Är inte ute efter att bli en höjdare, bara att tjäna mer än jag gör nu. Är glad om jag kommer över 40 i månaden.
Siktar inte på några 60.
Jag bor så till att både den kommunen jag bor i och grannkommunen formligen exploderar just nu.
Ett stort företag söker mycket folk, både till golvet och “kontoret”.
De håller på att bygga ut, samt har ansökt om fler tillstånd för ytterliggare byggnader och många mindre företag etablerar sig.
Två gruvbolag står även de i startgroparna, ena behöver bara nytt miljötillstånd för att sätta igång.
Även här kommer det behövas mycket folk, samt bli mycket kringjobb.
Samtidigt är det en enorm bostadsbrist.
Arbetskraft kommer behövas på många ställen, för mig känns det positivt då det kommer behövas ekonomer i många olika former.
Med den målsättningen förstår jag inte alls varför man skulle studera på högskola. Satsa på yh inom redovisning. Om du tror på framtiden för redovisningsekonomer vill säga. Det gör ingen skillnad på den nivån. Är eg bara bra med yh, för då vet man att det inte är någon med för stora ambitioner man anställer, dvs någon som drar vidare efter ett år.
Yh är ju bra för alla med hyfsat genomsnittliga ambitioner. Det finns ju massor av t ex redovisare, administratörer och pappersvändare etc med universitetsutbildningar som inte alls behöver utbildningen, utan skulle klarat sig med en yh. Att lägga flera år av sitt liv på något man inte behöver är rätt onödigt.
Ekonom vette fan. Sambon är de och haft en del redovisningsjobb i början och de är jäkligt hög press, mkt övertid och riktigt dålig lön. Vi snackar 28-32k.
Rent skamliga löner och förhållanden.
Sen kan man efter flera år med slit bli partner och blir riktigt rik men de är ju en annan femma.
Finns så klart massa andra jobb inom ekonomi so jag inte har koll på.
Jo, men hur lång erfarenhet har hon och hur länge har hon jobbat? Många jobb har lägre lön när du är nyexaminerad, men sedan ökar lönen när du fått erfarenhet.
Hur ser lönen ut efter 3 års erfarenhet, respektive 5-10 års erfarenhet?
Det här framstår för mig som en vettig inriktning om målet är att arbeta med redovisning. Till skillnad från ekonomiprogram på högskolan ligger fokus på ”hur man gör” och inte lika mycket på teoretiska forskningsinriktade saker.
Ekonomi handlar i praktiken mycket om ”att göra” så man borde i många fall klara sig bra med dessa bitar.
Det som står i texten mer på detaljnivå ska nog tas med en nypa salt. Det handlar trots allt om reklam i någon mening.