373. Hur mycket sparar svensken och RT-communityn?

Sparar du mer eller mindre än snitt-svensken? Hur mycket sparar communityn? Vad kostar spargapet mellan kvinnors och mäns sparande i längden? Vad sparar vi olika åldrar och är det rimligt? Det är några av frågorna i veckans avsnitt som dessutom innehåller några aldrig förr, publicerade siffror. :sunglasses:

Veckans avsnitt är exklusivt för dig på Patreon eftersom du är den som varit med och gjort det möjligt. Läs, lyssna eller titta här.

En stor insikt är att vi i Sverige egentligen sparar ganska lite. Visst, tittar man på officiella siffror är sparkvoten på nästan 15% som är fantastiskt. Långt över de 10% vi brukar säga som en generell tumregel. Men det officiella sparandet inkluderar det obligatoriska pensionssparandet.

Plockar vi bort tjänste- och premiepensionssparandet trillar vi från 15% ner till ca 6% och tittar vi på den kanske mer rättvisande finansiella sparkvoten, dvs. hur stor andel av den disponibla inkomsten som man sparar istället för konsumerar, då är vi nere under 4%(!).

På riksnivå är min gissning att det hänger ihop med den smala lönespridningen och faktumet att ca 50% av befolkningen inte upplever det som lätt att få ihop sin ekonomi på månadsbasis. Det är lätt att glömma bort självklarheten i att det är lättare att spara vid en hög inkomst. Vilket i sin tur också leder till “beviset” för tesen:

De flesta är inte dåliga på pengar. De flesta tjänar bara för lite.

Om vi istället tittar på vad jag brukar kalla de 20% rikaste i Sverige, dvs. de som är kunder på Avanza / Nordnet / Lysa, så ser sparandet bättre ut. De sparar i snitt 2.500 kr. Det kan jämföras med snittsparandet hos Nordea som är ca 1.000 kr.

Men precis som med lönespridningen i föra avsnittet är snitt-siffror inte helt korrekta att jämföra med då de dras upp av ett fåtal supersparare. Därför är mediansiffran mer intressant och den är ungefär halva det beloppet. Medianmånadssparandet i Sverige är ca 1.300 kr per månad.

Nedan kan du jämföra själv per aktör och uppdelat per ålder.

Självklart frågade vi även er i forumet och communityn hur det såg ut. Föga förvånande fortsätter de höga siffrorna då snittlönerna var höga. Snittsparandet i communityn var 12.700 kr(!) och mediansparandet låg på 8.000 kr. Spridningen ser ut som följer:

Avslutningsvis pratar vi en del om spargapet mellan män och kvinnor. I snitt sparar män ca 20% mer än kvinnor. Då ämnet ligger mig varmt om hjärtat med två döttrar så roade jag mig med att göra en beräkning hur mycket det spargapet faktiskt kostar över en livstid. Det är ganska mycket pengar! :exploding_head:

För en 30-årig kvinna som sparar 20% mindre än en man kommer att ha ca 2 miljoner kronor mindre än motsvarande man(!). Beräkningen är gjord att jag bara har gått på Avanzas siffror för vad män och kvinnor sparar och tagit differensen och därefter räknat på 7% per år i snitt och 1% ISK-skatt.

Ja, det här och mycket mer pratar vi om i avsnittet, hoppas att du gillar det! :slight_smile:

Hälsningar,
Jan och Caroline

Titta eller lyssna på avsnitt 373 via Pаtreon

Du hittar avsnittet i Patreon-appen eller via följande direktlänk:

Du hittar den i samlingen “Pаtreon-exklusiva”-avsnitt eller i kronologisk ordning i “Alla avsnitt utan reklam”-samlingen. Vi vill även tipsa om samlingen “Våra favoritavsnitt”.

@Oliver.Allemog har även uppdaterat instruktionen för hur du kan få in alla våra avsnitt och extra-material från Pаtreon i Podcaster eller Spotify.

Om Pаtreon-exklusiva avsnitt

Ett sätt att ge tillbaka till vår Pаtreon-community som gör dessa avsnitt möjliga är att hålla vissa delar exklusiva. Egentligen är det inte något annorlunda än vad tidningar gör när de har vissa Plus-tjänster eller artiklar bakom betalvägg.

Om du redan är medlem på vår Pаtreon så hittar du hela avsnittet här. Där hittar du länkar till både Youtube- och podcast-versionen samt får hela pdf:en med alla grafer. Om du vill lyssna på det som podcast-avsnitt i din vanliga podcast-app så har Oliver gjort en instruktion här.

Tack än en gång till dig på Pаtreon som gör detta möjligt. :heart:

14 gillningar

Här vill jag gärna ha ett förtydligande med tanke på den inledande texten. Menar du att män’s högre sparkvot är en orättvisa överlag, eller menar du att kvinnor i högre grad prioriterar konsumtion, eller menar du att kvinnor jobbar mindre pga familjesituationer eller att lönen är mindre för kvinnor. Vad menar du, mer specifikt?

3 gillningar

Att kvinnor inte borde nöja sig med att spara mindre än män. :slightly_smiling_face:

8 gillningar

Gillar det här communityt där man bara är medel. Likasinnade. <3

“Jaha du sparar bara 50 % av din inkomst, det är ju normalt.”

36 gillningar

Hahaha, tack för ett gott garv. :rofl::partying_face:

3 gillningar

Är detta % av bruttolönen?

Spännande avsnitt, verkar som att jag får avvara en kaffe på stan och faktiskt bli medlem i communityn på riktigt. (Vilket jag borde blivit för längesen).

3 gillningar

Sparkvot är väl normalt räknad från nettoinkomst. Annars skulle det ju inte gå att ha sparkvot på långt över 50% om man har en hög lön…

9 gillningar

Ganska intressant hur irrationella vi är när det gäller jämna siffror (stapeln på 10 000). Och jag håller med, det känns bättre att spara 10 000 än 9500. Det kanske säger en del om hur mycket känslor det är inblandat i det här.

9 gillningar

STENRikaTillsammans :joy:

Jag hade ingen aning om att TJP/PPM är inräknat i officiella sparkvoten. Det är ju helt bisarrt att ett påtvingat sparande räknas in.

Förklara dock varför jag inte fått ihop ekvationen sparkvot vs. resultat från undersökningar a la ”X miljoner hushållen inte klarar Y tusen kr i oförutsedd utgift”

8 gillningar

Hur dina döttrar väljer att spara i framtiden har dock (som tur är) noll och ingenting med hur kvinnor på aggregerad nivå väljer att spara.

1 gillning

Fint avsnitt, blev lite förvånad (och glad) över att jag ligger över mediansparandet hos Lysas, Nordnets och Avansas statistik.

Hoppas det kommer ett avsnitt som fokuserar på ”glappet”, det kan hjälpa många tror jag.

Kul också att RT och vi fick ta del av lite nya siffror som inte visats innan. :blush:

5 gillningar

För en del är det nog så. Sen misstänker jag att vissa inte sparar ett exakt fast belopp varje månad, så de rundar av till närmast jämna ungefärliga belopp i undersökningen.

Tror man att man ligger kring ungefär 13-16 kkr/mån så väljer man kanske 15 kkr/mån i undersökningen, och 4 till 7 kkr/mån blir kanske 5 kkr/mån.

1 gillning

Inte illa med tanke på att du har sjukersättning.

1 gillning

Jag antar att dessa siffror kommer med den vanliga brasklappen att det endast inkluderar det som är faktiskt automatiskt månadssparande? Det vill säga det missar oss som inte använder den tjänsten och sätter in och köper manuellt varje månad?

7 gillningar

Jag tror att en liten del av förklaringen till att snitt Rikatillsammans sparar mer än snittet på resp Nordnet, Lysa o Avanza; beror på att många av oss på Rikatillsammans sparar månadsvis på fler än en av Nordnet, Avanza o Lysa.

7 gillningar

Avanza släpper varje år siffror på användarnas månadssparande. En intressant sak jag märkt är att en medianförmögenheterna årsvis ofta ökar med mycket mindre än summan av 12 månaders sparande för medianpersonen. Antingen är Avanzas kunder dåliga investerare, eller så skjuts förmögenhetsstatistiken upp rejält av engångsinsättningar. Kan vara värt att tänka på när man jämför sitt sparande och resultatet av sin sparsamhet :slight_smile:

3 gillningar

Hmm borde bero på att många använder sina besparingar under året?

För RT användarna är beloppen exakt lika hoppas jag :slight_smile:

2 gillningar

Men sparande betyder uppskjuten konsumtion. Man kan spara till resor, renovering, hus, pension, bil, Fire och så vidare.

Så jag tycker det är helt logiskt för alla grupper att förmögenheten varierar i storlek.

2 gillningar

Jag är faktiskt chockad över att män sparar mycket mer än kvinnor. Trodde det skulle vara tvärtom.

Det finns ju klar statistik på att kvinnor inte är lika riskbenägna som män, och väljer ofta att inte sätta sig i fara (stor majoritet av folk som dör i trafiken är män, som gör riskabla saker på börsen med crypto, satsar allt de har på trav och sportsbetting etc).

Hur kan detta gå ihop?

2 gillningar