Ärligt talat, jobbar du heltid?

När man ser och hör sin omgivning kan jag ofta undra hur många som egentligen jobbar 40 tim/vecka. Nu pratar jag om de som jobbar inomhus vid ett skrivbord. Byggsvängen, verkstadsjobb, vård-skola-omsorg-polis m.fl. gör nog sina timmar. Men övriga handläggare/tjänstemän/projektmänniskor etc… Det sliras med tider hit och dit, det koms sent och åks tidigt, hämtas och skjutsas överallt och has ofta en ursäkt eller anledning till att vara borta från arbetsplatsen. Gör ofta egna experiment i jobbet genom att försöka nå stockholmare med kontorsarbete mellan 08-09 eller 16-17 på jobbtelefonen eller jobbmejlen. Går sådär… Har själv jobbat både med stämpelur och andra nitiska arbetsplatsregler, och senare med frihet under ansvar (som ofta i realiteten är över 40-timmarsveckor) och förundras över att andra som kan antas ha heltidsjobb verkar ha så otroligt mycket fritid. Har själv t.ex. efter 31 år i arbetslivet fortfarande 5 veckors semester.

Det skrevs i någon tråd här nyligen att det gäller att skaffa sig ett heltidsjobb som går att utföra på halvtid utan att det märks.

Ärligt talat, jobbar du heltid?

9 gillningar

Jobbar som tjänsteman på kontor. Jobbar heltid och oftast mer än så. Dock gör jag min heltid på 4 dagar så är alltid ledig fredagar.

Japp… Men mina avlönade uppdrag upptar bara 40h, sen dom andra kommer utöver det… Dock jobbar jag inte konstant 8-17 alltid…

Nu är jag egenföretagare som älskar det jag gör (mitt jobb är min hobby) och har valt själv, men jag snittar lugnt 60-65 timmars veckor.

1 gillning

Vi har stämpelur för all personal. Jag snittar 43h/vecka, vilket då är exklusive det jobb som görs hemifrån på kvällar. Så 43 plus ett par timmar till…

Jag jobbar ca 45-50 timmar i veckan, men försöker att bara jobba 40 timmar sedan några veckor, men det är lättare sagt än gjort :see_no_evil:

Sen är det ju skillnad mellan att vara på jobbet och att jobba. En del är många timmar på jobbet men är inte så produktiva.

Att mäta antal timmar du jobbar är lätt, men egentligen är det inte det som din arbetsgivare är intresserad av. Många arbetsgivare vill ha en viss uppgift utförd, inte att du sitter och snackar strunt med kollegorna.

10 gillningar

Beror ju på vad man räknar som jobb. En bilmeckare har ju också sina raster och småprat osv.

Jag jobbar som utvecklare och gränsen är svår att dra. Jag kodar ju inte 8h om dagen. Man får ett problem, kodar lite, blir avbruten med mejl eller möte, kaffe och sen ska man komma igång igen. (finns nån forskning på att det tar 15 minuter att hitta koncentrationen efter man blivit avbruten). Men sen blir det lunch och rast och oftast så fortsätter jag grubbla på hur jag kan lösa problem. Räknas det som jobb? Sen ibland om man är på gränsen till ett genombrott så jobbar jag hellre 1-2h extra än “börjar om från början” på dagen efter. Och sen har man ju kvällar och helger man funderar på buggar utan att få betalt. Och nu när man jobbar hemifrån kan ma n oftast jobba samtidigt när det är möte…då jobbar man ju dubbelt? :grimacing:

Som sagt, svårt att dra gränsen där.

23 gillningar

Alla möten/SW som har med en arbetsuppgift att göra, räknas som arbetstid! All-handsmöten och liknande informationsmöten borde inte göra det, men chefer är så jädra glada för att höra sina egna röster…

2 gillningar

Jo gränsen är sjukt svår. Personligen drar jag av från rapporterad arbetstid all tid jag lagt på privata saker under dagen och sätter som rast.

Sen slutar jag i princip aldrig tänka på ett kodproblem ens när jag går hem.

Men jag skriver kanske kod max någon timme om dan om man mäter den tid som är kod som blir kvar när jag är klar.

1 gillning

Jag har en excelfil för stämpelklocka. Får betald övertid och kommer inte sälja mig gratis. Jobbar ca 45h/vecka.

1 gillning

Tycker det svåraste är att stämpla all ”arbetstid” oftast tar man fram lösningar på de flesta arbetsrelaterade problemen under ledigtid när man har tid att fundera igenom allt.

1 gillning

Vi har visserligen 37,5h vecka men jag brukar nog snitta det. Vår chef är verkligen frihet under ansvar vilket en del utnyttjar lite för mycket i mitt tycke. Det finns möjlighet att flexa vilket jag brukar göra när jag försovit mig/stannar kvar pga att det tajmar bättre med mina aktiviter.

Dock är det väldigt många på avdelningen som brukar frivilligt komma in lite tidigare och sedan sätter det som övertid. Om du jobbar övertid så får du dels 1,5 x tiden plus att det blir komptid vilket är mycket mer flexibelt när det gäller uttag än flextid. Tycker det är fel att systematiskt sätta det som övertid men chefen verkar inte bryr sig utan godkänner folks tidrapporter utan att fråga något.

Med fri arbetstid (övertidsavlöst) är heltid medvetet luddigt.
Stämpelklocka känns utdaterat, men arbetsgivaren kan säkert kolla in och utpassager, aktivitet på datorn osv om de har lust med det.
Produktivitet hos fysiskt närvarande varierar kraftigt.

Mitt nuvarande jobb lägger jag ner väldigt mycket ideell tid på. Det är lättare att fokusera på en enstaka uppgift som kräver hög koncentration utanför kontorstid, eftersom det är mycket färre störningsmoment i form av frågor, högprio-uppgifter, möten, telefonsamtal, mail och chattar.

38 tim /vecka snitt. Två skift. Industriarbetare CNC. Trivs med mitt jobb. :+1:

4 gillningar

Cnc-operatör tyckte jag var väldigt roligt när jag jobbade med det. Nu är jag tjänsteman på samma företag och har fortfarande stor nytta av att jag faktiskt stod och körde maskinerna på fabriken. Jobbade då också två-skift men numera ständigt kvällskift. De få gångerna som mitt egna arbete ligger i fas och är lugnare så ställer jag mig gärna och kör lite maskin för att hjälpa till i produktionen :slight_smile: Gillar känslan av att kunna skapa en färdigt produkt av råmaterial.

5 gillningar

Jobbar heltid, kontorsarbete. Dock aldrig 8-9… så försöker du nå mig då så kommer jag inte att svara… :smiley:

Det här med timmar är svårt, jag snittar nog på 40h/vecka, men följer inte upp eller rapporterar min tid. Det är inte timmarna jag får betalt för, men timmarna är en förutsättning för att få någonting gjort. Som @Ballongpinne säger så är det också svårt dra gränsen. Jobbar man 2h på kvällen för att man “fått feeling” så blir det ändå sura miner om man skulle dyka upp vid 10-11 nästa dag.

4 gillningar

Ja…

1 gillning

Tjänsteman i staten. Jobbar heltid. Har stämpelklocka så svårt fuska? Flexar ibland mitt på dagen om jag har ngt ärende, ex däckskifte eller så

1 gillning