Karriärbyte - Från fritt yrke till 40h anställning

Jag vill höra om forumet har några ideer och tips att tänka på för oss som står i kvalet att byta karriär.

I motsatts till andra som funderar på att lämna 40h hjulet som anställd till ett friare arbetsliv för att bestämma sina egna tider, så funderar jag på att gå i motsatt riktning.

Om mig:

Efter 10 år i en träningsbranschen med en ok lön, 25.000-35.000 i månaden (ingen garantilön, utan endast provisionsbaserad), så tittar jag på växla om till en tryggare anställning.

Trots att jag tappar en del frihet att styra min arbetstid och fritid som nuvarande jobb, så behöver jag stabilitet och trygghet för att funka mentalt och må bra. (Hellre jobba fler timmar och koppla av på fritiden än oroa sig för lönen nästa månad)

Alla är vi lite funtade olika men som trygghetsnarkoman så blir detta påmint.

-Tappar 50% av jobbet under coronan. Under en stor arbetsgivare i en annan bransch så hade permittering varit en lösning.

-Är jag föräldraledig i ett år, så finns ingen garanti att mina kunder är kvar, 1-2år att jobba upp kundbasen igen.

-Är folk kunderna lediga så har jag inget jobb, dvs jag får inte bibehållen lön för att det är kristi flygare men mina kunder vill åka bort.

-Finns ett tak på hur mycket jag kan tjäna, dvs hur många timmar är rimligt att jobba och privatpersoner kan jag inte direkt fakturera för hur höga belopp som helst. Jämfört om jag skapat produkter/tjänster till företag.

-Nu när jag nått 40 års strecket så inser jag att min lön måste upp för att jag inte ska bli en fattigpensionär. Har ingen tjänstepension i nuvarande jobb.

Jag tittar på bristyrken som går på Yrkeshögskolan med bra löneutveckling och efterfrågan på arbetsmarknaden, 2års heltid som jag vill kombinera med mitt jobb för att betala räkningarna (bara bita ihop). Eftersom jag gillar struktur och processer så tittar jag på Logistiker (Nyexad 32 000:- och högre längre in i karriären) eller arbetsmiljöingenjör (medelön kring 45 000:-, som jag fått bekräftat av en som jobbat i fem år från examen).

Input, är jag ute och cyklar? Något att tänka på vid karriärbyte? Är gräset grönare på andra sidan med mer jobb och bättre betalt? :slightly_smiling_face:

1 gillning

“Upp till” 35000 kr i månaden för ett provisionsbaserat yrke är rätt kass, måste jag säga. Ska du ta risk så ska du ju få betalt för det också. Det måste ju finnas bättre sätt att göra det du gör nu också, typ starta egen firma och hyra in dig någonstans.

Jag har ett vanligt jobb som tjänsteman och kan inte påstå att jag saknar “friheten” att behöva jaga egna kunder. Den frihet jag upplever att man kan tänkas behöva på vardagarna kan vara för att åka till någon läkare eller ta lunch med en kompis, livspusslet. Väldigt många tjänstemannayrken har möjlighet att planera in sånt i sitt schema. Då får man ta igen arbetet en annan dag helt enkelt. Och så länge man levererar det man ska så är det inte någon som står där med ett tidtagarur.

Något många blir bitna av är att yrkeshögskolorna (eller vem det nu är?) gärna överdriver ingångslönerna ett par tusenlappar. Åtminstone har våra praktikanter blivit förvånade att ingångslönen är något lägre än vad de trodde. Å andra sidan är löneutvecklingen skarp i min bransch de första åren så de kommer igen snabbt.

Jag har 40h anställning och jag tycker det är väldigt skönt, man vet att pengarna kommer in och på min fritid så kan jag tänka på annat än jobb. Sen har jag en liten del som är provision som möjliggör att jag kan få lite högre lön när allt går bra, men går det dåligt så har jag inga problem att betala alla utgifter.

Att inte ha en tjänstepension är väldigt dåligt, så jag hade enbart för den sakens skull rekommenderat dig att byta. (De flesta som blir fattigpensionärer har antingen inte jobbat i 40 år eller så har dom inte haft någon tjänstepension, ibland bägge.)

Sen vad du ska byta till beror på vad du vill jobba med, kom ihåg att 40h i veckan är mycket tid. Jag tycker det låter rimligt med de två alternativen som du har hittat, men finns säkert fler.

2 gillningar

Håller helt med att lönen inte väger upp och därav kikar jag på alternativ. Jag gick passionerat in i yrket av rent intresse från starten, där jobbet var viktigare än lönen. Nu har jag kommit till ett vägskäl att jag vill få bättre lön, en grundtrygghet där jag fortsatt kan jobba med det som jag tycker är intressant. Rollen som PT kan bli en bisyssla hellre en ge mig en grundlön.

Pratade med en tjej som examinerade som arbetsmiljöingenjör för 4 år sedan, hennes första jobb var 27 000:- i månaden, nu så har hon 42 000:- per månad på ett av de större energibolagen. Men det spelar såklart på roll, bransch m.m.

YH-utbildningarna ska vara kopplad till bristyrken var det finns en stor efterfrågan från arbetsgivarna, vilket borde ge en positiv löneutveckling eftersom.

1 gillning

Ja exakt Erik. Håller helt med. Om vi tänker att pensionen kanske bara blir 50-60% av lönen, och med ingen tjänstepension så? Jag må leva bra på min “låga” lön nu, kan månadsspara 10-20% av lönen och har få utgifter, men jag vill kunna leva som pensionär också. Svårt att leva i nuet när detta finns i bakhuvudet.

Kom och tänka på att det kan vara lönt att lägga lite tid på gå igenom vilka alternativ som finns. Listan på bra utbildningar som ger okej/bra lön är lång.

• Lokförare.
  • Programmerare.
  • IT-tekniker.
  • Mäklare.
  • SYO.

Och förmodligen många fler som jag inte känner till.

Jag satte mig på skolbänken vid 35 och läste 2årig yh, byggnadsingenjör/byggledare. Kändes som en inte för lång utbildning och inte för kort. Alldeles, alldeles lagom :slight_smile: Att det är stort fokus på praktik(9 månader) gjorde att jag både fick erfarenhet, valfrihet och arbete i direkt anslutning till examen. Ingångslönen var inte fet(32 000 kr, 2016) men lönekurvan har varit brant. Jag får givetvis tjänstepension, förmånsbil, frihet under ansvar(väldigt viktigt för mig, även om jag lider att plikttrogenhet så ger det ett välbefinnande), bra sjukvårdsförsäkring med hälsokontroller och smidighet, mm. Jag säger kör! Kolla upp bristyrken med bra framtidsutsikter och eftersom du behöver jobba igen pension så skadar det ju inte att yrket du väljer ger bra lön och givetvis tjänstepension.

3 gillningar

Skojar du? 32k ingångs 2016 är ju mer än ingenjörer får 2021.

1 gillning

Vart då? Senaste personen från samma utbildning på mitt jobb får 38 000 kr som ingångslön.

Tror hen hänvisar till ingångslön för civilingenjörer eller dylikt.

Förmodligen måste det vara så. YH, 2 år. Jag är blöjingenjör.

Tack för Input :slight_smile:

Kriterierna för mig utöver att det är ett eftertraktad yrke och ok löneutveckling är framtidsutsikterna. Lokförare har varit eftertraktade i många år, men jag tror inte att det kommer finnas några förare för tåg efter 2030. :wink:

Dessutom så vill jag att jobbet ska vara intressant, hellre tjänst 35 000 och se fram emot jobbet måndag morgon än 55 000 med ångest söndag kväll. Alla kanske inte delar min syn och vill hellre lönemaximera och kanske kunna gå ner i tid eller pensionera sig tidigare. Sen finns det såklart ingen motsägelse att både tjäna riktigt bra och trivas på jobbet,

1 gillning

Tack, det peppar för att köra!!!

Just YH-utbildningarna intresserar mig för att det finns en stark koppling till yrkeslivet utifrån att näringslivet verkar ha en viss påverkan på kursinnehållet med praktik under utbildningen. Pratade med tjej som läste 3 år på universitet inom logistik, för att sedan läsa 2 år på YH som logistiker. Hon rekommendera YH alla dagar i veckan eftersom hon hade svårt att praktiskt omsätta kursinnehållet från universitet. Det beror såklart från utbildning till utbildning.

1 gillning

Sen är en sak att tänka på att många har i forumet tror på så höga ingångslöner. Jag hade 24k när jag började jobba som programmerare 2014. Nu har jag strax 40k. Det är nog viktigare att ha en bra utvecklingsmöjlighet än att ha högst ingånglön. (Men då måste man nog byta jobb någon gång, eller vara bra på at tlöneförhandla.)

1 gillning

Kör på bara! Hitta något som verkar intressant och som är ett bristyrke, så är det en bra kombination inför framtiden.

Jag har liknande erfarenhet. Jag läste 3 år företagsekonomi (kandidatexamen) men fick inga relevanta jobb efter det. Utbildningen hade ingen praktik.

Av de jag umgicks med i programmet var det ett fåtal som fick jobb inom ekonomi, övriga tog annat, som jag, som hamnade inom företagsförsäljning, eller läste de en master, för att efter det eventuellt få ett relevant jobb. Ekonom är inget bristyrke. Ironiskt nog har jag träffat folk som läst ekonomiassistent som YH och där verkar de ha fått jobb, dock får inte högskoleutbildade ekonomer det.

När jag några år senare hoppade på en 1-årig YH (mjukvaruuteveckling) hade jag en anställning 6 månader in. Det var nog snabbast i kursen, och jag hade en del erfarenhet sedan tidigare, men alla som slutförde utbildningen och var i alla fall lite ambitiösa fick relevanta jobb. Det kom till och med företag till kursen för att locka oss, det hände inte på universitetet.

4 gillningar

Verkligen. Många i min bransch klagar mycket pga ingångslönen (median ca 32tkr som läkare). Men medianen efter AT (ca 2 år efter examen om man inte väntar på AT på en populär ort) är 43 tkr, när man börjar ST så höjs det med några tusenlappar. Sedan efter ST (ca 5 år) får man runt 60 tkr ofta mer. Har man kört på och fått AT och ST avklarat så fort som möjligt så ligger man alltså på 60+ tkr i månadslön mindre än 10 år efter examen, och då räknar jag på lönen i den offentliga sektorn. Då känns det inte alltför farligt att jobba nåt år med 30-34 tkr i lön.

1 gillning

Och jag hoppade på en start-up och fick endast 15.000… (2012). Men idag har jag 39 000 plus bonus så känns som jag kommit ikapp okej :slight_smile:

2 gillningar