Tips på utbildningar / Vad jobbar ni med?

Hej!

Jag är 20 år gammal och jag funderar på att börja plugga på universitet nästa år men jag har ingen aning vad jag vill läsa eller jobba med i framtiden. Jag tycker det låter intressant att driva ett eget företag men jag känner att jag behöver erfarenheter och utbildning innan jag ger mig in på det.

Min fråga till er på forumet.

Vad pluggade ni (om ni pluggade) och vad ni jobbar med idag. Det skulle vara intressant att läsa om ni jobbar inom något ni pluggade eller om det blev något annat.

Tips på utbildningar och intressanta jobb hade uppskattats.

Tack!

Har du några tidigare intressen du vill ta vara på?

2 gillningar

Som MVH skriver, låt dina egna passioner driva dig :slight_smile:

2 gillningar

Tror att du behöver köra metoden KBK. Om du inte vet vad du vill eller vad du gillar är detta helt okej. Även om dom flesta tror sig veta vad dom vill är det ytterst få som faktiskt gör det.

Mitt tips är att börja med att ta det jobb eller utbildning som står närmast. Bara du kommer igång och kan testa att utforska världen.

Jag kom ut från gymnasiet med en kass utbildning och en finansiella kris på det. 14 år senare har jag 720 k i årslön och haft flertalet företag med samma kassa utbildning. Hemligheten är att bara komma igång där man står. Lägg inte för mycket tid på planering bara kör och se vart det leder.

Mvh
Fredrik

1 gillning

Jag tror det viktiga för din del är att komma till en riktig “plugg-miljö” och träffa andra som pluggar där. När man får höra om olika utbildningar och vad de leder till brukar det gå ganska snabbt att ringa in intressanta alternativ. Att sitta hemma i pojkrummet och komma på vad man vill bli fungerar ofta inte, särskilt inte om man inte kommer från en miljö där de flesta i ens omgivning har akademisk utbildning och/eller olika höga positioner. De som redan har lyckats väl i livet brukar vara bra på att ge de rätta råden för hur man ska tänka.

Jag tror att du borde konkretisera din bakgrund lite och även var du tänker dig att du ska bo i framtiden. Om vi tänker oss att du bor i Ödebyhult och i framtiden vill bo i centrala Stockholm och gärna ha tjänsteresor till New York och Singapore så finns det en del yrken som kan ge sådana möjligheter. Om drömmen istället är att flytta hem till Ödebyhult efter att ha pluggat och kanske starta något företag där så är det helt andra val som är de bästa. Att välja Ödebyhult behöver inte vara något nerköp. Tänk Ingvar Kamprad!

I många sammanhang är det viktigaste att ha en akademisk examen. Du kan alltså jobba med ungefär samma saker oavsett om du är jurist, ekonom eller ingenjör. Det finns förstås nischer där någon av de utbildningarna ger en fördel men om huvudfrågan är att jobba inom en viss bransch eller liknande så kan du komma dit på fler vägar än en. Som student är det väldigt vanligt att kraftigt överdriva betydelsen av att ha läst en viss kurs. Man tänker att om jag läser C-kursen med den inriktningen så leder det till att jag får ett stort försprång till den spännande rollen. När man sedan träffar någon som jobbar med det där spännande visar det sig att varken denne eller dennes kollegor har läst den där kursen eller något liknande över huvud taget.

6 gillningar

Finns det något utbildningsområde som ligger nära dina passioner eller det du är intresserad av på fritiden? För mig blev ekonomi naturligt då jag alltid varit intresserad av aktiemarknaden, starta företag och siffror (och satt med det mycket på fritiden). Ekonomi är så väldigt brett också, det finns hur mycket som helst som man kan inrikta sig på där.

Annars är ett tips att prova på att jobba först inom olika områden. Jag började inte plugga förän vid 27 år. Det är svårt att veta vad man vill göra innan man vet vad man inte vill göra. Jag har sett allt för många unga personer som hoppat på universitet direkt efter gymnasiet för att de “borde” eller för att föräldrarna tycker att denne ska gå en speciell utbildning. Det blir sällan bra och ofta kan det slösa bort åratal som de inte har jättestor nytta av senare. Annars, om du vet att du vill plugga, ansök till flera olika små kurser i olika områden som du är intresserad av. Dessa kan oftast användas som “frivilliga” kurser i din examen och kommer därmed till användning vilket som :slightly_smiling_face:

Lycka till!

2 gillningar

En viktig fråga tycker jag också är om du vill “plugga” eller “få ett jobb”. För min del handlade pluggandet om att plugga. Det hade ett egenvärde för mig att “bli bildad”, läsa tjocka böcker och fördjupa mig i spännande samhällsfrågor. Mitt mål var inte att jag skulle få ett jobb så snabbt som möjligt eller att utbildningen skulle vara så kort som möjligt i förhållande till förväntad lönenivå.

Om du inte vill “plugga” utan mer “få ett jobb” så är det bättre att satsa på t.ex. yrkeshögskolan. Då kommer du till en miljö där det du lär dig är mer direkt tillämpbart i en viss roll. Nackdelen är förstås att du inte kan byta roll lika enkelt men allting blir mer konkret.

3 gillningar

Börja bara på en linje och se hur det känns. Kan du inte välja så ta en slumpvis ur de som du potentiellt tror att du kan gilla. Går alltid att hoppa av om det inte känns rätt och man blir nog klokare så än att sitta och fundera hemma.

2 gillningar

Gick Beteendevetenskapliga programmet på Lunds Universitet. Kan inte rekommendera det utifrån att få ett jobb, utbildningen var otroligt teoretisk och en aning flummig. Jag la i genomsnitt typ 5 timmar i veckan på att plugga. Fick dock en massa tid att göra annat, som att starta företag!

Jobbar idag som kommunikatör helt på andra meriter.

Vill slå ett slag för YH. Vill du plugga för att få ett jobb är det ett bra alternativ som många missar. Finns otroligt många inriktningar, och du kommer snabbt ut i arbetslivet för att testa vad du tycker om och inte.

Vill också belysa att du har olika CSN-pott för universitet/högskola och Folkhögskola. Du har 6 år Uni/HS, och ytterligare 2 år för folkis. Du kan alltså börja på folkis för att känna efter, utan att behöva känna stress över att du inte får tillräckligt med CSN senare på en universitetsutbildning.

Mina 2 cent! Lycka till!

4 gillningar

Vilken sorts problem hjälper du släkt och vänner med idag? Skulle du kunna tänka dig att jobba med nåt liknande?

1 gillning

Hej!

Tack så mycket för alla svar det uppskattas verkligen. Jag känner att jag var lite väl kortfattad i mitt första inlägg.

Så jag tänkte skriva lite om mitt liv.
Jag har haft det relativt lätt för skolan men jag har alltid gjort det minska möjliga. Jag har haft svårt att intressera mig av ämnena i skolan. Men jag skulle säga att jag är en väldigt nyfiken person jag gillar att veta hur saker fungerar och jag gillar att känna mig “viktig” känna att jag har en roll. Jag älskar att lära mig nya saker och utvecklas som person. Jag jobbar just nu natt på en fabrik och lyssnar extremt mycket böcker och poddar. Jag har på senare tid blivit intresserad av privat ekonomi. Mitt mål med jobbet nu är att tjäna och spara så mycket pengar som möjligt. Jag skulle aldrig kunna se mig själv jobba fabriks jobb för resten av livet. Det är därför jag känner att jag är sugen på att börja plugga något nästa år.

Jag såg lite frågor om vad jag hjälper folk med idag? och om det var något jag skulle kunna tänka mig att jobba med.
Jag har under lång tid varit intresserad av teknik prylar och datorer det är något som min pappa var intresserad av och som jag drog mig till. Jag känner att det är något intressant men att det känns mer intressant som en hobby och inte låka så som ett jobb.

Jag tror verkligen det hade varit nyttigt att komma hemrifrån och komma in i en miljö där personer har lite andra mål en de runt omkring mig för tillfället det känns verkligen som en möjlighet att växa.

Tack!

3 gillningar

Jag är också 20 år, pluggade naturvetenskap på gymnasiet, tog studenten förra året, gjorde lumpen ett år och jobbar nu som heltidsanställd vikarie på en grundskola för att betala räkningarna.

Har själv funderat i samma banor som dig tidigare men har landat i att plugga till civilingenjör främst på grund av mitt intresse för matematik som jag haft sedan gymnasiet. Jobbade tidigare nattskiftet på fabrik också, det blir en hel del poddar och böcker.

Vad pluggade du på gymnasiet?

1 gillning

Jag läste till ingenjör men saknar den här identifikationen med yrket så jag är lite avis på folk som är typ läkare eller poliser. Sån tydlighet kan va najs.

Hade jag läst om hade jag läst nått mot data/ it, en polare läste systemutveckling eller nått sånt. Är produktansvarig på en storbank nu och tjänar riktigt bra. Lite avis faktiskt. Trotts 7 år på uni är man fast i tillverkningsindustrin som lönepressar deluxe :weary:

Men hade jag inte valt ingenjör mot data eller systemare så hade jag nog försökt gå mot typ nått estetiskt… Har det lite som en hobby/dröm som blir svagare å svagare varje år. Lite sorgligt faktiskt

2 gillningar

Plugga något område du är intresserad av är mitt tips! Om du sen söker dig åt det hållet så är det både lättare att klara pluggandet och att sen hitta något du tycker är kul att jobba med yrkesmässigt inom det området också.

Många olika utbildningar kommer förr eller senare till nytta på något sätt, och för guds skull tro INTE att du som 20 åring ska fundera ut hela livet/yrkeskarriären! Många växlar yrkesbana flera gånger under sitt yrkesverksamma liv.

Observera också att ganska många “Universitetsutbildningar” snarare är “forskningsförberedande” än att de är “yrkesförberedande”. Dvs många gånger lär man sig mer rent praktiskt genom att börja jobba med en sak, eller att gå en kortare mer yrkesförberedande utbildning än att bara plugga en lång allmän universitetsutbildning.

Själv har jag t ex 3 år militära officersutbildningar i bagaget och 205p på Högskola/universitet (ekonomi mm). Här skulle jag säga att de militära utbildningarna var avsevärt mycket mer “hands on” och användbara i senare civilt yrkesliv än alla de poäng jag läst på universitetet/högskolan.

Hade jag däremot velat forska eller fördjupa mig vidare inom ett område hade de 205p varit en bra/nödvändig BÖRJAN. Samtidigt var det många olika små “snuttedelar” på 5-20p som i sig inte gick så djupt när man sen stötte på det rent praktiskt. T ex en 10p universitetskurs i redovisning, 10p ledarskap, 10p organisation och 10 poäng finans osv. (De ingick t ex i min ekonomexamen) Många kurser blev mest att skrapa på ytan och sammantaget blir det mycket mer att få in ett “tänk” eller “akademiskt körkort” så att man senare kan gå vidare och lära sig saker i praktiken ute i yrkeslivet eller börja fördjupa sig ytterligare.

Gäller det att i framtiden driva företag är en framkomlig väg att våga försöka börja i liten skala på något sätt. Sen kan man då komplettera med kurser/utbildningar allt eftersom när man ser att det fattas kunskap. Att jobba tillsammans MED någon erfaren inom ett visst område är oftast ett fantastiskt sätt att lära sig mycket “hands on” om en viss sak.

Har t ex varit inblandade i en del rekryteringar. Upplevde t ex att de som tidigare jobbat som “reseledare” en period hade ofta ett stort plus i problemlösningsförmåga/agera och att ta folk när det körde ihop sig. En otroligt värdefull egenskap som inte är så lätt att lära sig på t ex en teoretisk universitetsutbildning.

Det var också en intressant inblick att som 29-åring med tre år militär officersutbildning + FN-tjänst en mission att sätta sig på skolbänken och plugga t ex 10p ledarskap. Där kände man att både elever och lärare ibland tog den “teoretiska världen” allt för bokstavligt som den sanna läran :wink: Hade många trevliga diskussionsutbyten med både elever och professorer som hade ganska begränsad erfarenhet utanför den teoretiska skolvärlden. (Pluggade på både Umeå Universitet och Handelshögskolan i Stockholm.)

Idag kan jag ändå se att jag haft nytta av de mest skiftande saker från utbildningarna. Dock sällan de djupa teoretiska sakerna utan mer tänket och färdigheterna. Dvs hur ekonomi funkar, hur pedagogik och ledarskap funkar, teknisk förståelse (var officer i teknisk tjänst) osv. Jag är sen många år fristående konsult där jag faktiskt delvis tack vare @janbolmeson nyligen kunde sammanföra alla de områdena i ett gemensamt koncept “Bilrådgivning” efter att jag var med på den “livsplans kick-off” han erbjuder i RT regi.

Sen finns det självklart andra med andra erfarenheter inom området och en massa olika typer av Universitetsutbildningar så det här är bara ett lite obetydligt inspel från min bakgrund.

5 gillningar

Jag vill slå ett slag för ”min” bransch, som är jätterolig och väldigt expansiv just nu: elkraftsbranschen!:zap::zap: Kraftsystemingenjör, analytiker, projektörer, byggingenjörer mm. Mitt eget intresse ligger inom mark/fastighet, så lantmäteri eller kanske mätningsingenjör? Gillar man uteliv så kan man utbilda sig till jägmästare/skogsmästare. Det finns otroligt mycket roligt att pyssla med i arbetslivet, frågan är mest vad DU tycker är kul att hålla på med.:slightly_smiling_face:

2 gillningar

Håller med @Anonym .

Fundera på hur du vill att ditt (arbets)liv ska se ut om tio år och gör en plan för att ta dig dit.

@Rylo Jag läste teknik på gymnasiet med programmerings inriktning. Jag tog studenten med ganska så kassa betyg för jag var väldigt skoltrött. Jag vet inte om det var en ursäkt för att vara lat. Jag hade ingen motivation för att plugga och kände att pluggande var mycket mer för att få höga betyg än att faktisk lära sig något vettigt.

Efter att ha jobbat ett tag så vet jag lite mer vad mina mål är. Mitt mål nu är att plugga till högskoleprovet och försöka söka in genom det.

1 gillning

Jag bor ju i Kina så det jag kan dela med mig om du vill göra samma eller bo i ett annat land där engelska inte är modersmål så kan jag säga detta:

1. Kandidat räcker. Master låter bättre men ingen bryr sig. Kandidat är normal i världens största ekonomier, USA och Kina. Vissa skaffar Master eller MBA direkt efter kandidat men de får exakt samma jobb som en kandidat när de är klara. Master är populärt i EU eftersom det råder studieinflation då studier inte har direkta kostnader
  2. Anledningen att stanna vid kandidat är så att du kan använda resten av tiden och CSN-lånet till att bli bra på språket, i mitt fall kinesiska men det kan vara något annat. Kör heltid minst 2 år på universitet utomlands för att lära dig språket. På 2 år blir du hyfsat duktig på kinesiska, vilket hjälper väldigt mycket om du vill ha jobb i landet.
1 gillning

Betygen kvittar helt om du väl börjar plugga på universitetet, det viktigaste är att du är godkänd och har behörigheten, sen får man kanske plugga upp lite och göra HP eller söka till andra universitet ifall man inte kommer in exakt den skolan man vill.

Jag funderade rent krasst på att IKT-pedagog eller någon IT utbildning lät i linje med det du gillade, att pilla med datorer osv, då kan man jobba lite varstans både inom skola, offentlig förvaltning (t.ex utbilda lärare på IT och datorer) eller privat. Eller en renodlad IT utbildning kanske. Som många tidigare sagt är det knappast rimligt att staka ut hela sitt framtida yrkesliv när man är 20 år.

Du kan också börja läsa lite fristående kurser bara för att pröva på. Jag hade en polare som är ett år äldre än oss och han tog en termin för att plugga lite kurser i ekonomi, civilrätt, privatjuridik och filmvetenskap.

För min del så älskar jag ju matte vilket gör mitt val ganska enkelt personligen : ).

1 gillning

Den här bilden är korrekt om det handlar om arbete i privat sektor. Inom offentlig sektor kan det ställas högre krav av mer formella skäl. Det kan finnas en hypotetisk poäng i att läsa masters-kurser om inriktningen är väldigt specifik och du verkligen vet att du vill jobba med precis de frågorna. Om det däremot handlar mer om att “få många poäng” så är det mest bortkastat. Det du lär dig är för det mesta av begränsad relevans för det du kommer att jobba med.

Idén att plugga utomlands och lära sig språk är spännande men förutsätter i min värld en hög nivå av motivation. Om du är särskilt intresserad av något visst land eller språkområde så är det ett spår värt att utforska. Att sitta i Sverige och läsa främmande språk är som jag ser det närmast bortkastat, åtminstone om målet är att språket ska gå att ha till något. Jag pratar själv ryska och har lärt mig det “på plats” i vuxen ålder. Effektiviteten i att lära sig på plats är i en helt annan galax än att läsa i Sverige, särskilt om det finns möjlighet att läsa med privatlärare. Jag har tvåspråkig familj så jag använder ryska hemma varje dag. Jag flyttar till Östeuropa inom kort och räknar med att bli borta i flera år.

2 gillningar