Män har högre löner vilket allt annat lika ger större sparutrymme.
Fast har de verkligen 20% högre löner? Tveksamt…
Korrekt korrigerat är den bara 5% högre. Sparandet är 4x högre. Sedan beror det så klart på att högre lön ger större möjlighet att spara i absoluta tal. Men jag blev också förvånad.
Nu när jag funderar på det så har jag nog träffat fler snålare män än kvinnor överlag…
kanske missade det men det är ju stor skillnad om du sparar 3000:-/månad o sen bränner allt på en semester varje år. . eller om du inte rör pengarna
Sen vad är “spara” egentligen. . jag har “sparat” 80.000:- extra i år men dessa kommer gå till vinstskatt för lägenheten…skall man “räkna” det som sparat?
Tror alla pengar som inte konsumeras under samma månad och läggs på hög, räknas som sparande. Även om det sen går till tandläkaren eller en resa en, två eller tre månader senare.
Jag gör dock skillnad på mitt långsiktiga sparande och mitt kortsiktiga. Det långsiktiga är 10%, men med det kortsiktiga kanske det ligger på 17%. Men det är nog mest vi nördar som gör skillnad på de två. ![]()
Ja man måste ju sätta nån parameter här. . .om jag “sparar” 20,000:- direkt när lönen kommer men sen bränner dom innan nästa lön kan man ju knappast säga “jag sparar 20000:- varje lön”
Jag räknar hur mycket pengar jag adderat till “högen” och hur mycket högen totalt växt per/år
rent spontant skulle jag vilja ha ett extra sparande som jag “tvingade mig” att konsumera upp varje år" . . . ett “unna dig sparande” vid sidan av mitt “rör inte detta för guds skull sparande”
Statistiken i avsnittet är baserad på månadssparande. Den säger inget om hur ofta kunderna tar ut pengar från sparandet. Tror att nästa avsnitt kommer handla om förmögenhet?
Jag har ett sånt sparande! För att tvinga mig själv att spendera. Men det är svårt att hinna med, den högen växer också ![]()
Lönegapet mellan kvinnor och män är inte så stort om man korrigerar bort alla skillnader som beror på annat än diskriminering, men de faktiska INKOMSTERNA är det. Bl a eftersom kvinnor oftare arbetar deltid och i yrken som avlönas sämre. Man kanske kan säga att kvinnor prioriterar tid med familjen och att kunna jobba i omsorgsyrken.
“Inkomstskillnaden mellan kvinnor och män var 23,2 procent 2022
Skillnaden i disponibel inkomst mellan kvinnor och män 20 år eller äldre var 23,3 procent år 2022. Inkomsterna är inte jämnt fördelade i befolkningen och genomsnittsmåttet påverkas av de med de allra högsta inkomsterna. Ett annat mått som kan användas istället är medianen, det vill säga den mittersta observationen. Jämför man istället dessa värden för kvinnor och män var skillnaden 18,4 procent.”
Män borde kanske jobba färre timmar och spara mindre, och vice versa för kvinnor. Beroende på vad man nu anser vara viktigast i livet förstås, tid eller pengar.
Hypotetiskt exempel:
Snubbe som har 30k efter skatt
Snubba som har 25k efter skatt
Båda har fasta utgifter på 15k och bränner i snitt 7,5k på mat och nöjen. Resten sätts in på ISK.
I detta fallet har snubben 20% mer i lön efter skatt men sparar 200% mer.
Jag är inte så förvånad över att statistiken lätt blir skev.
Reflekterar som fler ovan att det är väldigt oklart gällande denna statistik hur snabbt sparandet används upp. Det är ju otroligt stor skillnad om sparandet sker under 20-40 år eller på ett års sikt.
Hade även gärna hört mer resonerande kring en sammantagen bild av sparande och amortering. Amortering som en form av sparande nämns ej🙂
Men som vanligt intressant och väl värt att kolla på youtube, från en som oftast lyssnar.
Kan det inte vara så enkelt att det helt enkelt finns fler mångmiljonärer som typ Zlatan etc i den manliga kolumnen som jackar upp statistiken?
Du såg mitt exempel samt är medveten om att män i snitt tjänar mer än kvinnor va’?
Det behövs ingen Zlatan för att förskjuta det mycket. Det är ju överskottet som kan sparas.
-Att bara spara 50% av sin inkomst är lyx.
-När vi var unga tvingades vi minsann spara 70% av vår inkomst.
-70%, snacka om lyxliv! Vi tvingades spara 95% och de resterande 5% stal staten.
-Sparade ni bara 95%? Vi var tvungna att spara 120%, ge 50% till staten och resterande 30% gick till påtvingade hävstångsoptioner.

Detta har jag också funderat över! Även att saldot inte verkar öka mellan årskullarna i samma takt som månadssparandet. Jag tror att @Melwa har den rätta förklaringen. Om personerna “under medianen” sparar sig förbi medianen så förväntar vi oss att medianen ska gå upp. Men då glömmer vi att det finns personer ovanför medianen som tar ut pengar. Det måste alltså inte ens vara så att “de flesta” tar ut sina pengar varje år. Det räcker att det är typ i balans i hela populationen. Någon som sparat pengar som 20-åring spenderar pengarna i 30-årsåldern, någon lägger hälften av kapitalet på ett hus, några sparar alltid bara för semestern osv.
Jag tror att det räcker att folk i allmänhet tar ut en större summa någon gång under ett decennium för att vi ska se denna effekten. Tror jag. Och det är nog ett sundhetstecken ifall medianpersonen spenderar sitt sparande då och då ![]()
Det är min upplevelse också, faktiskt. Lite väl hårt att flagga din post tycker jag.
Hoppas att jag blir flaggad nu också: de verkar generellt som att män slösar mer pengar på Biltema på diverse saker, så det är lite chockerande att de sparar så mycket.
Så roligt avsnitt!
Började garva direkt när jag hörde diskussionen om dubbla pålägg @janbolmeson . Detta har fascinerat mig sedan min morfar (mycket ekonomiskt/finansiellt lagd morfar som lärde mig både att vara snål, återhållsam och att investera pengar på börsen).
Nu blir jag lite sentimental här i hur detta har berört mig…
Dubbla pålägg på smörgåsen eller “TVESULA” eller tvesolva beroende på vart i landet man kom ifrån. Tvesula var enligt min morfar höjden av lyx. Hade man råd med dubbla pålägg då hade man direktörsstatus.
Jag blev så otroligt fascinerad över att detta hade ett eget ord när jag var i unga tonåren… så någon gång innan 2000-talet registrerade jag domänen “www.tvesula.com” (död sedan flera år tillbaka tyvärr, cudos om någon tog vid…) det enda som fanns på sidan var en bild på en smörgås med just ost+marmelad. Jag använde den till inget annat än att sprida awareness på detta fenomen som fascinerade mig otroligt ![]()
OT: Tvesula för mig är ost och skinka (eller korv). Marmelad är ju ingen sula, typ. ![]()
![]()
Ost + senap