Fler har tomt på kontot innan lön. Andelen som har i stort sett ingenting kvar dagen innan lön steg från 11,6 till 14,6 procent jämfört med förra året. Samtidigt ökade andelen med 20 000 kronor eller mer. Spridningen har blivit större, med andra ord.
Graferna visar hur mycket svenskarna har kvar på kontot dagen innan lön eller pension. Jämfört med mars 2025 har spridningen ökat: andelen som har i stort sett ingenting kvar steg från 11,6 till 14,6 procent, samtidigt som andelen med 20 000 kronor eller mer ökade från 8,6 till 10,9 procent.
Partifördelningen ger en bild av den ekonomiska resiliensen hos olika väljargrupper. Nästan en tredjedel av Vänsterpartiets väljare (30,7 procent) har i stort sett ingenting kvar eller har lånat för att klara månaden. Även bland Miljöpartiets och Sverigedemokraternas väljare ligger den andelen runt 20 procent. I andra änden är det Moderaternas och Centerpartiets väljare som oftast har 20 000 kronor eller mer kvar på kontot, 15,2 respektive 15,6 procent. Kristdemokraternas väljare sticker ut med lägst andel i botten (bara 5,2 procent), men också en relativt hög andel i toppen.
Samma tanke här faktiskt. Beroende på hur man ställer frågan skulle jag också kunna svara “I stort sett ingenting”. Mitt lönekonto kan vara tomt som ett resultat av en väl planerad ekonomi.
Får inte det här att gå ihop. Hur är det här relevant? Hur har man ställt frågan?
Om man bara frågar hur mycket som finns på lönekontot är det inte särskilt relevant för många grupper. Säkerligen många här som har långt under 20 000 som sitter å skräpar på lönekontot. (Jag hamnar nog i kategorin 1000 kr, för ev random swish-kiosk-betalningar.)
Samtidigt, om frågan var hur mycket pengar folk faktiskt har i slutet på lönen, skulle det innebära att 90% av sveriges befolkning har ett totalt sparande på under 20k (eller, om man räknar likvid, en kontantbuffert på under 20k). Känns inte heller rätt.
Går väl i linje med att 30% av befolkningen inte klarar en oförutsedd utgift på 1000 EUR (standardiserad EU-undersökning) samt att hälften av Sveriges befolkning som äger sin bostad har under 50.000 kr i totalt finansiellt sparande (exkl. pension).
Känns ändå som att steget därifrån till 90% har under 20k i likvida medel totalt är rätt långt…
Jag säger inte att det inte finns ganska många som har små marginaler, det tror jag med det gör. Men jag tror ändå att undersökningen kanske inte riktigt mäter rätt sak, utan till en inte försumbar del mäter mental bokföring i form av saldot på lönekontot vs andra tillgångar.
Även om forumet är extremt så tycker jag det låter helt galet att typ 80% inte ens har 10.000 dagen innan lön. Om det nu inte enbart är lönekontot som räknas.
Även om vi räknar bort ISK etc så låter det tokigt.