Så mycket sparar andra i din ålder 2026

Det kanske redan finns ett inlägg om detta. Avanza kom igår ut med siffror för 2025.

”Just nu månadssparar våra kunder över 18 år ungefär 4 860 kronor, det är nästan lika mycket som förra året då månadssparandet var 4 910 kronor. ”

Tankar/funderingar? Jag reagerade på att 20 åringar har ett medelvärde på nästan 7000kr/månad. Låter högt. Kan iof förklaras med att dom har sitt första jobb och bor hemma.

Också intressant att dom som sparar regelbundet på Avanza har 50% högre avkastning än snittet. Samt att det bara är 26% av de vuxna som månadssparar.

Är väl bättre att kolla på medianen då medel kan bli rätt skevt. Men 4000kr i median på 20 åringar är inte illa! Sen ska man tänka på att bara en bråkdel av svenskar har ett Avanza konto också.

3 gillningar

Meddellönen för 18-24 åringar var 2024 ca 30000kr/månad. Efter skatt 21000, bra sparat ändå med en kvot på ca 20%.

Hur kan medelsparandet skilja sig så mycket från medelkapitalet? Förlorar de flesta alla pengar de sätter in?

2 gillningar

Skrämmande ändå att 35-åringar (såsom jag) har i median bara 45k i kapital! o.O

Sparar i ett år, sen rensas kontot då resan/soffan/stereon måste finansieras.

9 gillningar

Utanför bubblan på RT lever nog gemene man i den åldern för dagen, eller månaden. Pension är bara något som gamla är intresserade av. Sparpengarna ska bekosta bygget av familj, bostad och nöjen. FIRE är något som brinner, inget annat.

1 gillning

Jag tror dock detta är ett symptom på ekonomisk okunnighet, för de allra flesta är riktig ekonomisk frihet helt omöjligt att visualisera. Antalet miljoner som man måste komma upp i känns oändligt långt borta och om man inte förstår ränta på ränta så är det omöjligt.

Då är det rimligare att spara ihop till en hyffsad buffert och sedan åsidosätta någon hundralapp i månaden.

Även siffror såsom 400k tror jag känns som fantasi för många, och när du väl är uppe i den summan så är det en bättre begagnad bil, allt slit för ingenting. lika bra att leasa en snygg bil och inte spara istället.

(Det är så jag tror det resoneras, medvetet eller omedvetet)

1 gillning

Alla har inte som mål att bli ekonomiskt oberoende vid 40, utan man har hellre roligare medans man är ung, och ser inga problem med att jobba tills pensionsåldern

Vi gör alla olika val i livet

7 gillningar

Sen har nog många 35 åringar stoppat in sitt kapital en bostad.

8 gillningar

Skönt att jag ligger bra till sett till både kapital och månadssparande för min ålder. I alla fall om jag väljer att kika på medianen. :partying_face:

5 gillningar

Jag minns när jag fick mitt första “riktiga” jobb efter examen när jag va 23. Redan vid andra lönen så kändes det som att man hade oändligt med pengar. Ens kostnader låg kvar på ungefär som de va när man studerade och klarade sig på 6300kr i månaden, eller vad bidrag och studielån va på den tiden. Kanske gick de upp en aning eftersom man åt lunch ute lite oftare. Men nu man fick istället in 18-19 papp (vilket va en helt okej ingångslön på den tiden). Skulle tro att jag sparade lika mycket eller mer det första året efter examen som jag gör idag.

Idag äger jag/vi ett hus. Har två bilar, två barn och en hund. Ganska nöjd med att kunna spara så mycket som vi ändå gör tillsammans. Våra inflations-justerade kostnader kommer aldrig att vara högre än vad de är idag skulle jag tro.

1 gillning

45k i kapital på Avanza ska tilläggas. Om Nordnet skulle genomföra en sådan undersökning skulle det ser ut som om jag har 10k i kapital. Det är ett konto som jag använder vid IPO:s. Allt annat är hos Avanza.

Sedan har säkert många en buffert på banken med.

2 gillningar

Jag är utblottad på både avansa och nordnet. :rofl:

1 gillning

Skönt med en verklighetskoll och egopuff. Lätt att bli lite modstulen när det dyker upp trådar av typen ”Hej jag är 26 år och har sparat 14 miljoner plus 5 bundet i bostaden hur ska jag investera?”.

23 gillningar

20-åringar hos Avanza ja.

Men för varje 20-åring på Avanza finns det säkert 10-100 st 20-åringar som inte har ett konto på Avanza för att deras konto har typ 100 kr.

2 gillningar

Frågan är väl hur många av deras kunder som är som mig, att de har kvar Avanza av gammal vana men har månadssparandet och lejonparten av kapitalet annorstädes. Är det hälften så borde man dubbla alla de där genomsnitten, till exempel. Gissningsvis är det fler och fler ju högre upp i ålder man kommer.

Vidare exkluderas storspararna ur statistiken:

Insättning inkluderar alla insättningar (ej interna överföringar) upp till och med 30 000 kronor till kundens konton hos Avanza.

3 gillningar

Jag konstaterar att jag är skyhögt över både medel och medianen bland 51-åringarna, men så långt under man kan komma på månadssparandet.

Så funkar statistik gott folk! :rofl:

Är det möjligt att ta reda på vad de här sifforna är om man räknar på hela befolkningen! Vad Avanzaz eller andra bankers kunder som sparar har för siffror är kan ju vara kul men sannolikt inte jättenära sifforna för hela befolkningen! Hur många sparar/investerar inte alls?
Hur står del av befolkningen har i princip noll utanförskap pensionen?

1 gillning

Är det här svaret du söker? 374. Hur rik är svensken 2024?

Eller är svaret du söker här?

1 gillning