Byta karriär och börja plugga - Hiss eller diss?

Hej!

• Har du någonsin funderat på att byta karriär eller har du till och med gjort det?

• Låt oss säga att du idag har en lön på 31 500kr med en årlig löneutveckling på 2% och du slutar jobba för att börja studera på heltid, låt säga 4,5 år. Efter studierna, på ditt nya jobb har du en lön som är 10 000kr mer än vad du hade haft på förra jobbet samt en ny löneutveckling på 3%. Hur lång tid tar det att hämta hem den ekonomiska förlusten?

• Dela gärna med dig av dina tankar och erfarenheter!

Ni får väldigt gärna sätta er in i min situation nedan och vill ni dessutom peppa mig så skulle jag bli jätteglad! :slightly_smiling_face:

Om mig:
Jag är 29 år, gift och har ett barn. Bor i radhus och har god ekonomi.

Bakgrund:
Jag har läst Skydd Mot Olyckor (2 år) och jobbar idag som brandman på heltid. Jag trivs generellt bra med mitt yrkesval (lever “barndomsdrömmen” fullt ut). Att vara kommunalt anställt som brandman är en trygg anställning som absolut har sina fördelar men jag upplever dock att nackdelarna har börjat skava en del och detta talar för att jag ska börja se mig om efter något nytt att pyssla med.

Nackdelarna:
Många flyttningar i schemat som påverkar mitt privatliv. Jag jobbar varannan helg och har få möjligheter att komma vidare/utvecklas. Min arbetsplats går snarare ut på att förvalta än att utveckla/driva framåt samt en lön under medellönen i Sverige.

Lönen:
(inkl ob och dyktillägg): 31 500 kr. Jag jobbar 168 timmar/månad vilket motsvarar en timlön på 187,50kr. Löneutvecklingen är ca 2%/år så min lön följer mer eller mindre index. Skillnaden mellan den högst/lägst betalda brandmannen är typ 3 000kr på min arbetsplats.

Min månadsavgift om jag ska vara med i facket/a-kassa är 573 kr - “endast” :grin:

I mitt nya yrkesval skulle jag:
Vilja ha fler möjligheter till utveckling och att min eventuella kompetens och erfarenhet tas till vara på, till skillnad från min nuvarande arbetsgivare där fokus snarare har varit att fylla platserna i bilen.

Jag är också ute efter bättre villkor och förmåner samt en lön som är över medellönen i Sverige.

Mina intressen & förslag på utbildningar:

• Juridik - Juristprogrammet 4,5 år
  • Ekonomi - Ekonomie kandidat 3 år + master i finans 1 år
  • Filosofi - Praktisk filosofi politik och ekonomi 3 år (Verkar sjukt intressant men jag vet dock inte vad det leder till för yrke och det gjorde inte deras studie och yrkesvägledare riktigt heller men hon berättade att de ska följa upp tidigare studenter till våren för att kartlägga vad dom fick för yrken).

Om det blir plugg så är det Lunds universitet som gäller då det ligger närmst och funkar med pendlingen.

Om jag väljer att studera så är min plan i dagsläget (förutsatt att jag kommer in):

• Ta halvt eller fullt studielån (Typ ingen ränta så kanske en fördel att ta fullt?)
  • Jobba extra som brandman upp till fribeloppet
  • Fortsätta investera under studietiden
  • Ta ut föräldradagar under perioder för att få vara ledig mer men samtidigt få ut lite pengar istället för att jobba extra. Tex några veckor varje sommar.
  • Höja upp min livförsäkring så att den täcker upp mina studieskulder så att inte alla mina pengar går till att betala av studieskulden istället för till min familj ifall skiten skulle råka träffa fläkten.

Som sagt: Jag blir superglad om ni vill hjälpa mig, komma med feedback, dela med er av era berättelser och kanske peppa mig lite :smiley: :blue_heart:

P.S Just nu sitter jag och pluggar Högskoleprovet inför skrivningen som är den 24/10 :nerd_face: D.S

3 gillningar

Jag tror svaret ligger i det känslomässiga. Vad vill du göra i ditt liv?

Vill du fortsätta vara en hjälte (a.k.a. brandman), även om det kostar lite ekonomiskt?

Vill du sitta och vända papper hela dagarna men till en högre lön?

Ovanstående frågor är såklart skrivna med en inbakad bias för att inte plugga och byta jobb. Lite för att vända på perspektivet och kanske känna lite om gräset verkligen är grönare på andra sidan? Bara du som kan svara på det.

Sen kommer nästa fråga, behöver du plugga x år för att byta jobb och gå upp i lön? Finns det andra jobb eller andra sätt att få upp inkomsten? Alltså kan du både behålla kakan och äta den (bespara dig studietiden och få upp lönen)?

Drömmer du om att bli jurist? Vilka vägar finns dit? Måste du ha läst juristprogrammet?

Vill du jobba med finans? Finns det andra vägar in i branschen? Kvälls/distansstudier?

Eller vill du faktiskt plugga, för att du vill vara student och studera akademiskt?

Oavsett vad svaret är, just do it!

3 gillningar

Modigt. Själv slår det mig, skulle du med det aktiva jobb som brandman med dykkompetens, som jobbar tre shift ( finns många fördelar med tre shift) trivas i ett 9till5 ekorrhjul bakom skrivbord?

Pengar är inte allt. Jag tjänar bra som ingenjör men ibland har jag tänkt att brandman och få vara ute och se sig omkring,hjälpa folk mm vore skoj.

Gräset är alltid grönare på andra sidan. :blush:

3 gillningar

Superkort svar. Skönt att du vågar fråga och vill ha våra tankar. Gör det som känns rätt i magen hos dig. Dock kan jag avråda från att studera filosofi och liknande teoretiska samhällsvetenskapliga utbildningar. Konkurrensen är mördande och arbetsplatserna påminner väldigt mycket om det du har idag.

2 gillningar

Är biast då jag själv läser utbildningen, men systemvetenskap tror jag skulle säga är den bästa utbildningen för den generella svensken som inte brinner för matematik, lagböcker etc.

IT ligger extremt bra i tiden och utbildningen är en mix mellan teknik och samhällsvetenskap. Jobben, som det finns mycket gott om, är därmed inte helt tekniska eller IT-inriktade utan finns många mjuka aspekter som måste tas i beaktande när man utvecklar. Inte mycket ren matematik på utbildningen, endast 15 hp.

På Uppsala där jag studerar har man en valfri termin på 30hp där man kan välja en valfri A-kurs. Jag studerar Nationalekonomi, men man kan med fördel läsa filosofi, ekonomi eller matematik beroende på intresse och karriärsval.

Vet att denna utbildning även finns på distans hos vissa lärosäten. Kolla dock kursutbudet, vissa universitet har vad jag hört lite väl mycket fokus på humaniora.

4 gillningar

Tjena

Jag har en kompis som bytte yrke från målare till projektledare via en byggingenjörsutbildning.

Det kosta både pengar och tid. Men han är väldigt nöjd idag. Han gjorde det med två barn i tonåren.

Det finns utbildningar inom risk och brandsäkerhet. Så du kan ta tillvara på dina kunskaper.

Men som någon annan nämnde ett kontorsjobb med för mycket stillasittande kan kanske döda din själ. Men du kan ju alltid jobba som deltidsbrandman. För att hålla uppe glöden :crazy_face:

3 gillningar

Man lever bara en gång. Du verkar ha en bra plan.
Om du vill satsa, så förankra det i familjen, och kör bara!

Ta fullt studielån. Finns ingen anledning att inte göra det. Det är alltid en bra investering,

Folk som vågar satsa ska ha all cred, tycker jag.

Lycka till!

2 gillningar

Läst programmet men hann inte ta examen innan jag fick jobb. Kan rekommenderas. Har jobbat väldigt brett, allt ifrån verksamhetsutveckling, produktutveckling, kravställning mot produkter (fysiska, tänk typ lastbilar, och mot mjukvara, i sagda lastbilar), och jobbar nu som dataanalytiker.

2 gillningar

Du har inte funderat på att byta bransch till fysisk säkerhetskoordinering alternativt typ brandsäkerhetskonsult? Din kompetens bör vara efterfrågad. Kanske behöver du inte plugga mer alternativt kan internutbildas.

3 gillningar

Tack för ett bra svar Nightowl! Dina tankar kommer definitivt att vägas in innan jag fattar några beslut.

1 gillning

Haha jag älskar gräset är grönare på andra sidan tänket - i det tänket har man hamnat några gånger förr :slight_smile:

1 gillning

Jätteintressant! Tack så mycket :slight_smile:

Härligt svar! Tack så mycket :smiley:

Grym pepp!! Tack så mycket :slight_smile:

Jag har hållit utkik men tyvärr inte hittat något. Det skulle absolut vara intressant!

Jag tror, som redan sagts, att det viktigaste är att göra det som du verkligen brinner för. Vad man än ska göra så finns det ett starkt samband mellan att verkligen gilla något och att bli bra på detsamma. Det leder i sin tur till större möjligheter, mer ansvar, högre lön etc.

En vän till mig läste IT i mitten av 90-talet, innan det blivit “hett” på det sätt som det är idag. Sedan fortsatte han i universitetssvängen och utbildade nya studenter. Det var runt tiden för IT-bubban vid sekelskiftet. Han slogs då av hur extrem skillnaden var i kvalitet mellan studenterna i hans egen generation och de som kommit efter. Hans egna kurskamrater hade alla varit utpräglade nördar som haft IT som privat intresse. De som kom senare hade valt IT i konkurrens med jurist, ekonom etc. med målet att få en hög lön men utan att ha något egentligt privat intresse i det hela. Det här exemplet var övertydligt men samma mönster syns på många arbetsplatser.

En viktig dimension är också den geografiska. Inom de flesta administrativa yrken så finns de verkligt spännande jobbmöjligheterna i storstäderna. Ute i landet kan det finnas enstaka “kvalitetsarbetsgivare” med interna karriärsystem och riktiga möjligheter men det är mycket mer begränsat. Det behövs iofs inte vara fel att ha ett “generiskt” jobb på en kommun eller något mindre företag men det är ändå skillnad mellan att jobba på sådana ställen och mer profilerade arbetsgivare. Jag jobbade tidigare i ett antal olika kommuner. Senare har jag arbetat i en stor ideell organisation och numera på ett stort statligt verk. Det fanns förstås duktiga personer som jobbade i kommunerna men också de som inte var så motiverade. Att jobba i en miljö med konkurrens där alla kollegor har en hög kompetens på riktigt är långsiktigt mer givande. Med kompetens menar jag nu inte bara formell utbildning utan just den här särskilda motivationen att jobba för den specifika arbetsgivaren osv.

1 gillning

En vän till mig läser en tvåårig yrkesutbildning inom IT. Sådant är i ropet nu men vad jag förstår finns det ändå jobb där. Det finns även andra kortare yrkesutbildningar inom bl.a. offentlig upphandling som också ger relativt hög lön efter en utbildning på 1-2 år. Jag har tidigare arbetat inom området upphandling och uppfattar det som spännande. Det är väldigt tydligt administrativt men samtidigt ett område där många har “blandad bakgrund”, just i meningen att inte gått direkt från skolbänken utan jobbat med olika saker innan man landat i rollen som upphandlare.

Med tanke på att du inte är purung tänker jag att en kortare utbildning kan vara ett bättre alternativ än en utbildning på 4-5 år. Att hålla koll på de bristyrken som finns är också bra men hela tiden med fokus på den region där du bor. Om du inte tänkt flytta finns det ju ingen anledning att läsa något som i praktiken förutsätter en flytt till Stockholm för att få det där bra jobbet sedan.

1 gillning

En ytterligare poäng kan vara att försöka hitta någon utbildning som i någon form bygger vidare på det du gör idag. Jag tänker att MSB kan ha spännande tjänster kopplade till internationella insatser och sådana saker. Om du skulle kolla upp vad som krävs för att få en sådan tjänst och orientera dig om konkurrensen så vore det en bra väg framåt.

Jag utgår från att du ändå valt ditt nuvarande yrke utifrån intresse och då verkar det ju juste att kunna stanna i branschen men i en mer avancerad roll.

1 gillning

Tack för tre fina svar Jens!

Jag vill ha ett mer stimulerande arbete där jag får jobba mer med huvudet än med kroppen om man säger så. Lösa problem åt någon som behöver min kompetens, få vara en del i ett team där jag är en viktig kugg för att lösa problemet. Utredning, analysera etc är sådant som jag är intresserad av. Mitt nuvarande arbete som brandman har kretsat mycket kring hårt fysiskt arbete men jag de senaste åren fått upp intresset för att jobba mer med huvudet om man säger så :slight_smile:

Visst när vi väl åker på larm så absolut då löser vi problem och det kan vara utmanande osv men det är väldigt mycket dötid däremellan och vi har inte så många andra arbetsuppgifter tyvärr (har efterfrågat detta hos arbetsgivaren också) vilket i sig är lite speciellt att en arbetstagare kommer till arbetsgivaren och ber om arbetsuppgifter och så finns där inga. :sweat_smile:

Min station är ändå en av de stationer som åker på många larm men de flesta av dom larmen är “falsklarm, papperskorgar, sopa plast på vägen”.

Jag vill ha ett mer stimulerande arbete där jag får jobba mer med huvudet än med kroppen om man säger så. Lösa problem åt någon som behöver min kompetens, få vara en del i ett team där jag är en viktig kugg för att lösa problemet. Utredning, analysera etc är sådant som jag är intresserad av. Mitt nuvarande arbete som brandman har kretsat mycket kring hårt fysiskt arbete men jag de senaste åren fått upp intresset för att jobba mer med huvudet om man säger så :slight_smile:

Visst när vi väl åker på larm så absolut då löser vi problem och det kan vara utmanande osv men det är väldigt mycket dötid däremellan och vi har inte så många andra arbetsuppgifter tyvärr (har efterfrågat detta hos arbetsgivaren också) vilket i sig är lite speciellt att en arbetstagare kommer till arbetsgivaren och ber om arbetsuppgifter och så finns där inga. :sweat_smile:

Min station är ändå en av de stationer som åker på många larm men de flesta av dom larmen är “falsklarm, papperskorgar, sopa plast på vägen”.

Det är gräset är grönare på andra sidan scenariot i min bransch :joy: