K60. Fondrobot eller indexfond: vad är egentligen bäst?

Lite djävulens advokat här :smiling_face_with_horns::sweat_smile:

”Lättare göra rätt” / ”Minska beteende mässiga risker”

Finns det studier som visar att robot-sparare gör färre beteendemässiga fel än gör-det-självare?

Jag tänker att det ju är ännu enklare att gå in och tex dra ner risken i en krasch (sälja billigt) och öka risken för sent (när uppgång skett) med en fondrobot än med en egen portfölj. Det är fler moment att gå igenom före man är framme vid sälj/byt till en räntefond hos en storbank eller annan bank. Hos en robot är det bara att logga in och dra reglaget.

Egentligen borde väl AF konto hos en bank med riktigt knölig internetbank så det är jobbigt att ändra på något och som dessutom drar med sig skattekonsekvenser till nästa deklaration vid sälj … vara det bästa för att inte pilla :sweat_smile:

Jag är inte säker på att en robot skulle hjälpa mig att undvika misstag. Därav frågan.

PS: Tycker fortfarande (som jag skrev i tråden inför avsnittet) det är att göra folk en otjänst att måla upp en-global-indexfond portföljen, som ju är det som förordas kompletterat med sparkonto, som så svårt som det framställs. Gör båda enkelt. Typ.

14 gillningar