Ingångslön för civilingenjör 2024 i datavetenskap?

Hej alla,

Jag är nyexaminerad civilingenjör inom datavetenskap och befinner mig för närvarande i rekryteringsprocesser hos flera stora IT-företag (ej konsultbolag). När det kommer till löneförhandlingar finner jag det utmanande att veta hur jag ska förhandla för en rimlig lön. Vad anses vara en rimlig lön för en nyexaminerad civilingenjör i IT-branschen?

Tack på förhand för era tips och råd!

1 gillning

Runt 40 000 kr. Facket rekommenderade 39 500 kr för 2023, lägg på 3-5% för 2024 så landar du på 40-42 ksek.

Var någonstans i landet bor du? 40-42 som nyexad är nog inga problem i Stockholm, men lite kämpigare i övriga delar av landet.

2 gillningar

Som nyexad har man tyvärr inte så mycket förhandlingsutrymme, mer än att välja det erbjudandet som ger bäst lön jämfört med de andra. Du kanske också ska överväga vilken arbetsplats som ger dig mest kunskaper och erfarenheter - nästa löneförhandling när ditt CV utökats kommer vara den riktiga lönehöjaren. Därav kan det vara bättre att ta en lägre lön nu på det ställer som utvecklar dig mest, för att spara krutet till nästa jobb-byte eller förhandling.

6 gillningar

Arbetsmarknadsläget för nyutexade är inte fantastiskt just nu så jag skulle prioritera en stabil arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter.

Det är inte lika illa som när jag tog examen 2001 men det är definitivt inte lika bra som det har varit i perioden 2010-2022.

4 gillningar

Notera att det är skillnad på vad facket föreslår att man ska begära och vad folk faktiskt får i lön. Facket vill ju så klart driva upp lönerna så mycket det går. (Snittet var väl snarare 31-32000 tror jag det stod i någon annan tråd)

4 gillningar

Att få 31-32k i Stockholm är ett hån. Kanske på kommunen i Eslöv.
Om jag var dig hade jag bett om 42K med hänvisning till facket och inflation. Personligen hade jag nog accepterat 38 om det började bli stressigt att få ett jobb.

1 gillning