Plugga något område du är intresserad av är mitt tips! Om du sen söker dig åt det hållet så är det både lättare att klara pluggandet och att sen hitta något du tycker är kul att jobba med yrkesmässigt inom det området också.
Många olika utbildningar kommer förr eller senare till nytta på något sätt, och för guds skull tro INTE att du som 20 åring ska fundera ut hela livet/yrkeskarriären! Många växlar yrkesbana flera gånger under sitt yrkesverksamma liv.
Observera också att ganska många “Universitetsutbildningar” snarare är “forskningsförberedande” än att de är “yrkesförberedande”. Dvs många gånger lär man sig mer rent praktiskt genom att börja jobba med en sak, eller att gå en kortare mer yrkesförberedande utbildning än att bara plugga en lång allmän universitetsutbildning.
Själv har jag t ex 3 år militära officersutbildningar i bagaget och 205p på Högskola/universitet (ekonomi mm). Här skulle jag säga att de militära utbildningarna var avsevärt mycket mer “hands on” och användbara i senare civilt yrkesliv än alla de poäng jag läst på universitetet/högskolan.
Hade jag däremot velat forska eller fördjupa mig vidare inom ett område hade de 205p varit en bra/nödvändig BÖRJAN. Samtidigt var det många olika små “snuttedelar” på 5-20p som i sig inte gick så djupt när man sen stötte på det rent praktiskt. T ex en 10p universitetskurs i redovisning, 10p ledarskap, 10p organisation och 10 poäng finans osv. (De ingick t ex i min ekonomexamen) Många kurser blev mest att skrapa på ytan och sammantaget blir det mycket mer att få in ett “tänk” eller “akademiskt körkort” så att man senare kan gå vidare och lära sig saker i praktiken ute i yrkeslivet eller börja fördjupa sig ytterligare.
Gäller det att i framtiden driva företag är en framkomlig väg att våga försöka börja i liten skala på något sätt. Sen kan man då komplettera med kurser/utbildningar allt eftersom när man ser att det fattas kunskap. Att jobba tillsammans MED någon erfaren inom ett visst område är oftast ett fantastiskt sätt att lära sig mycket “hands on” om en viss sak.
Har t ex varit inblandade i en del rekryteringar. Upplevde t ex att de som tidigare jobbat som “reseledare” en period hade ofta ett stort plus i problemlösningsförmåga/agera och att ta folk när det körde ihop sig. En otroligt värdefull egenskap som inte är så lätt att lära sig på t ex en teoretisk universitetsutbildning.
Det var också en intressant inblick att som 29-åring med tre år militär officersutbildning + FN-tjänst en mission att sätta sig på skolbänken och plugga t ex 10p ledarskap. Där kände man att både elever och lärare ibland tog den “teoretiska världen” allt för bokstavligt som den sanna läran
Hade många trevliga diskussionsutbyten med både elever och professorer som hade ganska begränsad erfarenhet utanför den teoretiska skolvärlden. (Pluggade på både Umeå Universitet och Handelshögskolan i Stockholm.)
Idag kan jag ändå se att jag haft nytta av de mest skiftande saker från utbildningarna. Dock sällan de djupa teoretiska sakerna utan mer tänket och färdigheterna. Dvs hur ekonomi funkar, hur pedagogik och ledarskap funkar, teknisk förståelse (var officer i teknisk tjänst) osv. Jag är sen många år fristående konsult där jag faktiskt delvis tack vare @janbolmeson nyligen kunde sammanföra alla de områdena i ett gemensamt koncept “Bilrådgivning” efter att jag var med på den “livsplans kick-off” han erbjuder i RT regi.
Sen finns det självklart andra med andra erfarenheter inom området och en massa olika typer av Universitetsutbildningar så det här är bara ett lite obetydligt inspel från min bakgrund.