jag sommarjobbar just nu som högskoleingenjör elektroteknik. jag fick veta av en kollega att chefen tänkt erbjuda fast anställning när jag tar examen om 1 år, så jag hade tänkt förbereda mig lite inför det.
arbetsplatsen är helt okej. framför allt är arbetsklimatet ganska prestationslöst vilket jag gillar, och jag får mycket bra stöttning av mina närmaste kollegor
jag kommer redan ha jobbat i 1.5 år när jag tar examen nästa år genom sommarjobb och extrajobb. jag har en vän som tog examen i år och han gick in på 36k på konsultfirma i samma stad (liten, riktigt tråkig stad. ganska förfallen). han blev erbjuden en del utbildningar genom jobbet också.
den rekommenderade ingångslönen för 2025 är 38 800kr. jag funderar på att begära 40k nästa år. 4k mer än min kompis, men då räknar jag med att lönerna skruvas upp med inflationstakt samt att jag har lite erfarenhet redan.
det är bara det att jag känner mig så otroligt medioker. mest pga min sociala inkompetens som ärligt talat är ett jävla handikapp.
men det som får mig att tveka är egentligen inte lönen, utan att det här är inte världens roligaste stad att bo i. dessutom är jag uppvuxen här och lite rädd över att liksom fastna och bli kvar. det finns absolut roligare städer där man kan uppleva lite nattliv (kan uppskatta detta då jag blir mindre introvert ). men än en gång så är jag introvert, och vet inte hur jag hade trivts på annat håll, kan ju bli ensamt också.
visst känns det lite dumt att inte ta ett första jobb som ändå är helt okej om det blir serverat på silverfat, även om man har någon slags vision om att flytta till större, roligare stad?
Som ingenjör (dock inom mekanik) skulle jag rekommendera: Ta jobbet, och efter ett par år, se dig för efter något annat. Dels är det mycket skönare att leta efter något när du redan har ett jobb, och inte har stressen över att du måste hitta något snabbt, men framförallt: Det är en enorm skillnad i branschen mellan nyexad och att ha lite arbetslivserfarenhet. Att ha ett eller två år i arbetslivet redan ger dig mycket bättre möjligheter att landa ett annat jobb än när du söker direkt efter examen.
Alternativet till det är konsultjobb. Konsultfirmor är bättre på att chansa på nyexade utan erfarenhet. Då får du dessutom möjligheten att prova på lite olika saker för att se vad du gillar. Nackdelen är att du får ta det uppdrag firman sätter dig på, och lyckas de inte hitta ett uppdrag åt dig kanske du ryker redan efter ett par månader.
Om jag skulle leta en ung ingenjör så skulle jag tycka det ser bra ut på cv att din sommarjobb-arbetsplats ville anställa dig, att ta den chansen blir det ju på pränt, särskilt om det är i en region med hög konkurrens (?) dom har ju ändå fått se dina egenskaper ganska lång tid innan de gjorde valet att erbjuda en plats.
Skulle du komma direkt utan att ha den stjärnan i protokollet så kan du säga “att dom ville anställa” men kommer jag lita på dig? Kommer jag lita på den refens du anger eller vill han/hon bara vara snäll mot dig i samtalet😉
(Jag är också ingenjör (på andra teknikområden) och inte anställande chef, men jag har varit med som “tyckare” vid ganska många ansökningar)
Menar du opretantiös? Prestationslös låter som en mardrömsarbetsplats?
Jag håller för övrigt med andra i att man på första jobbet inte bara ska betänka lön, även om ingångslön är viktigt, utan även vilka framtida jobb jobbet öppnar upp för. Vill man ha upp sin lön är det att byta vart 3-4e år som gäller. Jag hade siktat på att ta jobbet, men det klart hittar du ngt annat under tiden som är bättre så. Lättare att leta jobb när man redan har ett.
Angående självupplevd social inkompetens. Det går till stor del att öva upp. Jag kan nojja över saker man säger och det hjälper att inse att andra är rätt ointresserad av dig/mig och vad vi gör/säger, de bryr sig allra mest om sig själva. Du kan även köpa hjälp om du vill ha coachning av psykolog/terapeut.
Begär mer!
De första 2-3 årens arbetslivserfarenhet gör stor skillnad på medellönen som ingenjör, tänk 10-12% per år. Dessutom behöver du säga en siffra som är lite högre än du vill ha, de kommer försöka förhandla ner det.
Fördelarna med att ta jobbet är att du “gör klart praktiken” och bygger upp lite solid erfarenhet i CV:et.
Nackdelarna med att stanna för länge på ditt första jobb kan vara att du fastnar i för juniora förväntningar, för lätta uppgifter eller för låg lön.
Jag skulle säga: tacka ja till jobbet, men det skadar inte att fortsätta söka andra jobb i den där staden som du är så nyfiken på.
Det är vanligt att ingenjörer kämpar med självförtroende, det är en del av det svåra med jobbet. Att gå till gymmet kan hjälpa, i min erfarenhet. Fysisk träning hjälper till att reglera dopamin och hormoner, som hjälper till för den mentala hälsan.
Som några andra har sagt, så går det bra att öva upp sin sociala kompetens.
Utmana dig själv att våga lite mer varje dag. Prata med någon du egentligen inte vågar prata med. Kanske någon som du har en crush på. Efter en vecka eller en månad kommer det vara lite lättare. Steg för steg.
Kanske läge att gå till en terapeut eller psykolog för att hitta de rätta verktygen.
Detta låter lite som klassiskt imposter syndrome. De flesta har vi ett släng av detta från tid till tid. Tricket är att inte låta det hålla oss tillbaka eller acceptera något vi inte egentligen vill ha som för låg lön, fel stad eller andra omständigheter vi innerst inne vet inte är rätt för oss. Tänk på ditt faktiska kunnande och det värde du tillför verksamheten, objektivt sett.
Du kan ju bestämma dig för att om du tar detta jobbet så är det inte din slutdestination. Efter en period, låt säga 1 år, så har du läge att omvärdera läget genom att söka andra tjänster med bättre lön, i roligare orter men med arbetslivserfarenhet. Det är en golden ticket. Många av oss har tagit rätt låga löner som första jobb. Sen när man byter så kan det skutta upp ordentligt. Se det som ett stegs förberedelse för jobbet som du egentligen vill ha, efter detta jobbet.
Sälj inte skinnet före björnen är skjuten.
Sök jobb som om du inte fått ett erbjudande från nuvarande företag, för det har du inte fått.
Får du ett skarpt erbjudande från någon så kan du prata med din chef och säga “Hej jag har fått ett erbjudande från det här företaget men jag känner att jag vill prata med dig före jag tar ställning till det.”
Det ger dig ett guldläge i förhandlingar mot båda företagen för då är efterfrågan högre än tillgången.
okej, då begär jag kanske 42 då? typ 2000 mer än vad den rek ingångslönen kommer vara nästa år. det känns ju i linje med att jag varit där i 1.5 år redan, utan att man drar till med något helt oförskämt orimligt
jag gymmar, brukar bli 3 pass i veckan eller så. dock är jag duktig på att ta paus ibland, tex under tentaperioden i 2 veckor. men nu är jag igång igen
dock tar jag examen nästa år, i juni alltså. och jag förväntar mig att chefen tar upp detta runt oktober. jag kommer nog inte hinna både söka och få något annat erbjudande innan dess när jag tar examen så långt fram i tiden
En till sak, vad det nationella rådet för ingångslön är och vad det i praktiken är på det här företaget kan diffa en hel del. Har du möjlighet att kolla av löneläget på företaget via skatteverket, lokala facket, eller fråga folk, gör så. Försök skaffa dig mer än ett exempel. Det blir bättre argument i förhnadling än “facket säger att jag ska ha den här lönen”.
En till sak; om de inte har kollektivavtal, dubbelkolla tjänstepensionslösningen och var medveten om att du över tid i så fall troligen kommer förlora en del på dyrare fondavgiftet för din tjänstepension. Kolla också om de har avsättning för flexpension.
Som flera skrivit här, ta jobbet om lönen hamnar där du tänkt dig. Det man begär och det man får är inte allt samma.
Lägg ut lite krokar på andra företag, du har tid på dig.
Framför allt, får du jobbet till önskad ersättning och fortfarande har ambitionen att flytta så anser jag att du ska undvika att skuldsätta dig för att snabbt kunna omgruppera, t.ex “gå på dagen”.
(Jag reagerade också på prestationslöst )
Tänkt på att ingen annan vet om dina tankar om självförtroende och sociala skillz, rak i ryggen, fast hand och fast blick är enkla medel som går att träna upp.
Att du skulle ro i land 500k på ett företag där en 8 år äldre kollega med liknande roll gör 550k låter inte helt självklart. Sikta högt men bli inte alltför besviken om du landar en bit lägre.