Här utgår jag då ifrpn att du började kl 8 och hade en timme lunch. Om du börjar kl 7 så ska du alltså gå kl 16 och börja packa ihop 15:55. Avsluta mitt i det du håller på med helt enkelt!

Det är faktiskt bara en vanesak att komma igång. Kanske kan du koppla på någon annan trevlig rutin när du kommer hem? Ringa en vän på vägen hem, göra något du tycker om det första du gör när du kommer hem, etc?

4 gillningar

Vi är 20 båda två :grinning_face_with_smiling_eyes::grinning_face_with_smiling_eyes:

Nej men svenska sommaren är överskattad. Måste åka utomlands om det ska vara gött imo.

Varför jobbar du övertid om du inte får betalt? Har ni bonus?

Årets mest kontroversiella inlägg?!? - men låter den slinka igenom så inte tråden blir off topic :wink:

4 gillningar

Dåså, då är det bara att gneta vidare så vi gamlingar har folk som serverar oss på restauranger etc :sunglasses: Ett mer seriöst tips: du är ung, sitt inte bara själv hemma när sambon är upptagen.

Jag tillskriver detta ungdomligt oförstånd :rofl:

5 gillningar