Undersökning inför "Hur rik är svensken?"-avsnitt | Jämför ditt ISK med snittsvensken

Vi håller på med en uppdatering av avsnitten Hur rik är svensken från 2024. Då var det jättekul att även jämföra sig med communityn. Kan du tänka dig att svara på denna korta undersökningen (max 1 minut) som är helt anonym?

Du får dessutom då direkt svar på jämförelse med snittsvensken i din ålder då vi köpt den datan enligt denna tråden från SCB:

Det är också en chans att påverka och ge feedback på formuläret och datan… :joy:

PS. Datan för RT-communityn börjar visas först efter ca 20 svar.

11 gillningar

Svar lämnat. Feta procentsiffror där i resultatet! :rofl: Chansen att känna sig riktigt rik är nog hög för merparten av forumet så jag hoppas ni får in många svar och därmed roligare statistik.

5 gillningar

Svar lämnat :partying_face: Känner mig rik :money_mouth_face:

3 gillningar

Detta ska bli spännande att se, kände. Jag tror detta är en bra “check in” för många i communityn, som ser att de har långt mer än de emotionellt inser.

7 gillningar

“Många procent blir det”

“Tänk på pocenten helge”

osv

:partying_face: :fire: :collision:

8 gillningar

Svara per person i hushållet eller?

2 gillningar

Ja, tycker det står tydligt “i ditt personnummer” :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Jag har insett att jag/min familj har en rejäl portfölj, mitt emotionella problem är att det fortfarande inte är nog för att kasta loss :slightly_smiling_face:

Finansinspektionens senaste rapport om svenskarnas sparande blev mitt wakeup-call kring hur skevt jag tidigare sett på mitt läge.

2 gillningar

Men det blir fortfarande skevt då jag (troligen inte unikt) har i stort sett hela familjens samlade förmögenhet på mina ISK (gift utan äktenskapsförord). Mitt personnummer ligger väldigt högt, min respektive not so much.

har dessutom barnens pengar/ISK på min person.

1 gillning

Det finns outliers i allting vad man än räknar på. Så blir det ibland.

@janbolmeson Om möjligt hade en normalfördelningskurva varit superintressant.

3 gillningar

Menar du postnummer, eller är det nå’t annat som flyger över huvudet på mig här? :roll_eyes:

Jag hoppas för allt i världen att enbart jag har mitt personnummer nämligen. :rofl:

2 gillningar

Comparison is the thief of joy.

… om man inte hänger på RT :sweat_smile:

3 gillningar

Tja jag som varit mest arbetslös låg 1252% över median.

Så tydligen väldigt lätt till höga siffror :joy:

1 gillning

Har du rätt i. Blev överraskad att jag tillhörde de 52% rikaste här. Trodde jag tillhörde botten.

3 gillningar

Spännande! Många procent blev det. Funderar dock på om jag verkligen borde ange hela ISK-beloppet då ca hälften av ISKt består av pengar jag lånat på lägenheten…?

1 gillning

Roligaste med dessa trådar är att se hur många som har svårare än mig att räkna ut sin ISK förmögenhet. Inte hur rika alla är. :rofl:

4 gillningar

Fyllde i men förstod inte resultatet…

Stod 100% under snittet på isk.. Klart de blir så när man inte har någe där..

2 gillningar

Tucker mallen såg bra ut. Betydligt bättre än förut då man skulle fylla i en delad Excel. Kändes inte alls särskilt anonymt och därmed inget jag fyllde i.

3 gillningar

Stämmer det verkligen?

Gissar att google spårar alla internt ändå när sånt används.