Har du en bra lön 2026? Jämför din lön med andras

Nu är äntligen jämförelse-verktyget där du kan jämföra din lön med snitt- och mediansvensken färdigt. Självklart kan du även jämföra med andra i RikaTillsammans-communityn - även om jag som vanligt brukar säga att då jämför du dig med det som tjänar absolut mest i Sverige. Det är ju bara här i forumet som man kan säga att man tjänar 80.000 kr och få kommentaren “låginkomsttagare”. :joy:

Om du gillar ovan så kommer du även gilla avsnittet “478 Vad tjänar svensken?” som släpps under veckan. Framförallt bildspelet från det avsnittet, med bilder som nedan:

Andra relevanta sidor:

12 gillningar

Hojta gärna till om den fungerar för dig, ni i forumet får ju alltid saker lite innan alla andra. :slight_smile:

3 gillningar

Den verkar fungera. Men för mig med svart tema, så syns knappt den text som är i grått.

Får man fråga vad snittåldern i forumet/på RT är? :grinning_face_with_smiling_eyes:

2 gillningar

Blev så glad att ålders-reglaget började på 1980, inte som i alla andra webbformulär där jag får scrolla en halvtimme för att komma till uråldriga 1977 som födelseår :laughing:

5 gillningar

Wow, vilken reality check. Va glad jag blev över min lön nu. :heart_eyes:

4 gillningar

Snittåldern på alla som svarat är 43,8 år, ca 22.000 svar. Så jag skulle säga att den är ganska befäst.

3 gillningar

Hej, Hur tänker du kring olika förmåner i tillägg till månadslönen?

Som exempel så har jag en förmånsbil, men om jag hade valt bort den så hade jag fått en högre månadslön av min arbetsgivare. Obs jag menar alltså inte att jag blir förmånsbeskattad.

Ska jag då fylla i summan jag har idag och bortse från förmånsbilen eller ska jag fylla i månadslönen jag skulle haft om jag valde bort förmånsbilen?

Vad menar du med “runda födelseår överrapporteras”?
Jag skulle gissat på att puckeln beror på att 1980 som födelseår var förinfyllt, och en massa lyckades inte ändra det.

För att få jämförelsen rätt så behöver du ta din deklarerade årsinkomst och dela med 12.
Tar du bara du månadslön som det står på anställningsavtalet hamnar du för lågt, det tillkommer semesterersättningar, övertid, förmåner och ev bonusar. För mig skiljer det 13k i månaden mellan anställningsavtal och deklaration.

2 gillningar

Utgå från din totala årslön som den deklareras, all annan data utgår från det också. :slight_smile:

Sorry, AI-artefakt. Borttaget nu, det var förinställt värde på formuläret. Därav överrepresentation.

2 gillningar

Ja tänker på min pappa. Han har några miljoner i sitt bolag, bil mm men tar bara ut 30 000kr i månaden. Inga skulder osv, han och mammas utgifter är typ mat och lite räkningar (eldar med ved). :joy: Så 30k är egentligen för mycket pengar. Han vill inte betala för mycket skatt.

Finns alltid lite outliers, men vad jag vet så har han nog inte svarat på enkäten iaf.

Aja, jag känner mig väldigt nöjd med min lön givet min ålder iaf och då är jag rent krasst i en dyr period i livet med småbarn och nyköpt villa.

1 gillning

Jag ser inte mitt eget intervall i jämförelsen med övriga på forumet. I övrigt ser det ut att funka fint för mig. Kul med fler verktyg :slight_smile:

Föredömligt presenterad statistik. Snyggt jobbat! Min månadslön om brutto 39.084 kr som 54-årig man hamnar däremot i ännu sämre dager. Suck.

4 gillningar

Jag hamnar högre om har tar det som står på avtalet :slight_smile: Det försvinner massor av tusenlappar för vab, sjukskrivning och föröldrapenn.

Oj, vad har du för ålder och lön? Så kollar jag upp det. :slight_smile:

Roade mig med att felsöka :slight_smile: den försvinner i stapeldiagrammen (båda) för 100+ oavsett ålder. Hoppas det hjälper!

1 gillning

@janbolmeson är detta vad folk har i lön, eller som inkomst?

Hade velat se siffror där man exkluderat pension, sjukersättning, a-kassa osv. För att få en bättre bild över lönespridningen som sådan. Helst med antal arbetade timmar :slight_smile:

1 gillning

Det är officiella siffror som jag förstår det, deltid och liknande är korrekt omräknat till heltidsekvivalenter. Den enda datan som är ”osäker” är den från vår egen undersökning eftersom det är självrapporterat.

you are still young, Padawan.