Vilken förändring i ditt sparande gör störst skillnad? | Kalkylator

Min upplevelse är att många, undertecknad inkluderad, ibland fokuserar på fel saker i sitt sparande. I denna nya räknaren på hemsidan kan vi en gång för alla prova vad som ger mest effekt. Är det att öka månadssparandet? Att sänka totalavgiften i portföljen? Är det att sluta pilla och undvika beteendemisstag, eller att höja startbeloppet?

I kalkylatorn nedan kan du prova själv utifrån dina förutsättningar:

Äras bör den som äras ska. Inspiration till denna räknaren är @Jonas-Opti med sin fråga:

Vad tror du gör mest skillnad för en svensk mediansparare? En person som har 70.000 SEK på ett ISK och månadssparar 1500 kr i 10 år. Är det:

A) Att sänka avgiften i portföljen från 1.4% till 0.4%?

B) Att höja sparandet med från 1500 kr per månad till 1700 kr per månad?

Vad ger mest effekt?

• A) 1% avgiftssänkning kommer göra störst skillnad
  • B) 200 kr högre månadssparande gör störst skillnad
  • C) Fel på pollen, på grund av … :grin:
0 röster

För rätt svar:

Visa mer information

Om du är som de flesta, så svarar du A). Men rätt svar är faktiskt B). 200 kr högre månadssparande ger en skillnad på 30.080 kr på 10 år medan avgiftssänkningen bara bidrar med 23.753 kr.

3 gillningar

A tillsammans med B såklart! :+1:

3 gillningar

Visste att jag skulle misslyckas med pollen på något sätt. :joy:

3 gillningar

Ursäkta, kunde inte hålla mig…

Räknaren ser spännande och pedagogisk ut. Ska testa. :+1:

1 gillning

Det blev fel! Blir och plocka fler burkar istället för att jaga avgifter!

1 gillning

Givet att avkastningen efter avgift är identisk i bägge fondvalsalternativen som det månadssparas i så tror jag att avgiftssänkningen får marginellt större positiv effekt i ditt exempel.

Nu är det ju emellertid inte alltid så att det är på det viset…

1 gillning

Tack @janbolmeson, kul att vår diskussion omvandlades till denna form!

Ja vikten av beteende är något vi pratar om dagligen på Opti. More to come, till alla er som skulle vilja ha lite hjälp med att göra det ännu bttre… :smiling_face_with_sunglasses:

//Jonas (VD Opti)

4 gillningar

Jag visste detta, men var det Opti eller RT podden som lärde mig det? :thinking:

Kanske båda?

1 gillning

Med 4%-regeln och 1% i skatt har den med den högre avgiften 1,6% att leva av medan den med den lägre avgiften har 2,6% att leva av – en klart större skillnad än den lilla skillnaden i kapital.

Men jag förstår inte varför det skulle finnas någon motsättning mellan att spara mer och att undvika onödigt höga avgifter.

1 gillning

@Jonas-Opti ställde frågan i ett avsnitt till mig och jag svarade … fel. :joy:

1 gillning

Ah. Det gjorde säkert att det fastnade bättre i minnet. :blush: