Hej alla. min fråga gäller lönen inom IT-branschen och hoppas få era rekommendationer och förslag. Jag fick ett jobberbjudande från ett IT-företag som managing consultant i Göteborg och lönen är 55000 sek per månad före skatt. Är detta en bra lön att acceptera eller ska jag förhandla mer? Jag är nyutexaminerad från Chalmers expertis inom området artificiell intelligens. Jag är 34 år gammal. skulle vara utmärkt att få dina förslag eftersom detta är första jobbet efter år i akademin. tack så mycket…
som de flesta av er frågade om min kvalifikation, är jag doktorand inom området artificiell intelligens och tillbringade 7 år i akademisk forskning. tusen tack för dina svar.
Tips är att kolla upp vad några några kollegor alternativt andra personer med samma bransch tjänar på ratsit.se (eller liknande tjänst). Det har jag alltid gjort när jag ska gå in i löneförhandlingar.
Det är absurt bra. Antar att det är ett jobb där du förväntas jobba 60±timmarsveckor? Svårt att se hur du skulle kunna få den lönen annars. Normal lön för nyutexade utvecklare är runt 33-40 tkr/mån.
Detta och övriga förmåner är väldigt viktigt att kolla upp först. På denna höga lönenivån kan tjänstepensionen stå för uppåt 10% av den totala ersättningen. En lön på 55 000 kr/mån utan tjänstepension där man jobbar 60-timmarsveckor motsvarar samma timlön som en lön på 36 000 kr/mån med tjänstepension och 40-timmarsveckor, vilket är en normal ingångslön för ingenjörer.
Jag räknade bara ut nettotimlönen: (lön efter skatt + tjänstepension) / arbetstimmar.
Om man verkligen vill så kan man även räkna ut den totala kostnaden för arbetsgivaren, vilket är ett väldigt objektivt mått på hur bra erbjudandet är - “Hur mycket pengar är dom villiga att lägga på mig?”.
För tjänstepension så räknar jag bara utifrån det vanligaste tjänstepensionsupplägget IPT1, vilket är 4% av lönen upp till ca 45 000 kr, +30% på lönen som överstiger 45 000 kr. Så 45 000 * 0,04 + 0,3 * 10 000 = 4 800 kr / mån.
Grattis till ett bra erbjudande.
För en skarp person nyutexad med civing från ngn av de stora skolorna ligger hos oss lite större firmor ingångslönen på runt 45. Men du har en mkt intressant inriktning och det drar säkert upp det.
Se bara till att du har vettig pension inbakad
Kör på och lycka till.
Låter lite konstigt jobb om du vill arbeta inom AI?
Antar du faktiskt har kollat upp lön någorlunda då du har 7 år erfarenhet av forskning? Vad tycker du själv?
Nu kanske jag hoppar i galen tunna eftersom jag verkligen inte är nån expert på det svenska pensionsystemet, men blir det verkligen rätt att räkna så?
Tjänstepensionen skall väl skattas för när den tas ut, så då kan man väl inte räkna den som netto?
Det stämmer ja, men det är lite svårt att räkna på eftersom det beror på vilket skatt man kommer att ha som pensionär. Man kan ta tjänstepensionen gånger 0,7 eller något kanske för en enkel uträkning.
Skillnaden blir inte så stor, orkar inte räkna om allt, handlar om runt en tusenlapp kanske mindre i jämförelsen mellan de två lönerna.
Det låter som en bra ingångslön, däremot skulle jag ändå förhandla om priset, antigen får du lite högre (vilket du bör få med tanke på utbildningen) eller så stannar det på 55k.
Jag är själv ‘nyexad’ från Yrkeshögskola som projektledare och lyckades förhandla till mig ca 48k samt fast anställning direkt (dvs ingen konsult).
Till min bakgrund så har jag jobbat i ett antal projekt tidigare för att kunna visa mina kunskaper och erfarenheter.