25 år – vad är en bra lön?

Hej jag är ny här och har en fundering.

Jag är idag 25 år gammal och tjänar ca 30,000kr. Har precis fått mitt första chefsjobb och kommer tjäna ca 40-41000kr.

Jag har läst att medellönen i Sverige är ca 37100kr.

Min fundering är om det är en bra lön för min ålder? Förstår att en ”bra” lön är olika för alla men om man tänker rent pengar mässigt. Är det en bra summa som man kan bygga vidare på i framtiden eller skulle jag behöva ligga på mer vid det här laget?

Vad tjänar andra i min ålder? Ni som är äldre vad hade ni när ni va 25 och vad har ni nu?

Kan nämna att jag började på företaget för ca 3 år sedan men en helt vanlig ingångstjänst och har jobbat upp mig nu. Har en två åring eftergymnasial utbildning från USA men ingen kandidat. Inga andra utbildningar i övrigt.

Det låter som en extremt hög lön för din ålder. I de högsta inkomstskikten.

20 gillningar

Jag hade 0 kr per månad i lön när jag var i din ålder, men även om jag hade haft en lön så hade det inte gått att jämföra rakt av med din eftersom lönerna var betydligt lägre när jag var i din ålder.

1 gillning

Antar att du pluggade då?

Ja, eller så var jag arbetslös och levde på soc :slight_smile:

3 gillningar

Du är alldeles i början av din karriär, många har inte ens börjat jobba vid 25. Och du kommer tjäna mer än medianlön. Och du undrar om det är ”bra för din ålder”?

Det är bättre än medel i Sverige. Betydligt bättre.
Det är sämre än vad jämnårige Kylian Mbappe tjänar. Betydligt sämre.

Om jag vore du skulle jag fokusera mer på att bygga din karriär med en bred grund och långsiktiga mål, och inte hänga upp mig så mycket på lönen just i dag.
:kissing_heart:

10 gillningar

Tack för input. Jag tänker långsiktigt och vet att jag är i ett tidigt skede. Hade tackat ja till tjänsten oavsett om lönen var betydligt lägre så jag klagar absolut inte. Fick mig bara en liten kvällsfunderare som jag tänkte att jag kunde bolla här! :slight_smile:

Ca 15 k, men det var iofs 1999. :joy:

Du har en skitbra lön, oroa dig inte. Jag ligger på ca 43k nu. Men det handlar ju om bransch etc, så stirra dig inte blind på siffror.

2 gillningar

Hade väl typ 18k nånting i lön när jag var 25. Ligger strax över medel nu med ett mellanchefsjobb. Ingen utbildning förutom gymnasie.

Så du kommer ha mer i lön än vad jag åtminstone nånsin haft :slight_smile:

1 gillning

Som i personalansvar? I så fall - Grattis till förtroendet och karriären som sådan! Men jag tycker ändå det är något lågt i förhållande till ansvaret.

Är själv 28 år och har 40K som arbetsledare. Vissa dagar känner jag att det inte är värt besväret det innebär i en större organisation. Med personalansvar hade jag inte godtagit mindre än 45-50K.

Men jag är ju ett par år äldre och bittrare :stuck_out_tongue:

3 gillningar

Hej! Tack så mycket! Ja med personalansvar, kommer leda ett team på mellan 10-15 medarbetare och vara deras närmsta chef. Har hört från andra chefer som är lite äldre än dig att det kan vara tufft i perioder men vet också att de har några tusenlappar mer i månaden.

Det är en tjänst som jag velat ha sen jag började på företaget så jag hade tackat ja till den även om lönen var mycket sämre.

Får man fråga vilken bransch du är i?

Mjo jag avundas inte min chef till vardags. Bara lönen på sådär 70K som jag givetvis snokat upp och som verkar vara standard på den chefsnivån. Men chefen är 45+ med långt CV osv.

Vi är runt 20-25 på avdelningen.

Jag förstår. Grattis, än en gång! Lönen här och nu spelar ju ändå mindre roll för oss båda ärligt talat. Det är många år framåt :smiley: Det viktiga är ju erfarenheten och den eventuella utbildningen.

IT.

1 gillning

För jämförelse så följer median-inkomsten nedan per ålder:

Källa:

5 gillningar

Detta är precis vad jag letat efter, tack så mycket :slight_smile:

1 gillning

Grattis!

Jag tror att jag precis landat på 31k i grundlön när jag var 25. Ev bara 28k, jag minns inte då detta är nästan 20 år sen nu.

Jag hade inget personalansvar men dock tuff arbetsbelastning med mycket aktivitet på jourpassen.

1 gillning

Hade väl typ 18k när jag var 25, för nästan 20 år sedan. Tjänar 39k nu, tycker det är hur mycket som helst, förstår inte vad folk som tjänar mer gör med pengarna.

1 gillning

Jag har ganska höga fasta utgifter och sparar/investerar en stor del av min nuvarande lön. Tänker att jag ska spara/investera mer framöver :smiley:

Ja. Försök spara 50% av din löneökning är väl det generella rådet. Lifestyle creep är ok men i lagom dos.

Om man har FIRE som mål alltså. Det blir mycket tuffare om levnadsomkostnaderna är höga så med häg lön behöver man spara mer procentuellt sett.

1 gillning

Jag jobbar med rekrytering inom finansbranschen. Har visserligen bara jobbat där sen feb -23 men får ”bara” 24000.
Har bachelor i statestik.

Kan känna mig lite underbetald men samtidigt är jobbet otrolig kul och flexibelt så det väger upp en del

2 gillningar

Tjänade runt 25.000 på mitt första jobb som jurist när jag var i den åldern. Jagade aldrig pengar då, utan exponering mot olika typer av ansvar. Det lönade sig i slutändan. :slightly_smiling_face:

3 gillningar