Byta från tryggt jobb till ny karriär med betydligt lägre lön

Bor du i Sverige?

Det är ett nytt studieomställningsstöd på gång som ger ca 16 000 kr bara i (skattepliktigt) bidrag per månad för den som vill växla karriär. Sen kan även studielån tas.

Har din arbetsgivare kollektivavtal kan det ev finns mer ersättning att hämta. Helt nytt så allt är väl inte kristallklart ännu. Läs noga om villkoren.

Detta är en del av nya LAS. Hur finansieras det? Ja, delvis med den höjda räntan på studielån.

Kanske inte Linux men en och annan grå eminens på UNIX/Cobol sidan finns nog kvar i källaren på många storföretag än idag, men dom börjar bli ännu mer till åren än en själv :slight_smile:

Just avsaknaden av erfarenhet är väl precis som vi båda är inne på ett rätt stort problem, i synnerhet i en så pass ung, och, låt oss vara ärliga, omogen bransch som IT-branschen. Den tekniska utvecklingen är så snabb, i synnerhet desto närmare frontend man kommer, att man ofta känner sig som någon form av inköpare som ska göra tumme upp / ner till ännu nyare fantastiska ramverk som ska förändra världen men med högst oklar backning i form av support, livslängd osv. Lägg till det alla IT-säkerhetsrisker som lätt uppstår när man tar saker lite här och där och slänger ihop utan att ha riktigt koll på, det gäller nog alla men desto mer erfarenhet man har, desto lättare tror (hoppas) jag man har att undvika de värsta misstagen.

För den som verkligen har intresset och talangen tror jag absolut att IT är helt rätt att satsa på, men för den som kanske inte har det utan mer lockas av de tillsynes enkla och snabba pengarna har nog en tuffare resa om man inte redan är inne. På sätt och vis påminner det en del om att som ung och utan bostadskarriär slå sig in på bostadsmarknaden idag.

1 gillning

DÄR har vi ett område jag tror kommer vara oerhört attraktivt, it-säkerhet!

Tveklöst så - förmodligen ett område jag som ny skulle satsa på framför en karriär som systemutvecklare, om man nu inte redan vet med sig från början att man har just de kunskaperna, passionen osv. I synnerhet om man arbetar för red team (hitta sårbarheter) så är det förmodligen bara bra om man kommer in med ett litet annat nytt tänk än den seniora surgubbe som varit ansvarig för att bygga systemet och som tycker att han (med stor sannolikhet) är världsbäst :smiley:

Om du jobbar 17 veckor per år (och får betalt som ett heltidsjobb) så är problemet nog inte jobbet, utan det kanske är du som är problemet…

Det är 35 veckor du inte jobbar per år, kan du inte göra något vettigt av det, så är jag inte säker på att byta bransch är lösningen… Eller rättare sagt, du behöver inte säga upp dig för att lära dig nya saker eller hitta andra intressanta områden…

Man blir mycket nyfiken på vad det är för jobb? Jag kan inte ens fantisera mig till något arbete med det upplägget. Ytbärgare på kustbevakningen eller något liknande? Min bror jobbar som det men arbetar fler veckor.

Hej,

Jag var initialt medvetet vag vad gäller mitt gamla jobb respektive potentiell ny anställning, då jag var orolig att någon av dem skulle hitta tråden, men jag är såhär i efterhand rätt säker på att jag inte var vag nog. Därmed är det nog klokast att vara helt öppen, för att få bättre råd.

Det stämmer att jag är i pipen för Academy med inriktning Data Engineering. Jag tycker att det är ett mycket intressant fält och jag tilltalas av den komprimerade utbildningen utan snömos. Jag vill byta karriär nu när marknaden är het, och inte om 5 år efter en civing-utb fylld av irrelevanta delar. Jag är mycket lätt för att studera och tror att utbildningsformen skulle passa mig väl.

Jobbet som sådant verkar extremt tilltalande då jag får utlopp för mitt sug av att använda mitt huvud till effektivisering och implementering av stora mängder data. Jag är dock medveten om att jag initialt inte kommer att få arbeta med detta på någon högre nivå och att sådant är förbehållet de med den civing data. Men detta ger mig en effektiv väg in och en möjlighet att lära mig “resten” på egen hand.

På frågan om arbetstiderna så är det för mig helt okänt territorium. Jag vet att jag tidigare, innan jag gav mig in på denna karriär, trivdes bäst när jag fick jobba hårt och mycket; antingen med hjärna eller kropp. Men det var länge sedan jag hade ett “vanligt jobb”, så det är mycket svårt att sia om huruvida jag kommer att gilla att jobba 8-17 med några få veckors semester per år.

Vad gäller andra vägar till detta så finns det ju en given väg att gå; Jag har absolut och tveklöst tid att plugga heltid vid sidan av mitt jobb. Jag skulle nog kunna plugga dubbelt, om det var så. Problemet är trefalt; det tar för lång tid, takten är för låg och det är enligt min erfarenhet alldeles för mycket onödigt trams på universitetsutbildningar. Just inom IT får jag för mig att det är bättre att lära sig det relevanta, för att sedan på egen hand utvecklas, i synnerhet om man har ett garanterat jobb. Ett försprång, så att säga. Ovanpå detta ligger det och maler lite att mitt nuvarande gjort mig “lat”, varför jag vill komma ifrån detta så snart som möjligt. Givetvis är det mitt eget fel, men jag tror att detta kan vara en bra lösning.

Då kommer vi till mitt nuvarande jobb. Jag kör båt åt staten. Statlig båttaxi mer eller mindre. Jobbet går ut på att köra båten och se till att båten går att köra. That’s it. Finns få jobb inom denna bransch och inget är direkt utmanande. Möjligtvis kan jag gå över till logistiksidan, men det känns inte heller särskilt utmanande.

Jag har också glömt att nämna en annan viktig aspekt till att jag söker mig just till den här nya karriären; Jag skulle väldigt gärna flytta från Sverige inom en överskådligt framtid, innan det helt förfaller helt till ett totalitärt u-land. Förvisso kan jag göra detta med nuvarande karriär, till viss mån, men då återstår det här med mental utmaning och utveckling.

Lönen är inte en avgörande aspekt, även om det vore trevligt att iallafall ha möjlighet att tjäna mer så småningom.

Jag tror att jag svarat på det mesta nu. Det har framkommit en hel del bra synpunkter, återigen.

Det förväntas av de flesta utvecklare att förstå och använda sig av scaffolding, templating, förstå ”omvärlden” kring din mjukvara. Jag förstår att vissa kodapor idag inte gör det på större företag, men de har å andra sidan ingen direkt hög lön, de har de aldrig haft enligt mig.

Trots ökad produktivitet och ttm så ökar behovet bara hos företagen att leverera förmågor. Därför ser jag inte utvecklingen som något som kommer minska arbetstillfällen, bara öka tempot och kvaliten

:q!

tio tecken

Akta dig för the sunk cost fallacy här. Du borde inte titta på vad som hänt tidigare, utan bara blicka framåt och fundera vad är bäst i just det här läget.

Med det sagt så har du ändå många veckor ledigt där du skulle kunna göra något annat mer stimulerande. Kanske inte gå just den där utbildningen, men det kanske finns andra liknande utbildningar du kan göra på distans.

Eller varför inte utbilda dig på egen hand till programmerare, och försöka skapa en produkt som du kan tjäna extra pengar på?

Men såna här beslut är svåra, och jag brottas med liknande problem själv.

Den största faktorn för att välja rätt är din ålder.

Visste väl att det var något jag glömt. Jag är 33 år gammal.

Katastrof för en 33 åring!

Äntligen har du förstått att man inte kan gå och vänta i tristess på en hypotetisk händelse medan klockan tickar vidare.

Självklart, jag har bytt flera gånger och varje gång har det varit lite kämpigt i början men slutresultatet har alltid varit positivt och gjort mig redo för nästa steg med mer kvalificerade uppgifter och högre inkomster.

Fördelar:
-Längtar efter att få använda hjärnan och prestera. Samma här, kreativitet var mitt driv.

• Lära sig något nytt och konkret. Ung mans kunskapshunger.
  • Jobba med kompetenta och hungriga människor. Slippa bli en dönick på en seg arbetsplats.
  • Få valuta för sitt engagemang och intresse. Det kommer men endast om du visar resultat.
  • Utvecklingsmöjligheter. Mycket viktigt som ung.
  • Garanterat jobb.

Nackdelar:

• Ge upp en karriär jag lagt 12 år, 270 hp, blod svett och tårar på. Du är ju uttråkad.
  • Ge upp en trygg anställning som kräver minimalt med insats. Begravningsbyrå?
  • Ge sig in i en ny bransch med endast en kort utbildning i ryggen. Man kan gå fler kurser.
  • Låg lön initialt. Drabbar de flesta men suger endast i början.
1 gillning

Läs noga tråden 70-talet i repris? innan du bestämmer dig.

Uppdatering:

Skrivit på för det nya jobbet/utbildningen. Yolo, som kidsen säger.

Planerar att extraknäcka lite på mitt gamla jobb när tillfälle ges, exvis under semestern, och kan därmed stödutfodra inkomsten lite. Tjänar ungefär 25 k brutto i veckan på att vikariera.

2 gillningar