Jag vill höra om forumet har några ideer och tips att tänka på för oss som står i kvalet att byta karriär.
I motsatts till andra som funderar på att lämna 40h hjulet som anställd till ett friare arbetsliv för att bestämma sina egna tider, så funderar jag på att gå i motsatt riktning.
Om mig:
Efter 10 år i en träningsbranschen med en ok lön, 25.000-35.000 i månaden (ingen garantilön, utan endast provisionsbaserad), så tittar jag på växla om till en tryggare anställning.
Trots att jag tappar en del frihet att styra min arbetstid och fritid som nuvarande jobb, så behöver jag stabilitet och trygghet för att funka mentalt och må bra. (Hellre jobba fler timmar och koppla av på fritiden än oroa sig för lönen nästa månad)
Alla är vi lite funtade olika men som trygghetsnarkoman så blir detta påmint.
-Tappar 50% av jobbet under coronan. Under en stor arbetsgivare i en annan bransch så hade permittering varit en lösning.
-Är jag föräldraledig i ett år, så finns ingen garanti att mina kunder är kvar, 1-2år att jobba upp kundbasen igen.
-Är folk kunderna lediga så har jag inget jobb, dvs jag får inte bibehållen lön för att det är kristi flygare men mina kunder vill åka bort.
-Finns ett tak på hur mycket jag kan tjäna, dvs hur många timmar är rimligt att jobba och privatpersoner kan jag inte direkt fakturera för hur höga belopp som helst. Jämfört om jag skapat produkter/tjänster till företag.
-Nu när jag nått 40 års strecket så inser jag att min lön måste upp för att jag inte ska bli en fattigpensionär. Har ingen tjänstepension i nuvarande jobb.
Jag tittar på bristyrken som går på Yrkeshögskolan med bra löneutveckling och efterfrågan på arbetsmarknaden, 2års heltid som jag vill kombinera med mitt jobb för att betala räkningarna (bara bita ihop). Eftersom jag gillar struktur och processer så tittar jag på Logistiker (Nyexad 32 000:- och högre längre in i karriären) eller arbetsmiljöingenjör (medelön kring 45 000:-, som jag fått bekräftat av en som jobbat i fem år från examen).
Input, är jag ute och cyklar? Något att tänka på vid karriärbyte? Är gräset grönare på andra sidan med mer jobb och bättre betalt?