Jag är en snart nyexaminerad civ. ing från ett lärosäte med hyfsat högt anseende som nu söker jobb. I min bransch jobbar de på teknikkonsultföretag, och det är jobb på dessa bolag som jag också sökt. Efter att ha pratat med en alumn som jobbat på ett stort teknikkonsultföretag i ca ett halvår fick jag höra dels att lönen sattes “efter kollektivavtal” utan någon förhandlingsmöjlighet, och dels att denna lön var långt under medellönen för nyexaminerade civilingenjörer enligt SACO:s lönestatistik. Han sa också att i just denna branschen verkar lönerna vara väldigt låga, och många ligger runt nedre 10% enligt SACOs lönesök, kanske till och med ännu lägre.
Jag tycker det känns svårt att förlika mig med att ha gått fem år på ett civilingenjörsprogram och sen acceptera utan förhandlingsmöjlighet att vara bland de sämsta 5-10% i löneläge. Jag har alltid varit högpresterande och just därför känns det svårt att acceptera - jag hade lätt kunnat komma in på en mer “creddig” ingenjörsutbildning och prestera väl där, men jag hade troligtvis inte tyckt att det hade varit lika kul. Därför söker jag främst råd hur man mentalt kan tänka kring det här för att inte känna sig lurad, undervärderad och skamsen. Framförallt när man vet att andra med ens “begåvning” säkert kan gå in med en ingångslön på 8000 kr mer fast de också pluggat civilingenjör från samma universitet, men valt en annan bransch.
Som ni märker vill jag inte lämna för många detaljer, eftersom jag vill kunna förbli någorlunda anonym.
Jag gick in med 28500 för 7 år sedan, har nu 62 000k. Redan efter 1 år låg jag på 35k.
Det är alltid mycket lättare att förhandla och höja lönen när man redan har ett jobb. Att anställa någon är mycket dyrt och en nyexad kommer generellt sett att sänka produktiviteten hos företaget på kort sikt. Så det är förståeligt att man inte vill ta denna uppstartskostnad då personen ju lätt bara kan byta arbetsplats.
Ej haft kollektivtal så kan inte uttala mig om det.
Jobba på ett företag i branschen som inte har kollektivavtal då? Där kan man i alla fall förhandla helt fritt, vilket ger både fördelar och nackdelar.
Hur nischad är din utbildning? Kan du relativt enkelt byta till en närliggande branch? Hela tanken med en civilingenjörsutbildning är att den ska vara bred, varför känner du dig helt fast i en specifik bransch?
Har sökt jobb på mindre bolag som säkert är utan kollektivavtal också, kan vara att man får något där men antar att de lönerna påverkas av löneläget i stort.
Dels för att min bransch är mindre konjunktursberoende så i dessa tider är det enklare att få jobb som nyexad. Känner nyexade som söker inom andra branscher och som har svårt att hitta jobb överhuvudtaget. Och dels för att detta är det som jag har tyckt varit roligast under min utbildning.
Håller med @Ballongpinne, viktigare att komma in i branschen och börja bygga ett snyggt CV än att fokusera på lönen första tiden efter plugg.
Försök hitta ett jobb där kollegorna verkar bra och arbetsuppgifterna matchar det du vill hålla på med.
Att flytta utanför Sverige är ett bra sätt att få upp lönen.
Om jobb utomlands verkar det minsta intressant så rekommenderar jag dig att fördjupa dig i tyska/franska/spanska/japanska på fritiden. Med en ingenjörsexamen, några års erfarenhet och grundläggande språkkunskaper öppnar sig nya världar.
Pluggade också på uni och landade inom en sektor som var och är fortfarande sjukt dåligt avlönad. Gick ut -14 och hade väl 25’ i ingångs på en då 3-årig Uni-utbildning. Bygg/energibranchen.
Min erfarenhet säger att det man måste göra är då att snabbt kräva högre lön efter provtid och ärligt talat snabbt byta arbetsgivare därefter. Säg 2 år om man vill ha bra utveckling. Ingen gillar att det bara är 2 år, man har just börjat göra sig förtjänst av sin lön typ. Men vafan ska man göra då?
Jag körde på linjen att höll koll på marknaden och såg till att ligga inom snittet för mina studiekollegor, utan att byta arbetsgivare.
Men det var ju privat och inte styrt av kollektivavtal, även om löneöknigarna var det. Då fick man begära en lönejustering som sedan måste godkännas av bossens boss. osv.
Men jag känner likadant, att man var verkligen undervärderad. Känns ju rätt så pissigt att man tjänar mindre som bestämmande ingenjör över en konstruktion än själva installatörerna gör.
Man kan förhandla helt fritt på företag med kollektivavtal med. Kollektivavtal sätter enbart lägsta nivåer, företag som påstår annat gör det endast som just ett förhandlingsknep till folk som kanske inte vet hur det ligger till. Det är exakt samma som om ett företag utan avtal skulle sagt “vi kan inte ge dig mer pga då blir det mer än vi brukar ge”
Tack för svar, det sa alumnen jag pratade med också, att det såklart går att höja lönen ganska kraftigt efter bara 1-2 år, framförallt genom att byta jobb. Det är nog mer en känslomässig grej att känna sig undervärderad, nästan en skamkänsla, än att jag oroar mig för min framtida ekonomi.
Jag kände aldrig så. Jag var mer förvånad och lycklig att jag landade ett jobb överhuvudtaget. Jag hade accepterat 15k i månaden då det ändå var betydligt mer än de 3000kr jag fick i CSN.
Det där är en faktor speciellt i början på karriären.
Men karriären är en resa, även om det känns som att utbildningen har lett till en sämre lön än väntat så är detta inte ändstationen utan början på karriären. Det går bara uppför härifrån!
Jag gick ut 2020, fick en tusenlapp sämre än medianlönen enligt SACO-lönesök i min region, mitt skrå, efter ca 12 mån så fick jag en lönejustering för att inte ligga för lågt av min chef ställt mot andra i branschen. Då landade jag på 2021 års löneanspråksingångslön.
Idag så är kanske inte lön det mest kritiska utan det är helt klart att det ska vara roliga arbetsuppgifter. Jag har inte bytt arbetsgivare sen jag började 2020.
Jag upplevde att SACOs lönesök var väldigt exakt med löner och matchade världen rätt bra när jag tittade själv, så länge det fanns tillräckligt många svar i enkäterna och man valde rätt segment. För brett och det slår fel.
SACO lönesök har ju en uppdelning per olika civing-utbildningar. Jämför med den!
Som civilingenjör så har du ju studerat statistik. Frågan är vad lönen för just din civing-utbildning är, som nyexaminerad. Då kan du inte studera statistik för alla civ-ing på en gång utan att dela upp efter olika utbildningar.
Det finns många utbildningar som ger dålig lön, särskilt de yrken som verkar på en monopsoni-marknad. Som högpresterande kommer du säkert ihåg monopsonibegreppet från högstadiet.
Du nämner att din nisch är konjunkturoberoende. Det är så det brukar låta när man säljer främst till offentlig sektor - ett typiskt exempel på en monopsoni.
Dessutom är det nog inte så många kollektivavtal där Sveriges Ingenjörer (SI) är en part som innehåller något om lägsta nivåer då SI generellt förespråkar individiuell lönesättning.
Jag förstår och håller med dig. Jag visste att lönen skulle vara lägre i denna branschen än övriga, men är väl mest chockad hur långt under medianen det verkar ligga. Det går inte att i SACO lönesök sortera efter utbildningsinriktning när man väljer att bara kolla på statistiken för nyexaminerade, därför har jag tidigare valt att kolla på statistiken för alla nyexaminerade och dra av några tusen.
Har du låst dig till kommun/region? Där tjänar medianingenjören 7 250 kr mindre i månadslön än medianingenjören i privat sektor. Om du bara drog av ett par tusen så drog du alltså av för lite.
Jag kollar statistiken för de som är yrkesverksamma med mindre än ett års erfarenhet, den statistiken finns ju också med i SACO lönesök. Där kan man sortera väldigt detaljerat.
Du vill uppenbarligen inte diskutera ditt val av inriktning men på din fråga så är det troligen någon av väg-o-vatten, miljöteknik, samhällsbyggnad eller möjligtvis designingenjör. De är de enda civilingenjörsutbildningar som inte lönar sig ekonomiskt jämfört med en gymnasieexamen.
Jag har sett samma mönster många gånger. En passionerad idealist går in med en vilja att förändra världen och har hört att civilingenjörsutbildningar ger bra lön. Sen kollar man inte upp vad som ger hög lön för ingenjörer förrän det är försent.
Det gäller ju jobb på konsultföretag alltså privat sektor. Men oavsett är det ju som det är. Även om jag skulle hitta exakt statistik hos SACO och den matchar det som alumnen sa, hjälper det inte mig då det inte förändrar situationen
Jag kommer såklart försöka få till förhandlingsmöjligheter och tänker att det är enklare om jag får flera erbjudanden samtidigt vilket kan vara möjligt då flera företag verkar intresserade. Men jag ville mer ha hjälp med den psykologiska biten och att rent mentalt förlika mig med hur situationen ser ut.