Tacksam för alla era svar.
Jag jobbar nu som personlig assistent inom ett privat företag.
Trivs väldigt bra med mitt jobb och mina kollegor, vilket för mig är viktigt. Däremot blir vi snart tvingade till schemaförändringar pågrundav arbetstidslagen, vilket gör att få av oss kommer kunna arbeta kvar.
Att arbeta som uska på boende, känns inte alls lockande. Inte heller lockar någon av de andra arbetsgrupperna, på tok för mycket drama i dem. Dåliga arbetstider, jour osv.
Även om det helt klart finns arbete som uska.
Detta är en av anledningarna till att jag funderar på att byta inriktning.
Jag tycker om att hålla på med ekonomi, att räkna, ställa upp saker, lösa problem, föra statestik osv.
Vet inte hur många excell dokument jag gjort genom tiderna, på allt från ekonomi, till statestik för olika kennlar etc.
Jag är nörden som varje år, innan deklarationen kommit redan räknat ut på kronan hur den kommer se ut. Både för mig och sambon, ibland även för mina kollegor ifall de oroar sig.
Har funderat på andra yrkesval med, tex sjuksköterska. Men tror att det skulle förstöra min fritid, dels all drama vid vårdcentralerna här, sedan alla människor man träffar dagligen, detta skulle helt enkelt göra mig helt slut, Trött och grinig.
En annan utbildning jag funderar på är socionomprogrammet. Men även där backar jag lite, för att slippa drama.
För några år sedan, erbjöd min hemkommun mig att läsa den utbildningen, samtidigt som jag jobbar vid socialen.
De ville ha in mig där, efter att jag sammarbetat med dem under några år gällande uppdrag jag tog till mig på fritiden. De likt de flesta andra ställen jag varit på, uppskattade min förmåga att vara lösningsorienterad, att se på saker från olika håll och vinklar.
Vilket varit en av anledningarna till att jag på alla ställen, blivit tilldelad att vara arbetsledare, men även tillfrågad chefpositioner, de senare har jag dock tackat nej till.
Eftersom jag trivts så bra, med mitt arbete och min arbetsgrupp.
Det som verkar mest lockande för mig är just ekonomprogrammet.
Eftersom jag mer eller mindre blir tvingad till att byta arbetsplats, kan jag lika gärna byta karriär.
Att tjäna mer pengar, har även det börjat locka.
Öka min möjlighet till sparande, samt att få mer ekonomisk frihet, det vore ett trevligt tillskott i vardagen.
Det oroar mig lite, att ni inte tror på en så stort lönelyft.
Kanske kan man kombinera utbildningen med att läsa en del IT vid sidan om, för att bli mer eftertraktad?
En annan sak som lockar med att läsa just ekonomprogrammet, är möjligheten till sidoinkomster, starta eget och ta sig ann uppdrag mot småföretagare, hjälpa dem med bokföring.
Jag inser att risken även är stor, att jag drömmer för stort om möjligheterna efter eventuella studier.
Vilket gör att jag sätter extra värde på det ni skriver, det ger mig en möjlighet att se lite mer nyktert på det hela och kanske sänka mina förhoppningar lite, landa mer realistiskt.