Vad har du i lön?

Ytterst kontroversiellt ämne som nästan ingen vill tala om men som ändå är oerhört viktigt och intressant. Tänkte det vore kul att se vad folk egentligen har i bruttolön (dvs innan skatt) varje månad här på forumet. Det hade även varit skoj att se lite inlägg kring t ex yrke, år av erfarenhet och plats om ni känner för det. :slight_smile:

Lite statistik från SCB:

Medianlönen i sverige (2019) låg på 31 700Kr.
Män hade 33 000Kr medans kvinnor hade 30 500Kr.

Hur mycket tjänar du?
  • 0 - 15 000Kr
  • 15 000 - 30 000
  • 30 000 - 45 000
  • 45 000 - 60 000
  • 60 000+

0 röster

1 gillning

Rätt stora spann! Exempelvis 15 eller 30k är det ju lite skillnad på.

4 gillningar

Tänker mest så att man får en generell uppfattning. Ligger man under 15k är man troligtvis student, pensionär eller dylikt. Mellan 15-45k är man troligtivs anställd som många andra, kan vara kul att se om man är under eller över medianen. 60 000+ är troligen egen företagare eller möjligtvis chef/politiker etc. :stuck_out_tongue: Men det är försent att ändra nu, då försvinner rösterna tror jag!

Skulle precis till att påpeka det samma, faktiskt.

Jag ligger i 30-45 spannet.
Logistiker, utbildad civilekonom.
30 år. Tog examen 2014. Jäklar har jobbat i 6,5 år redan :slight_smile:
Jobbar på större industriföretag i mellanstor stad.

Yrke: Systemutvecklare
Erfarenhet: 3 års utbildning + 3 års jobb
Ålder: 27 år
Plats: Malmö
Lön: 37 500Kr.

För mig som ligger på 31.000 blir det ju lite tokigt med ett spann upp till 45.000. Inte lätt att spara på en metallarbetares lön, därför är det extra viktigt att det blir valuta för pengarna.
Stort tack till Jan och Caroline och till er andra som bidrar till ett levande forum med mycket kunskap.

4 gillningar

41 år, 60k+. IT-sektorn i Stockholm

1 gillning

I mina tidiga 30-talet, 60k+. Anställd inom IT-sektorn med ~10 års erfarenhet

1 gillning

19 år, jobbar som ekonomiassistent och har en lön på 23k.

1 gillning

Är 43 år
Lön 27500 kr
Jobbar på förskola som barnskötare med inriktning på det kreativa. Har en 5 årig utbildning som designer bakom mej o drev eget inom det ett tag också

Har nog jobbat på förskola ca 15 år nu

3 gillningar

Ålder: 35 år
Lön: 38000 kr / månad (nu $86,000 per år i USA)
Postdoc inom maskininlärning och statistik. Jobbade förut i Linköping (lönen per månad i kronor) men flyttade hyfsat nyligen till NYC för en postdoc.

2 gillningar

Ålder: 30
Utbildning: Gymnasienivå
Lön: 36500
Arbete: Teamledare/allt-i-allo på ett företag som jobbar inom metallindustrin/legotillverkning
Liten håla ute i småländska skogen.

Haft den här tjänsten i snart 3 år. Innan det 2år som anställd på samma företag fast som maskinoperatör. Då med en mycket lägre lön.

1 gillning

38 000 i grundlön, får väl mellan 20 000 upp till en månadslön i bonus årligen. Så runt 40 000 blir det ju.
29 år
Data analytiker
Large cap svensk verkstadsbolag/fordonstillverkare i mellanstor stad.

1 gillning

49k, gymnasielärare med 12 års erfarenhet. Strax över 40 år, stockholm.

1 gillning

34år, läkare 9års erfarenhet. Grundlön 63k.

1 gillning

35 år, elektriker, 39k grundlön,16 år i yrket.

Har precis börjat med att jobba på ackord och hoppas landa på mellan 40-60k extra per år.

2 gillningar

Oj jag trodde inte lärare hade så hög lön numera? Allt tjat om det för 10-15 år sedan verkar ju ha betalat sig. :slight_smile:

3 gillningar

Jag är på sätt och vis lite avundsjuk på er som vet vad ni har i lön.

Jag har en grundlön som jag alltid får whatever happens.

Utöver det en rörlig lönedel som i princip är (ett visst antal kronor) x (antal timmar jag jobbat den månaden, om det är en “viss typ” av timmar).

Utöver det har jag en månatligt fast påslag på lönen, men bara om en viss typ av arbetade timmar är större eller lika med antalet nominella timmar den månaden. Tänk “jobbat heltid”, men alla typer av timmar räknas ej. Under vissa typer av situationer, exempelvis sjukdom och semester kan antalet förväntade timmar reduceras, men då minskar detta påslag proportioneligt mot detta.

Utöver det har jag ytterligare ett fast påslag per månad baserat att jag sköter en viss administrativt uppgift. Skulle jag sluta med detta försvinner detta påslag.

Utöver det har jag en bonus som utfaller vid vissa specifika tillfällen, exempelvis vid vissa typer av rekryteringar.

Utöver det har jag en annan större bonus som utfaller vid vissa andra specifika tillfällen, men dessa tillfällen är svårare att få till.

I mitt anställningsavtal står att jag har “rörlig” lön, men jag tycker mer att den är “rörig”. Och att jämföra sig med olika former av statistik är i princip omöjligt. Vad är min lön? Är det den genomsnittliga faktiska utbetalda ersättningen, eller är det min fasta lön? Eller något däremellan beroende på? Det slår ganska ordentligt beroende på vad man väljer att ta med och inte.

Jag är närmare 30 än 40, bor en av de större städerna i landet och jobbar inom IT och har även personalansvar. Grundlönen landar i 30k - 45k-spannet, men tar jag förra årets totala lön och delar på 12 landar det i 45k - 60k-spannet och anledningen att det skiljer sig har ni ovan :slight_smile:

4 gillningar

7 år universitet, ingenjör - industriell ekonomi med maskininriktning.

32år, projektledare - stort industribolag, 41k grundlön, 4 år i yrket.

1 gillning

Det är nog väldigt olika och jag tillhör det högre spannet skulle jag säga. Jag skulle dessutom gissa att lärarbristen (speciellt inom ma/na) har gjort mer för lönen än tjatet även om båda nog spelat in.

1 gillning