Värt att utbilda sig inom ekonomi?

Lustigt hur det kan vara. Jag gick både civ ing och civ ek. Tror inte jag kan minnas en enda kursare som hade svårt att hitta rimligt kvalificerat jobb, ens från ekonomprogrammet. Men det var inte på Ödebyhults högskola vi gick. :grin:

Men det här är ju viktigt att ha med sig. Vet man med sig att man kommer vara kring genomsnittet eller under, t ex har planerat att börja på södertörn eller annan kass högskola kan ju jobbmöjligheter bli en besvikelse.

Man ska också tänka på att iq tester är standard för ekonomjobb som ger vettigt betalt. Ligger du kring genomsnittet där också så kommer toppjobben till största del vara stängda.

3 gillningar

Jag jobbar inom ekonomi sedan drygt 20 år tillbaka. Detta var sant när jag lämnade högskolan och det har varit sant även senare.

Om det du tänker på är fakturahantering och väldigt enkla uppgifter så är det sådant som AI och automatisering kommer att lösa. De som sysslar med sådant kommer att bli arbetslösa.

Att jobba med mer komplexa frågor, som redovisningskonsult, är en annan grej. Där handlar det mycket om att sätta upp och underhålla system och modeller. Där kommer AI att bli ett viktigt arbetsredskap. Den som kommer ut idag och ser till att hålla sin kompetens aktuell kommer sannolikt att ha goda förutsättningar. Jag länkar till en artikel nedan. Den är lite av karaktären reklam men ger ändå en fingervisning om vad kan vara att vänta.

”AI kräver ett kunskapslyft i redovisningsbranschen” | Balans (tidningenbalans.se)

Några “toppjobb” är nog ofta svåra att räkna hem när man utbildar sig senare i livet. Det är å andra sidan inte specifikt för området ekonomi. En kompis blev färdig ingenjör i ganska mogen ålder. Han fick ett reko jobb men hade svårt att komma vidare sedan. Nu har han flyttat utomlands och den vägen lyckats få en bättre tjänst.

Jag har ingen uppfattning om huruvida Södertörn är dåligt inom ekonomi. Olika lärosäten är rent faktiskt olika bra inom olika områden. Det verkar som att Södertörn har generellt dåligt rykte särskilt här på forumet. Att läsa på något mer prestigefyllt ställe är säkert bra men att det skulle vara ett måste för att få jobb låter överdrivet.

Ja, det tror jag är lönsamt att utbilda sig till civ-ek, om Du väljer att jobba inom privat sektor (såvida du inte tänker bli ekonomi-/redovisningschef inom den offentliga sidan).

Ännu bättre kanske är för dig att gå ngn YH-utbildning inom ekonomi (för mycket av det du läser som civ-ekonom har du sällan ngn användning för när du väl börjar arbeta)

Sedan är det klokt utbilda sig/arbeta med ngt som inte kommer att automatiseras så lätt; ex avancerad revision.

Med din bakgrund vore det ju idealiskt att jobba på ett vårdföretag som ekonom. Gissar att vårdföretagen har svårt att hitta civ-ek som jobbat på “golvet”.

Det låter ändå inte som att det är lönlöst att gå ekonomprogrammet.
Om man inte går på södertörn tydligen :wink:

Gällande valet av högskola, så har vi en lokal högskola, annars lär jag studera på distans. Då tror jag Gävle är de enda som erbjuder ekonomprogrammet på distans.
Då flytt ej är möjligt, pga av familjeliv.
Sneglat lite på YH utbildningar, men ingen faller mig helt i smaken.

Det jag kan läsa ut av er, är att jag behöver staka ut en hållbar plan för framtiden, välja en inriktning och försöka bli bra inom det området. Hålla mig uppdaterad.
Samt hålla lite uppsikt över vilka områden som AI eventuellt kan komma att ta över i framtiden, välja en annan bana än den AI tar.
Min tanke just nu, är att kommer jag över 40 i lön, är det bättre än vad jag någonsin kan komma som undersköterska.
Samt att skiter sig allt, finns det alltid jobb som undersköterska att falla tillbaka på.
Lite surt att ha ett CSN lån, ifall jag faller tillbaka som undersköterska, samtidigt surare om jag inte tar chansen att faktiskt utbilda mig.

Jag har faktiskt ingen aning om hur jag ligger till med betyg när jag studerar.
Fick diagnosen dyslexi väldigt tidigt, för att jag stavar som en kratta. Lekte mig sedan igenom skolan, behövde aldrig sitta och plugga flera timmar hemma som andra.
Matte, No samt praktiska ämnen var mina favoriter, där jag ofta låg före andra.
Jag vill tro att jag kan prestera bland de högre betygen, ifall jag sätter mig ner och faktiskt ger det en chans.

Min utbildning till undersköterska, läste jag via komvux, det innebar ungefär att jag satte mig ner kvällen innan en inlämning eller ett prov och läste på/skrev ihop något.

Men jag har inte studerat seriöst i vuxen ålder. Någon dyslexi tror jag inte heller att jag lider av, det är snarare slarv och lathet.
Någon av er nämnde IQ test, där kan jag nog ha en del fördel.

Vi får väl se hur det går nu när jag börjar plugga, om min skalle har en färdighet för det hela eller inte.
Det känns ändå hoppfullt, som att det går att få ett hyfsat jobb ifall man läser ekonomi. Iallafall ett som ger mer lön, än det jag har nu.

Nej, men vill man ha vettig lön, dvs mer än iaf brytpunkten för statlig skatt, är det nog svårt om du utbildar dig på ett dåligt universitet. Jag känner väldigt få redovisare som skrapar ihop ens 60 tsek/mån. Är lönen oviktig så kan man nog få jobb inom det mesta dock. Redovisningsjobb på t ex redovisningsbyrå är inte heller särskilt avancerat. Och fakturaknackare är ju nästan utdöda hos vettiga organisationer.

Att läsa ”ekonomi” är hur brett som helst.
Man kan läsa en relativt intensiv och prestigefylld utbildning på t ex Handelshögskolan (om man kommer in), få ett fantastiskt nätverk och karriärmöjligheter som i princip inte har något tak på lönen. Eller så kan man tugga sig igenom något mindre ambitiöst, lägga ribban lägre och tillbringa resten av arbetslivet med administrativa uppgifter som i grunden inte ens kräver någon utbildning. Och precis allt däremellan.

3 gillningar

Tror detta kommer bli lite svårt för mig.

Eftersom att på ett sätt är lönen viktigt, jag vill gärna tjäna så mycket som möjligt.
På ett annat sätt, är allt mer än det jag har idag en bonus. Eftersom jag gott och väl överlever på det jag har idag.

Väldigt många på detta forum, verkar tjäna väldigt bra. Extremt bra.
Jag kommer från en liten bruksort, där de flesta tjänar mindre än vad jag gör idag.
För mig är 60tsek/mån en dröm!
Att tjäna över 40 är riktigt bra. 50 Grymt bra

Skulle jag tjäna över 45 i månaden, skulle jag hamna bland topp 30 för kvinnor i kommunen. Då jobbar de flesta inte i denna kommun, utan i en större närliggande.

Det låter som att utbudet på kvalificerade ekonomijobb i din närhet är relativt begränsat? Har du funderat på vad som krävs i termer av pendling/vardagslogistik för att du ska kunna nyttja din nya utbildning?

4 gillningar

Jepp.

Jobbar redan i grannkommunen, där det finns större utbud.

Lägger jag på ca 10-15 minuter på pendlingstiden kommer jag till en större stad, där det garanterat finns jobb.

Allt detta är ändå mindre pendlingstid, än vad jag hade för bara något år sedan. Då jag hade 45min till jobbet enkelresa.
Nu tar det 45minuter de dagar jag cyklar.

1 gillning

Jag är 39 år och jobbar 50% och tar CSN+merlån.

Allt CSN investerar jag. Blev inspirerad på det här på RT-forumet. I nuläget är mitt investerade CSN dubbelt så stor som min CSN-skuld.

Jag har förmånen att bo billigt så jag kan leva på min 50% usklön.

Jag läser till SSK för då har jag friheten att jobba 6 månader sen dra iväg och resa i 6 månader. Och när jag kommer tillbaka finns det alltid jobb igen. :sunglasses:

Jag kommer inte på så många andra jobb där man kan jobba ett tag och sen dra iväg på resa. IT-snillen kan väl jobba vart som helst men jag är teknologisk analfabet så det får vara.

I vården blir dom ju så glada av personal som vill jobba så man är alltid varmt välkommen tillbaks. ^^

Huruvida AI kommer ta över ekonomjobb har jag ingen aning om. Fast det dröjer nog innan vårdrobotar tar över. ^^

Tack! Nu känner jag mig ung med mina 39 år. Sen ugås jag ju på daglig basis med 100-åringar så jag känner mig ofta ung. :sweat_smile:

Gör en sökning på jobbsidorna med “ekonom” och staden du syftar på. Sedan tar du bort de annonser som kräver flera års erfarenhet som ekonom. Hur många jobb finns det idag, egentligen?

Sedan kan du jämföra med hur många som tar examen inom ekonomi, så ser du hur stor chans det är att få ett kvalificerat jobb.

Pluspoäng om du kollar med facket eller på ratsit vad nyexade ekonomer tjänar.

1 gillning

Som flera varit inne på, civ ek är extremt brett.

Låter som du är inne på att jobba med redovisning och vill ha högre lön?

Om det verkligen är redovisning är det ur ett löneperspektiv sett över hela resterande arbetslivet tveksamt om det är värt fem år.

Redovisningsroller är inte de bäst betalda inom civ ek-spåret. Så är det redovisning generellt som är slutmålet skulle jag undersöka om du kan nå dit med en KY-utbildning istället.

Tänk på att tre extra år på uni måste kunna räknas hem i högre lön på resterande år, plus avbetalning av lån.

Och vad är definitionen för just dig på hög lön?

Skall du tjäna riktigt bra inom redovisning och revision kanske det är partner eller nära partnernivå hos big four? Dit är det få som når. Alternativt egen firma med många anställda.

Vill du utnyttja sin erfarenhet inom vården skulle jag siktat på att nå en CFO-roll som sitter i ledningsgrupp där du har personalansvar, inom ”din” bransch på ett företag som omsätter iaf några hundra miljoner.

Då är det bra med redovisningskunskaper, men det är inte sin huvuduppgift som CFO då du väl där förmodligen har en redovisningschef under dig tillsammans med några ek assistenter.

Men för att ta dig dit med dina förutsättningar behöver du fila på hur just din karriärväg till någon sådan roll skulle kunna se ut.

Få nybakade ekonomer tar sig dit direkt efter examen, även om de har branscherfarenhet.

Det jag egentligen försöker säga är att du behöver göra någon form av utkast på var du vill vara inom x antal är. En ”bred” civ ek-utbildning kommer inte automatiskt ge dig en högre lön eller ta dig dit du vill. Och det kommer inte funka om du försöker bli bra på något som du inte är intresserad av.

Lycka till!

1 gillning

När det gäller lönenivåer så finns ett tydligt samband med geografin. På mindre orter och längre ifrån stora städer är lönenivåerna lägre, de avancerade jobben färre och förutsättningarna annorlunda generellt. Samtidigt är ju också kostnaderna lägre.

Att bli någon sorts höjdare som spränger lönetak är förstås inte omöjligt men det förutsätter normalt ett intresse för chefsskap. I en del verksamheter är ”att bli chef” den enda vägen till en bra lön. Det tenderar att leda till många halvdåliga chefer. Miljöer med flera olika möjliga karriärvägar brukar vara bättre.

Man kan ju också jobba i roller som inte kräver 100% fysisk närvaro. Jag bor och verkar i en mellanstor stad, men jobbar för ett globalt bolag. Min chef är inte svensk och sitter en halv kontinent bort. Mina närmaste kollegor sitter i USA, Kina och andra delar av världen. Min personal är spridd över sju länder.
Ingen bryr sig om var just jag råkar bo så länge jag kan hålla ställningarna.

1 gillning

Anser du att din situation är representativ för ekonomer generellt?

Nej absolut inte, även om det är extremt vanligt i globala bolag och sektorer som inte är så traditionellt låsta till en tid-på-kontoret-styrning. Och min karriär bygger främst på min civilingenjörsutbildning även om jag råkar ha en civ ek också.
Men poängen är att världen är stor och livet blir vad man gör det till. Om man inte vill falla in i ledet och pendla till en kontorslokal i storstad men ändå ha en stimulerande karriär så finns det oändliga möjligheter. Kanske inte direkt efter examen, och inte för alla. Men för många.

1 gillning

Ok, tack för förtydligandet. Bara så att TS eller andra inte förväntar sig att få en liknande situation per automatik.

Alla kan teoretiskt bli astronauter eller fotbollsproffs också, men sannolikheten att lyckas är inte så stor. Vill inte slå ihjäl drömmar, men man får vara lite realistisk också.

Vad det gäller TS så får jag intrycket av att hon skulle vara mer än nöjd med att bara få ett skapligt ekonomjobb med högre lön än hon har nu. Det är nog en betydligt mer realistisk dröm, som kan vara möjlig att realisera. Så den bör inte slås ihjäl genom att sätta ribban allt för högt.

1 gillning