Hur mycket arbetar du som har en lön runt eller över statlig skatt, ca 50.000 kr/mån?

Nyfiken på RT-forumets höginkomsttagare, dvs ni som passerar brytgränsen för statlig skatt. Hur många timmar/dagar arbetar ni för er lön? Hur lång tid (inkl utbildning) tog det er att nå dit? Hur mycket extraarbete utöver 100% tjänst/vanliga arbetstider har det krävts på vägen?

Hur mycket arbetar du idag?

• mindre än 40h per vecka
  • ca 40h per vecka
  • mer än 40h per vecka
  • övrigt, skriv en kommentar
0 röster

Hur lång tid (inkl utbildning) tog det dig att nå till en lön över brytgränsen?

• 0 - 1 år
  • 1 - 5 år
  • 6 - 10 år
  • 11 - 20 år
  • Mer än 20 år
  • Övrigt, skriv en kommentar
0 röster

Hur mycket extraarbete utöver 100% tjänst/vanliga arbetstider har det krävts på vägen?

• inget
  • ganska lite
  • lagom
  • ganska mycket
  • väldigt mycket
  • Övrigt, skriv en kommentar
0 röster
1 gillning

Jag raderar inlägget då jag inte var målgruppen
Men jag tjänstegrad 100% med arbetar nog runt 50% och debiterar för det dubbla.
Har väldigt bra villkor och frihet.

Det blir mitt första inlägg på forumet.

Svårt att säga. Jag räknar aldrig timmar men en grov gissning säger i snitt 10 timmar per dag. Cirka 4 veckor semester på helåret.

Det tog cirka 7 år i arbetslivet. Jag jobbade utomlands innan det ett tag med klart högre lön.

Överlag har jag alltid jobbat mycket. Fram tills i min nuvarande position alltid mer än mina kollegor.

Mvh Ocke

2 gillningar

Jag har idag en arbetsvecka på 38,5 timmar. Kan sitta kvar lite längre ibland men inte i någon systematisk omfattning. Jag har aldrig haft något jobb som på allvar förutsatt mycket övertidsarbete.

Har ingen chefsposition och är i dagsläget inte så intresserad av det heller.

För närvarande jobbar jag på ambassad och med det följer en del udda arbetsvillkor. Att jobba på distans, som i Sverige, är inte möjligt i så hög grad. Jag har också en typ av jour som ingår i tjänsten. Om det typ hade blivit jordbävning på julafton hade jag fått gå till jobbet. Sådant händer inte så ofta men någon gång händer det.

3 gillningar

Egen företagare. Jobbar ca 5-10h/ Vecka sedan 3år tillbaka. Ibland blir det några veckor med 12-16h/ Vecka men oftast kan jag kompensera det med någon vecka ledigt efteråt.

2 gillningar

Tog mig friheten att göra ditt första inlägg till en undersökning. :slight_smile:

22 gillningar

I snitt 40 timmar/vecka. Det förekommer dock en del tjänsteresor för min del och då går det såklart över 40 timmar/vecka när jag är iväg men jag får kompensera med kortare arbetsdagar/veckor när det är lugnare vilket det är oftast under sommarmånaderna och det är något som jag faktiskt gör och min arbetsgivare ser till att det blir av.

Det tog mig 10 i år att nå ditt.

1 gillning

Jag jobbar exakt noll timmar per vecka med en månadslön över brytpunkten (arbetsbefriad).

5 gillningar

Får betalt för 40 h men jobbar ärligt talat max 50-75% av det. Jag har dock förtroendetid och presenterar bra på jobbet enligt alla uppföljbara parametrar.

Tog ca 3,5 år från slutförd utbildning till att komma upp till brytgränsen. Jag kom in på en riktigt dålig lön och har stannat inom samma bransch men bytt arbetsgivare vid ett tillfälle.

3 gillningar

Vilken branch jobbar du i om man får fråga? IT?

Den offentliga sektorn

Så du tjänar så pass att du betalar statlig skatt, efter 3,5 år och behöver bara jobba 50%? Inget personligt mot dig, men det är inte konstigt skatten är hög :disappointed:

11 gillningar

Jag tjänar en bra bit över brytpunkten och har en bra lön och andra förmåner. Har jobbat hårt i mina dagar, utbildat mig taktiskt och sökt roller och karriärsteg som genererat bra med avkastning.
I perioder har jag jobbat 50-80h/v och varit managementkonsult, mellanchef och sedermera högre chef. Har rest mycket och även bott utomlands.
Numera jobbar jag mellan 15 (ja, femton) och 50 h/vecka, beroende på vad som krävs och var jag behöver vara. Jobbar hemifrån för det mesta och är väldigt snabb och effektiv. Jag stoppar in de timmar som krävs när det krävs men sitter inte och petar naveln framför datorn.

Nyckeln till att kunna jobba mindre till hög lön har för mig varit att
1: jobba remote/hemifrån
2: ha en utländsk chef i annan tidszon
3: inte ha så mycket personal

11 gillningar

Han kanske är fyra gånger så snabb som kollegorna och därmed producerar dubbelt så mycket på halva tiden?
Tid är irrelevant. Leverans är allt.

Så gör jag. Prova det.

23 gillningar

What he said.
2 år på LTU, sedan två år på första jobbet. Därefter 10 år som konsult och nu inne på tredje året i beställarledet. Bara privat sektor hela vägen. Legat över 50k sen 2020.

Gneta på!

1 gillning

Första inlägg här för mig med.
Ligger ganska exakt på brytpunkten just nu med instegsjobb.
4års utbildning för befälsjobb till sjöss med tankinriktning.
Första jobbet efter utbildningen var för utländskt rederi och worldwide,då var det 46-47k ut (ingen skatt) men att nu segla under svenskflagg ger det och lite till innan skatt.

Arbetstiden är typ 6 veckor på 6 veckor av så de kan man ju räkna som man vill. Jävligt skönt dock att inte behöva va anträffningsbar när man går av eller ha nått som helst ansvar när man är av båten.

9 gillningar

Orkar inte läsa allt. Men är lowlife maskinförare på järnvägen. Bara gymnasieutbildning. Om man ska jämföra med folk med fina utbildningar. Jobbar typ 4 nätter per vecka året runt. Ca 61500 i månaden om man delar årslönen på 12. Så inte så coolt med tanke på att det alltid är natt. Varannan vecka kort helg. Varannan vecka lång helg. Finns mycket bättre val.

11 gillningar

Är 33 år gammal och jobbar som programmerare inom spel. Efter 12 år i branschen har jag genomgått stegen Junior Software Engineer, Software Engineer, Senior Software Engineer och jobbar nu som Principal Software Engineer.

På mitt första (slav)jobb drog jag in 15k före skatt. Nu, efter 12 år, så tjänar jag 65k före skatt plus en bonus på 20% av årslönen i mars varje år. Alltså en årslön på ca 965k före skatt eller 80k per månad om man slår ut det. I snitt 4-5% löneförhöjning varje år.

Jobbar vanliga kontorstider 7-16, måndag-fredag. Aldrig någon övertid.

8 gillningar

Jobbar motsvarande 9-17 en vanlig arbetsdag, lägger tiden relativt fritt och mycket remote så det passar mig bra med barn på ett respektive två år :slightly_smiling_face:

Tog mig 11 år att nå ca 50 tusen i månaden. För många av mina kollegor kommer det gå snabbare pga en helt annan efterfrågan (arbetar med systemutveckling).

1 gillning

Jobbar med upphandling av entreprenader inom offentlig sektor och tjänar över brytgränsen. Har förtroendetid och ligger väl på en 35 timmar i veckan. Tog runt 10 år men har jobbat med väldigt mycket olika saker.

1 gillning