- 0kr
- 1-500 kr
- 501-1000 kr
- 1001 - 2500 kr
- 2501- 5000 kr
- 5001 - 7000 kr
- 7001 - 10 000 kr
-
10 000 kr
Hej! Det finns en tråd med över 500 svar på den här frågan här ![]()
Aha tack för info!
Sökte på frågan (uppenbart inte särskilt effektivt), utan framgång
Ska bli intressant läsning i den andra tråden!
Efter att ha läst i tråden och även sett resultat från pollen, så är det uppenbart att jag skulle inkluderat lite fler alternativ >10k ![]()
Sökte du kanske på “mkt”? ![]()
Men för att inte bara vara en gnällspik så har jag svarat här ändå. ![]()
Off topic. Men detta visar vad jag har misstänkt ett tag. Att många här har köpt sig rika på börsen. Och inte blivit rik med smarta investeringar.
Finns såklart flera sätt och spela detta spelet. Så är absolut ingen förolämpning.
Hög sparkvot alternativt högt sparbelopp, menar du? Ja, så är det definitivt. Det finns ju inga genvägar (mer än tur och/eller tid) till de riktigt rejäla beloppen.
Vad menar du?
Ja något i den stilen. Ärligt är det bättre än det jag gjorde när jag byggde min första milstolpe. Man kollade dagligen. Ibland flera gånger per dag. Investera 10 tusen i tex lysa var månad är betydligt mer lugnt för nerverna
Mest att jag misstänkte att de flesta här inte har en lön med bara 25-27 tusen efter skatt. Eller vanlig knegarlön så de bara kan investera 500-1500 per månad
Jag fick ut 30-31 ungefär. A k a “halvknegigt”.
Har 80% av vuxna livet fått runt 15-17 tusen. Med 30 tusen hade jag också kunnat spara 10 tusen. Och haft 8000 över efter allt är betalt med mat, hyra osv.
Ja, jag pratar om slutlön. När jag började fick jag ut 9, men jag vet inte vad det säger om något.
Däremot levde jag på 10 och investerade resten, återigen, av slutlönen.
Så är det helt klart.
Sen tycker jag en indexfond med låga avgifter är rätt smart. När man köpt sig rikt och hållit den smarta investeringen en längre tid, ja då tar det fart.
Fyrtio tusen miljarder kronor… ![]()
Ja man har ett helt annat lugn med sådana. Har själv mer i index nu när det blivit en del pengar. Men man vänjer sig aldrig att tex denna vecka gick det 2 minus= minus 25 tusen. Är mycket för en låglönad knegare ![]()
Och det är väldigt mycket pengar…

![]()
Ja man är inte smart om man är politiker ![]()
Snittlönen för en byggsnadsarbetare är över SEK 35k/månad brutto. Själv sparade jag halva lönen när jag tjänade 24k brutto, så jag har svårt att se att knegare inte skulle kunna ha ett ordentligt sparande.