Jag har lurkat länge här, och sett att det finns en enorm kompetensbas här.
Jag står inför ett val jag skulle behöva synpunkter på. Jag har ett jobb där jag jobbar 17 veckor per år och har ca 43 k per månad brutto. När jag är i tjänst kan jag vara hemma rätt mycket. Dvs rätt bra betalt per arbetsdag. Nackdelen med nuvarande tjänst är att det inte finns mycket vad gäller utvecklingsmöjligheter och att jobbet i sig inte alls är utmanade eller intressant. Det har därtill förekommit snack om nedläggning och outsourcing de senaste åren. Min plan har varit att vänta på att det senare ska ske, och sedan skola om mig när jag blir utköpt, men det har på senare tid känts som att det är smartare att förekomma än att förekommas.
Nu verkar det som om att jag kommer att komma in på en kortare utbildning med garanterad anställning efteråt inom it-sfären. För att genomföra detta måste jag säga upp mig från min nuvarande anställning och vara utan lön i 4 månader för utbildningen och sedan jobba ett år med 14 lök mindre per månad än jag har nu.
Frågan är då om det är värt det att byta karriär?
Fördelar:
-Längtar efter att få använda hjärnan och prestera
Lära sig något nytt och konkret
Jobba med kompetenta och hungriga människor
Få valuta för sitt engagemang och intresse
Utvecklingsmöjligheter
Garanterat jobb.
Nackdelar:
Ge upp en karriär jag lagt 12 år, 270 hp, blod svett och tårar på.
Ge upp en trygg anställning som kräver minimalt med insats
Ge sig in i en ny bransch med endast en kort utbildning i ryggen.
Låg lön initialt.
Min analys är att det är lönt att ta klivet, men det finns vissa kvarvarande farhågor som gör att en klump i magen kvarstår, varför jag väljer att rådfråga forumet. Det är på något sätt alltid mer besvärligt att gå från trygghet till osäkerhet.
Behåll nuvarande arbete med en sådan enorm förmån som all ledighet innebär. Fyll luckorna med att utveckla fritidsintressen som på sikt kan bli en sidobusiness. Vem vet, det kan bli ditt nya levebröd.
Låter konstigt i mina öron att du inte skulle vara eftertraktad på andra arbetsplatser inom samma bransch med den bakgrunden. Finns det inte mer utmanande och roliga jobb, som inte kräver att du “börjar om på noll” karriärmässigt? Karriärer är ju sällan spikraka.
Du kommer självklart ha nytta av din erfarenhet även om du skolar om dig, men det är ju kul om det värderas av arbetsgivaren också.
Det är en rätt snäv bransch och jag har lyckats norpa den guldäggsläggande gåsen vad gäller tjänst. Alla jobb inom branschen är lika efterblivna men med sämre villkor. Evt skulle jag kunna tjäna mer pengar, men om man räknar om det till pengar/arbetstid så skulle jag inte tjäna bättre.
Problemet ligger i att jag ett, har nått lite av ett tak vad gäller lön, och två, inte får utnyttja mitt intellekt eller prestera. Känner att jag blivit slö i huvudet av detta hjärndöda jobb och tappat hungern. Önskar utmaningar och utveckling.
Jag har sedan jag började denna karriär tänkt att jag kan ju " göra vad som helst på fritiden" för att utmanas och tjäna mer, men det är rätt uppenbart att det inte kommer att hända vid detta laget. Jag har blivit för bekväm av mitt pösmunksjobb.
Låter som att du ska gå Academy, Salt eller liknande. Jag gjorde just detta 2018 med en ingångslön på 27.000. Nu, fyra år senare tjänar jag 54.000. För mig har det varit otroligt värt, jag har väldigt roligt varje dag och utvecklas hela tiden. Sen om det är värt lönesänkningen i ditt fall, det kan bara du svara på. Men om du känner att jobbet nu är öken och att det inte uppvägs av den lediga tiden och bra lön - byt. Alla mår bra av en utmaning tänker jag och vem vill pyssla med nåt man inte mår bra av hela vägen till pensionen…
Jag hade nog stannat kvar och utnyttjat all lediga tiden för att hålla igång hjärtverksamheten om det saknas på arbetet. Är ju fullt möjligt att plugga IT samtidigt som du jobbar eller ta tjänstledigt så har du inget att förlora.
Skulle ni bli uppköpta och/eller nerlagda så finns det möjligheter till extra kompensation. Har en kolega som fick ett antal månadslöner pga företaget flytta produktionen till Sydostasiens.
En aspekt jag glömde bort är att jag är lite orolig för hur det är att jobba vareviga dag med undantag för semestern. Som det är idag har jag ju väldigt få timmar per år jag måste jobba. Jag minns knappt hur det är att jobba med en normal heltidstjänstgöring, och jag gav mig in i denna bransch just för att slippa detta. Men såhär i efterhand känns det som en dålig motivering för att satsa på en karriär; att jobba så lite som möjligt.
Ah, låter besvärligt. Tycker kanske ändå att du ska utmana idén om det här andra jobbet lite grann. Vet du att det kommer vara roligare, eller tror du det?
Hela resonemanget känns lite låst, från det enda vettiga jobbet i branschen till en specifik IT-utbildning med jobb. Lite svårt att hjälpa till med alternativ när vi inte vet vad du har för utbildning också, men det förstår du nog själv.
Det låter som att det kan vara nyttigt att fundera över andra vägar, innan du tar steget. Sen kanske det visar sig vara helt rätt.
Skulle nog mer säga att det är det nya industriarbetarjobbet (så som det var för kanske 20-30 år sedan) för den som inte förmår förnya sig. Att bara skapa boilerplate kod lär inte hålla många år till på det sätt som det gör idag. Jag vågar mig dock inte på att sia om hur många år det handlar om, det beror nog mer på “omvärldsfaktorer”, t.ex. hur bra det går för företagen och hur mycket man därmed vågar satsa på nya affärer, system osv.
Vet du att du är intresserad av detta? Har du tex under din lediga tid försökt lära dig inom området själv? Om inte skulle jag rekommendera det först, innan du säger adjö till din nuvarande karriär.
Vad innebär en garanterad anställning mer i detalj? Skulle det t.ex. gälla även om det visade sig att du inte klarade av ett enda av momenten på kursen?
Därmed inte sagt att det skulle bli så, men många års livserfarenhet har lärt mig att inte ens dom som har ett visst jobb idag är garanterade att ha det imorgon.
Jag förstår det du beskriver, men dagens framsteg med AI och ML gör att hoppen blir längre och snabbare rent teknologiskt. Idag är majoriteten av all text som publiceras skriven av en AI. Det går att få bilder och musik genererade på sekunder, som är nästintill omöjlig att särskilja från mänskliga skapelser. Att skapa en hemsida tar sekunder för en tränad AI medan det tar dagar eller veckor för en enkel hemsida för en människa. Därav min skepticism att göra hoppet från det TS beskriver som ett säkert och lite timmar i arbete, till en osäker framtid som programmerare(?).
Det är lång tid kvar tills det du beskriver kommer användas i någon större utsträckning. De som gör det idag är innovativa techbolag och de lägger enorma resurser på det.
Det är ett stort missförstånd att tro att AI/ML gör att IT-arbeten blir färre, det är tvärtom.
Jag både håller med och inte här. När det gäller helt automatgenererad kod typ GitHub CoPilot och liknande så är det nog lite som de smarta bomberna under Irak-krigen, såg man på TV kunde man få känslan av att det i princip var det enda som förekom, men om jag minns rätt så utgjorde det nog i praktiken max någon procent av alla bomber som faktiskt användes, där det mesta var old tech. Samtidigt börjar en viss form av AI (ett begrepp som gärna missbrukas och övertolkas, gör det även här) smyga sig in redan i verktygen och finns där redan från början.
När jag började i IT branschen (eller databranschen som den hette på den tiden) så var det typ Notepad/Emacs/Vi etc. som gällde och man startade varje nytt projekt i princip med en tom skärm. Idag börjar man normalt från ett färdiggenererat boilerplate-projekt som redan innehåller kod, referenser, NuGet/NPM paket osv. Och sedan lägger man ett par timmar på att suga in ytterligare färdiga kodbibliotek som redan finns där ute. Och enklare GUI komponenter genereras via något CLI eller liknande.
Nu blev det kanske onödigt mycket fikonspråk här, för att göra det hela lite mer lätttillgänligt kanske man kan beskriva det som att för säg 20 år sedan så fick man börja varje nytt projekt med att själv gjuta sina egna legobitar för att sedan bygga ihop dom. Idag handlar det mer om att man ger en “robot” en ritning som då sätter ihop färdiga legobitar och sen går man själv in på slutet som inredningsdesigner
Sammantaget gör det att jag tror att en karriär som enbart bygger på att man kan skriva enklare standardkod inte är värt att satsa på idag (även om det gått att tjäna mycket pengar på det i många år). Däremot tror jag behovet av systemarkitekter och liknande bara kommer öka i takt med att komplexiteten ökar i systemen, problemet är bara att den kompetensen är svår att lära sig i skolbänken (eller så har jag bara blivit gammal och bitter).
På många sätt dumt att stanna kvar på ett jobb man otrivs med (trots hög lön, särskilt per arbetat timme). Ungefär som att stanna i ett dåligt/destruktivt/dött förhållande. Det bryter ner en sakta men säkert när man klamrar sig fast vid något man otrivs med. Att vänta på “nedläggning/utköp” är också dumt många gånger. Min erfarenhet av det är att de duktiga ofta hoppar först och har lättare att komma vidare.
Gissat att ditt jobb innehåller någon form av jour eller att du jobbar långa sammanhängande pass/dagar. I det sammanhanget känns ändå inte 43k/mån brutto som någon hög fantasilön att klamra sig fast vid. (Beror också på din ålder och driv)
Har själv suttit på skolbänken 12 år efter grundskolan OCH? Det är en form av “sunk kost” som är historia nu även om jag har div papper/diplom/betyg/kunskaper. Jag har inte så stor nytta av innehållet i alla de åren/kurserna men ändå var det väldigt roliga och givande år. (och en del blod svett och tårar) Dessutom “hux flux” har jag nytta av vissa delar därifrån i arbetslivet vart nu vägarna fört mig allt eftersom. Se till att försöka hitta ett område/jobb du gillar och är bra på. Då brukar belöningen/lönen kunna komma på ett eller annat sätt efter det.
Samtidigt sitter du på sätt och vis i liknande situation som många som gått i pension eller gått ner i arbetstid. Pengarna kommer in, “få jobbade timmar” men tråkigt i livet/vardagen ändå. Så på det sättet är den “mentala utmaningen” ganska liknanden för många andra.
Så vet inte om det blev något slags pep-talk men sluta stirra i backspegel och titta framåt istället! Annars kör du förr eller senare i diket.
Det är just det här som är det svåra. Hur ska en sätta ihop de där legobitarna när en inte förstår hur de fungerar?!
Jag ser ändå fram emot den dagen när webapp-kodarna slutar kunna få galna löner, pingisbord och slutar såsa på café med sina macbooks. Ge mig linux-skägg och gamla gubbar/gummor (men de har ju tyvärr redan gått i FIRE)
Edit: Blev visst ett ”det var bättre förr”-inlägg och kanske framstår det som att en inte skulle vara välkommen som ny i branschen. Det är en! Supervälkommen! Vi kan inte koda allt själva så kom och gör oss sällskap! Vi kommer ta hand om er nya och uppskattar att ni valt just detta yrke!