Hur mycket sparar du en genomsnittlig månad?

Uppföljning på förra onsdagens undersökning. Den här gången i kronor:

Hur mycket sparar du en genomsnittlig månad?
  • 0 - 500 kr
  • 500 - 1 000 kr
  • 1 000 - 2 500 kr
  • 2 500 - 5 000 kr
  • 5 000 - 7 500 kr
  • 7 500 - 10 000 kr
  • 10 000 - 15 000 kr
  • 15 000 - 20 000 kr
  • Mer än 20 000 kr

0 röster

50% här inne (just nu baserat på 30 röster) som sparar MER än 10 000kr i månaden. Inte illa. Jag själv ligger under denna gränsen, om än nära. I sin helhet, inte illa pinkat. Vi kan väl iom detta säga, med relativt god säkerhet, att RikaTillsammans ligger över Sverigesnittet :slight_smile:

6 gillningar

Svarade 5000. Detta är mitt långsiktiga spar.
Sparar också pengar till en buffert och pengar som jag ska spendera senare. Som bilservice, nya hobbyprylar, nya kläder av dyrare slaget (ex. vinterjacka) o.s.v. Men det brukar jag inte räkna med eftersom de är pengar tänkta att spenderas inom närmsta året.

Skulle ha blivit väldigt förvånad om RikaTillsammans inte varit över Sverigesnittet. För i slutändan samlas ju främst två sorter av folk här. Antingen de som tycker om att spara eller de som vill börja spara. De som hellre lägger pengar på annat skippar nog detta forum. Istället sätter de sig på något hobbyforum gällande bilar, resor, TV-spel eller liknande.

1 gillning

Vad räknas egentligen som sparande? Dels lägger jag undan drygt 30k av lönen varje månad. Därtill återinvesterar jag hela avkastningen jag får på börsen, säg 20k till. Ytterligare ökar min onoterade investering i min arbetsgivare i värde med säg 200k per månad.

Många har nog också ett betydande sparande i form av pensionsförsäkringar som de inte tänker på.

Vi får nog räkna på vad man sparar av sin disponibla inkomst. Räknar man in en orealiserad värdestegring på huset som månadssparade blir siffrorna sannolikt väldigt förvillande.

Det låter för övrigt som om du har en extremt god ekonomi. Grattis. Önskar jag hade en onoterad investering som steg i värde med 200k per månad. :wink:

Tittar jag genomsnitt per år hamnar jag runt 18500 kr senaste 3 åren, tittar jag på 2020 så är det 20 000 kr i månaden i snitt. Så jag har legat ganska högt om man jämför med många andra. Har en bruttolön på 48 k och netto ca 33 - 34 k.

Räknar INTE in amortering i sparande.

1 gillning

Tack, jag har haft stor tur där.

Det låter rimligt att utgå från disponibel inkomst, men då skulle till exempel mitt sparande ha ökat betydligt när jag bytte från tjänstepension till kapitalförsäkring (via disponibel inkomst). Jag tror inte att det finns någon heltäckande definition, utan att vad som är sparande är rätt flytande.

ca 23-24k/mån (22k fonder + 1-2k bankkonto). motsvarar ca 70% av min inkomst. Räknar inte in amortering i detta sparande

Försöker spara mellan 1k-1k5/mån enl rekommendationer från bloggen/stora internet, ~10% av inkomst. Bygger buffert i skrivande stund, sen blir det att ge sig in i fondvärlden.

1 gillning

Sparar ca 20 000kr men investerar ca 16 000kr av det. 4000 har jag som konsumptionsbudget typ. Så det sätts på ett annat konto där jag tar ibland och köper lite dyrare saker.

Jag är ju student, pluggat i över 7(!!) år (1 år ekonomi, 1 år basår, snart 5,5 år läkarstudier) så mitt sparande har varit väldigt oregelbundet. Jag har dock sparat minst 1000 varje månad sen studiernas början (de månaderna när jag enbart levt på CSN). Nu senaste 2 åren har jag haft väldigt bra betalt extraknäck och sparat allt mellan 3000 - 10 000/månad. Efter examen till sommaren kommer jag sikta på minst 9 000 per månad, med möjlighet att spara mer månader jag går mycket helgpass. Runt 10 000 räcker för mig personligen för att nå mina mål, så det är den average jag vill nå. :slight_smile:

1 gillning

Ja, definitionen av “sparande” är lite knivig. Jag upplever det lättare att svara på frågan: Hur mycket ökar din förmögenhet med i genomsnitt per månad. Om jag tjänar 10000 kr på förvärvsarbete, och 10000 kr på kapitalinkomster och sedan “sparar” 10000 kr. Vilka 10000 är det jag sparar? Räknas det som sparande om jag endast låter bli att spendera kapitalinkomsten men bränner hela löneöverskottet på kanelbullar och mjölk?

Edit: Sorry, missade att läsa alla tidigare inlägg. Det låter ju mest nära den gängse tolkningen av sparande att utgå från disponibel inkomst.

Edit 2: Men då kommer ju följdfrågan hur en person som jobbar heltid som daytrader ska svara då all inkomst är av kapital?

1 gillning

Överför ca70% av våra gemensamma inkomster direkt till Avanza. Se har vi utöver detta lite barnsparande och tvångssparande via LF för att få deras guldkundsbonus.

/H

1 gillning

Jag förutsätter att det som efterfrågas är:

Av de pengar du får in på lönekontot varje månad, hur många hamnar i någon form av sparande?

Alltså inte “sparande” i form av löneväxling till pension (eller vanliga pensionsavsättningen för den delen), etc.

1 gillning

Daytraders anses ju av samhället inte jobba alls utan är väl nån sorts “frivilligt arbetslösa” som i princip inte har några som helst rättigheter då du inte vare sig fakturerar eller betalar skatt på förvärvsinkomst. Gissnings appliceras inte heller denna fråga på dem :smiley:

Skämt åsido, även Daytraders måste ju leva av något, och av det “överskott av trading” de gör varje månad, borde väl en del avsättas till livets nödtorft och resten kanske i ett aningen stabilare sparande i form av buffert? Då de inte heller är berättigade till barnsomsorg kostar det kanske en hel del att anställa någon till att ta hand om detta.

/H

Finns det någon anledning till att många övre gränser i sparande på er blogg stannar vid 20k? Det hade varit intressant med åtminstone 20-25/25-30/30-35/35-40 antar jag, i sparandee

Själv vart jag frustrerad i flera år över er ränta-på-ränta kalkylator för jag tyckte den var väldigt smidig men jag tror den innan stannade vid max 20k/månad. Inget illa menat, tyckte ändå er kalkylator var smidigast att använda :slight_smile:

1 gillning

Den stannar för närvarande vid 20k tror jag också, men om man scrollar ned kan man själv skriva valfritt nummer. Lite osmidigt dock, håller med!

1 gillning

Vill minnas att innan kunde man inte ens det. Minnet kan svika mig eller så var det ett fall av SBS (Skit Bakom Spakarna)

1 gillning