Hej,
Jag var initialt medvetet vag vad gäller mitt gamla jobb respektive potentiell ny anställning, då jag var orolig att någon av dem skulle hitta tråden, men jag är såhär i efterhand rätt säker på att jag inte var vag nog. Därmed är det nog klokast att vara helt öppen, för att få bättre råd.
Det stämmer att jag är i pipen för Academy med inriktning Data Engineering. Jag tycker att det är ett mycket intressant fält och jag tilltalas av den komprimerade utbildningen utan snömos. Jag vill byta karriär nu när marknaden är het, och inte om 5 år efter en civing-utb fylld av irrelevanta delar. Jag är mycket lätt för att studera och tror att utbildningsformen skulle passa mig väl.
Jobbet som sådant verkar extremt tilltalande då jag får utlopp för mitt sug av att använda mitt huvud till effektivisering och implementering av stora mängder data. Jag är dock medveten om att jag initialt inte kommer att få arbeta med detta på någon högre nivå och att sådant är förbehållet de med den civing data. Men detta ger mig en effektiv väg in och en möjlighet att lära mig “resten” på egen hand.
På frågan om arbetstiderna så är det för mig helt okänt territorium. Jag vet att jag tidigare, innan jag gav mig in på denna karriär, trivdes bäst när jag fick jobba hårt och mycket; antingen med hjärna eller kropp. Men det var länge sedan jag hade ett “vanligt jobb”, så det är mycket svårt att sia om huruvida jag kommer att gilla att jobba 8-17 med några få veckors semester per år.
Vad gäller andra vägar till detta så finns det ju en given väg att gå; Jag har absolut och tveklöst tid att plugga heltid vid sidan av mitt jobb. Jag skulle nog kunna plugga dubbelt, om det var så. Problemet är trefalt; det tar för lång tid, takten är för låg och det är enligt min erfarenhet alldeles för mycket onödigt trams på universitetsutbildningar. Just inom IT får jag för mig att det är bättre att lära sig det relevanta, för att sedan på egen hand utvecklas, i synnerhet om man har ett garanterat jobb. Ett försprång, så att säga. Ovanpå detta ligger det och maler lite att mitt nuvarande gjort mig “lat”, varför jag vill komma ifrån detta så snart som möjligt. Givetvis är det mitt eget fel, men jag tror att detta kan vara en bra lösning.
Då kommer vi till mitt nuvarande jobb. Jag kör båt åt staten. Statlig båttaxi mer eller mindre. Jobbet går ut på att köra båten och se till att båten går att köra. That’s it. Finns få jobb inom denna bransch och inget är direkt utmanande. Möjligtvis kan jag gå över till logistiksidan, men det känns inte heller särskilt utmanande.
Jag har också glömt att nämna en annan viktig aspekt till att jag söker mig just till den här nya karriären; Jag skulle väldigt gärna flytta från Sverige inom en överskådligt framtid, innan det helt förfaller helt till ett totalitärt u-land. Förvisso kan jag göra detta med nuvarande karriär, till viss mån, men då återstår det här med mental utmaning och utveckling.
Lönen är inte en avgörande aspekt, även om det vore trevligt att iallafall ha möjlighet att tjäna mer så småningom.
Jag tror att jag svarat på det mesta nu. Det har framkommit en hel del bra synpunkter, återigen.