Ingångslön för civilingenjör 2024 i datavetenskap?

Hej alla,

Jag är nyexaminerad civilingenjör inom datavetenskap och befinner mig för närvarande i rekryteringsprocesser hos flera stora IT-företag (ej konsultbolag). När det kommer till löneförhandlingar finner jag det utmanande att veta hur jag ska förhandla för en rimlig lön. Vad anses vara en rimlig lön för en nyexaminerad civilingenjör i IT-branschen?

Tack på förhand för era tips och råd!

1 gillning

Runt 40 000 kr. Facket rekommenderade 39 500 kr för 2023, lägg på 3-5% för 2024 så landar du på 40-42 ksek.

Var någonstans i landet bor du? 40-42 som nyexad är nog inga problem i Stockholm, men lite kämpigare i övriga delar av landet.

2 gillningar

Som nyexad har man tyvärr inte så mycket förhandlingsutrymme, mer än att välja det erbjudandet som ger bäst lön jämfört med de andra. Du kanske också ska överväga vilken arbetsplats som ger dig mest kunskaper och erfarenheter - nästa löneförhandling när ditt CV utökats kommer vara den riktiga lönehöjaren. Därav kan det vara bättre att ta en lägre lön nu på det ställer som utvecklar dig mest, för att spara krutet till nästa jobb-byte eller förhandling.

6 gillningar

Arbetsmarknadsläget för nyutexade är inte fantastiskt just nu så jag skulle prioritera en stabil arbetsplats med goda utvecklingsmöjligheter.

Det är inte lika illa som när jag tog examen 2001 men det är definitivt inte lika bra som det har varit i perioden 2010-2022.

4 gillningar

Notera att det är skillnad på vad facket föreslår att man ska begära och vad folk faktiskt får i lön. Facket vill ju så klart driva upp lönerna så mycket det går. (Snittet var väl snarare 31-32000 tror jag det stod i någon annan tråd)

4 gillningar

Att få 31-32k i Stockholm är ett hån. Kanske på kommunen i Eslöv.
Om jag var dig hade jag bett om 42K med hänvisning till facket och inflation. Personligen hade jag nog accepterat 38 om det började bli stressigt att få ett jobb.

1 gillning

Som en del andra är inne på skulle jag rekommendera att du väljer jobbet efter var du kan utvecklas bäst och få utmanande uppgifter och bygga erfarenhet. Inte sällan betalar dom ställena lite sämre bara för att dom kan!. Jag kunde sedan byta jobb efter 3 år och pga mycket lärofulla och meriterande år gå från OBRA betalt i ingångslön på första jobbet till riktigt BRA betalt på nästa jobb.

3 gillningar

Det stämmer men 31-32 är riktigt lågt för Stockholm, Göteborg, Malmö. 35-37 tror jag vi erbjöd som ingångslön på mitt jobb för 2-3 år sedan.

Absolut, det där tror jag gällde alla civing i hela landet för nåt år sedan eller så. IT i Stockholm är säkert högre. Det bästa är ju att kolla upp statistik från Sveriges Ingenjörer och Unionen för att se vad snittlönen ligger på. Sedan kan det också variera en hel del mellan olika företag/branscher även med samma utbildning.

1 gillning

32k betalade jag en nyexad för 3 år sedan. Han fick 40 3 år senare då vi bedömde att hans kompetens utvecklats under anställningen.

Mitt tips är att hitta ett område (tech stack+sektor) du tror att du vill arbeta inom även 5 år senare. Den erfarenhet du bygger upp kommer både att hjälpa dig med att förhandla lön men också hjälpa dig att hitta nästa jobb inom det område du intresserar dig för.

2 gillningar

Om någon hade försökt ta avstamp i argumenten ”facket” eller ”inflation” hade jag erbjudit 0 kr i lön.

9 gillningar

När jag skaffade mitt första jobb för 5 år sen var 30-35 det vanliga i en betydligt mindre stad än Stockholm.

Ok. Vilken tur att du inte är min arbetsgivare då.

2 gillningar

Ja det är nog isf bättre att ta avstamp i betygen man har på tentorna, som nyutexad. Duktigare = högre lön, liksom

Mellan 38-42 känns ändå rimligt om det är Stockholm och du gick D. Kan va några tusen mer eller mindre men är du inte nöjd kan du ju bara söka dig vidare efter ett tag.

Tänk inte för mycket utan ta det som känns bäst och tänk att nästa gång du söker jobb så har du otroligt mycket bättre förhandlingsläge, för då har du redan ett jobb och känner ingen stress, och mer arbetslivserfarenhet.

1 gillning

Nja. Betygen, om de inte är bra nog, sållar effektivt bort dig från intervjun.
Men under intervjutillfället är det väl lysande om man som ung och pigg nykläckt kan stoltsera med en personlighet, någon form av CV utöver utbildningen (ett krävande men okvalificerat sommarjobb är bättre än inget). Ställa rätt frågor och förklara varför man är rätt kandidat.
Om man tror att man ska kunna ankra en löneförhandling i typ ”men jag fick ju femmor i linalgen och flervariabelanalys” så är man rätt snett på det.

Jobba hårt och prestera bra. Då kan du förhandla.

Varför ska ett företag ge dig bättre lön än andra nyexade när du har noll meriter från branschen?

Poängen som jag uppfattar det är att man inte bara kan säga “facket”, utan något i stil med: “Facket som har en bra bild av marknadslönerna säger att ingångslönerna för nyexade ligger runt 40k, därför tycker jag det är ett rimligt utgångsläge”.

Meriter (utöver grunderna) är inte så väsentligt om man anställer en nyexad, men rätt attityd, inställning och driv borde kunna motivera en högre ingångslön.

Självklart säger man ju inte bara facket… Jag tänkte att det var underförstått att man lägger fram det ungefär på det sättet du skriver. :slight_smile:

1 gillning

Jag vet inte… tror tyvärr det finns folk som går in i ett lönesamtal med argumentet: ”Facket säger att jag ska ha X kr”, som om det vore facket som sätter lönerna på världsmarknaden.