Pensionmyndigheten varnar för fondrobotar

Länk

Ungefär samma argument jag och andra lyft tidigare. Främsta argumenten tycks vara den höga avgiften samt risken för att det blir för mycket mkt räntepapper och således för dålig avkastning.

Tankar?

2 gillningar

Inget nytt under solen så att säga. Avgiftskritiken är ju samma som lyftes här på bloggen/avsnittet om fondrobotar.

Läste ett inlägg på Optis blogg igår där de svarar lite på pensionsmyndighetens varning.

Länk här:

1 gillning

Tack, bra bidrag till tråden.

Men en del svajiga argument från Opti där va?

Exempelvis vill man visa att aktiefondsparande är mycket mer riskfyllt genom att cherrypicka investering i en (1) svensk indexfond under år 2000.

Dessutom jämför man sin avgift med ”genomsnittliga avgiften för en svensk aktiefond”, och kommer fram till att Opti bara kostar hälften så mkt. Det var knappast specialfonder med 3% avgift som Pensionmyndigheten rekommenderade.

1 gillning

Tills gemene man säljer av allt för att portföljen är på rött. Bättre sakta uppåt en snabbt upp och snabbt ner, eftersom det finns hundratals studier som alla visar att loss aversion gör att vi säljer av vid fel tillfälle.

“The consequences of a slightly overaggressive portfolio are dramatically worse than a slightly under aggressive one.”

2 gillningar

PDF:en säger " Det är för de flesta ett enklare och billigare alternativ att spara i en global aktieindexfond med maximalt 0,20 procent i avgift i ett långsiktigt sparande.", så jag kan gissa att de refererar till LF Global Indexnära, även fast den kostar 0.22%. Den enda under 0.2% är Avanza Global som ju egentligen kostar mycket mer.

Men lägg på 0.1% till (0.313% för min Breda portfölj), och du får både tillväxtmarknad samt globala småbolag. Väldigt naivt att säga att MSCI World är allt man behöver bara för att amerikanska storbolag råkat vara draglok för marknaden sista decenniet.

2 gillningar

Enklare vet jag inte. Till och med min mamma som är väldigt oteknisk skulle nog lyckas få igång Lysa, det hade inte gått med Avanza. :stuck_out_tongue: Men jag håller med om att de är lite dyra ändå men allting är ju relativt. Blir mer förbannad när man ser pensionsrångivare roffa åt sig flera procent.

2 gillningar

Vilket är den där Breda portföljen?

Bläddra ned till tabell 4 så hittar du fonderna i Lysas Breda portfölj:

Den här skriver Jan hur enkelt är det att börja spara på börsen. Då rek. självaste Jan en billigaste global indexfond eller Lysa. Även Jan tycker att det räcker ha allt i LF Global indexnära om man vill inte ha fondrobot :+1:.

Bara genom att ha en indexfond har du dessutom spridit riskerna över 1 500 bolag. Det innebär två saker. För det första är det inte lönt att ha två globala indexfonder eftersom de kommer äga samma underliggande företag. För det andra är det utifrån ett perspektiv väldigt tryggt och säkert med en global indexfond.

Då kan man inte tycka att pensionsmyndigheten är så NAIVA och vet inte vad de pratar om :joy::thinking::+1:.

Det är jätte vanligt att kollektivavtalade entrelösningar TP innehåller bara 100% Global indexfond eller 70-80% Global indexfond. 20-30% Sveriges indexfond. Det behöver inte vara mer avancerat än så :+1:. Alltså max 2st fonder, Globalt + Sverige. Krångligare än så behöver det inte vara. Inte dyrare än 0.20% i avg. :+1:.

Alla fondrobottar kostar inte 0,34% i avg. Många innehåller dyra produkter som kan uppgå upp till 1% i avg. Då blir det svårt slå billigaste globala indexfonden som kostar 0.22% i total avg.

1 gillning

Jag kan köpa Optis mer psykologisk argument; fondroboten kan vara bra för den som inte orkar bry sig så mycket, och såklart är det bättre att spara m.h.a. Opti än att inte spara alls.

Däremot vet jag inte om jag köper de mer tekniska argumenten kring diversifieringens vikt. Diversifiering är viktigt såklart, men om vi nu exklusivt talar om pensionssparande och gör antagandet att det är långsiktigt (många av oss kommer pensionsspara i 30-40 år) och regelbundet (t ex månadssparande), blir ju avgiften extra viktig.

Jag tänkte för en tid sedan börja med Opti som min mellanhink, men såg att avgiften landade på 0.93% och vad jag förstod inte inkluderade transaktionsavgifter. Med de senare inkluderade skulle jag hamna runt 1%. Är denna högre avgift inräknad i den forskning Opti hänvisar till?

Såklart var perioden 2000-2010 mindre bra om man tittade på aktier globalt, men om man månadsspar fick man ju då förmånen att köpa en massa aktier billigt. Vidare tror jag få skullle rekommendera att man pensionsspar i 100% aktier ända tills sista dagen innan pension. De flesta tjänstepensioners entrelösningar t ex, även AP7 Såfa, börjar ju investera i räntor mot slutet.

1 gillning

Skandia Global Exponering, avg 0.18 på Fondo.
Approved by pensionsmyndigheten :rofl:

2 gillningar

Argumenterar du för eller emot Lysa? 80% global och 20% sverige är ju exakt vad Lysa har. Till skillnad från Pensionsmyndigheten som rekommenderar 100% global indexfond, dvs 1% Sverige.

Korrekta svaret är 1% Sverige och det borde man vara nöjd med det :+1:. 100 Global indexfond. Allt annat är göra om och avvika i från index ta högre risk och ev högre avkastning långsiktigt. Tryggaste,tåligaste sparformen är globala indexfonder :+1:. Sedan kan man alltid göra om hur man själv vill men ingen säger att det blir bättre/sämre för det långsiktigt :+1:. Billiga fondrobotar är också riktigt bra. Sedan vad som ger lite mer avkastning är ingen som vet långsiktigt. Det vad vi vet till 100% idag är hur mycket vi betalar i avgifter. :+1:. Spp aktiefond Global är lite bättre än LF Global men ändå inte så mycket bättre att Spp ska ta 50% mer i förvaltnings avg för det lilla extra tillväxtm index. :+1:

Jag kan förstå vad de menar kring fondrobotorna. Jag har i min krets en hel del som hamnat på helt fel risknivå (ofta för låg) då de inte riktigt förstått frågorna och i vissa fall även övertänker sina svar. Framförallt frågan kring när man behöver pengarna är det många som verkar se alla möjliga apokalyptiska scenarios framför sig då de de facto kommer att behöva pengarna.

Jag har slutat rekommendera fondrobotarna. Istället så ställer jag bara en fråga. “Tror du på Sveriges framtid?” Om ja 80/20, om nej 100/0. Globalt/Sverige.

Edit//
Jag kör dock Lysa själv och ser framemot att avgiften sänks med 0.1% på 20% av innehavet när Öhman-fonden byts ut mot en egen Lysafond.

2 gillningar

Då kan man samman koppla det med Julen.
Tror du på tomte då får du Julklappar :joy:.
Annars kan det kvitta :joy::grin::face_with_hand_over_mouth::+1:. Det vet man sedan man var liten att man var tvungen tro på tomten för att få sina Julklappar :joy::hugs::+1:.

Sedan vilken man väljer 100% eller 80/20 är inte lika viktigt. Riktigt bra val och inte så stor skillnad mellan de :+1:.

1 gillning

Tomten är en global indexfond. :santa: :laughing:

1 gillning

Råkade skapa en dublett-tråd nedan. Låt oss fortsätta diskussionen där:

Stänger därmed denna tråd.