51 inlägg delades upp till ett nytt ämne: Föräldraförsäkring och sparande
Håller med om att begreppet ”sparande” skulle behöva definieras.
Jag ställde följande fråga till tre av mina (högutbildade vänner med 50k+ i inkomst):
Antag följande för en individ:
Mat 10k
Driftskostnader 5k
Semesterkonto 5k
Underhåll hus 5k
Fonder pension 5k
Spara till bil 5k
Buffert 5k
Övriga kostnader 10k
Hur mycket skulle ni säga att personen sparar?
Deras svar var 15-20k medan jag själv endast tänker 5k. Sen om 5 år kanske jag märker att jag har 150k på buffertkontot och då kan föra över men det vet jag ju först sen.
Ett ämne värdigt en egen tråd egentligen, vad är dubbla pålägg?
Tycker inte heller marmelad räknas in som dubbelt.
Ägg och kaviar (eller salt)?
En kompis tyckte jag åt överklassfrukost när jag hade tre olika pålägg (på varsin macka) ![]()
Alltså… jag är ihop med en som kör med ägg, kaviar och ost på samma macka. Men jag gillar henne ändå. ![]()
På en kavringmacka är det faktiskt jäkligt gott… ![]()
Ang spargapet. Nordnet sparpodden har nyligen släppt ett avsnitt med Amelia Adamo. Hon har många tankar kring både ekonomi och sparande/konsumtion, inte minst ur ett kvinnoperspektiv.
Detta blir svårt att svara på om man inte definierar frågan tex sparande i snitt under ett år tänker jag. Sparande är inkomster-utgifter under en period. Tittar man på en månad så är det alltså allt som blir kvar anser jag dvs både pengar som finns i buffert, semesterkonto eller medel för renoveringar. Gör man en balansräkning och korrigerar för eventuell avkastning blir detta tydligt. Månaden där det sen kommer utgifter för detta så blir sparandet lägre eller tom minus vilket jämnar ut sig på sikt. Däremot blir det konstigt att räkna pengar som inte konsumerats som utgifter tycker jag då man inte vet varken när eller i vilken omfattning de kommer användas. Bokför man sina inkomster och utgifter och har statistik över längre tid blir denna fråga enkel att svara på men förstår att många inte mäktar med det. Mitt sparande delas upp i köp i fonder, amortering och ökning av saldo på bankkonto. Allt annat är utgifter. Upplever att det finns en del som likställer sparande och investerande vilket jag tycker kan vara olika saker då allt sparande inte nödvändigtvis investeras i tex fonder långsiktigt. Tror också det kan skilja extremt mycket hur gemene man tolkar en sådan här fråga vilket gör att man får nog ta svaren med en nypa salt.
Jag blev faktiskt shockad när jag såg att mediansparandet på RT var 8.000 kr. Min bild var att det iallafall skulle vara typ 15.000, efter ha följt forumet i åratal ![]()

Skämt åsido så tänkte jag på denna fråga:
Är ammortering exkluderat i siffrorna?
Enligt minPension.se är en vanlig pension 65% av lönen. Och om mina beräkningar inte är helt galna skulle ett sparande på 4% över ett 50 år långt arbetsliv resultera i att man kan plocka ut 65% av ens utgifter enligt 4%-regeln. Ganska häftigt! Så om svensken bara sparar 4%, och hela den summan går till pensionen, då är det ju fantastiskt. Men tyvärr är det väl bara en väldigt liten del av det frivilliga sparandet som är tänkt till pensionen. Jag har inte sett avsnittet, så jag vet inte om detta utforskas vidare.
Som en före detta supersparare slås jag av hur relativt lågt sparande folket i communityt har. 8 000 per månad är absolut inte illa, och säkert tillräckligt för de mål ni har. Själv toppade jag på drygt 28 000 (amortering inräknad). Min sparkvot var då 69%. Det var 2018, då både min inkomst och min sparkvot var som högst. Åren efter det och fram till FIRE var både min inkomst och min sparkvot lägre av olika anledningar. Främst för att jag både 2019 och 2020 var arbetslös en del, men även för att jag tog mycket mer ledigt.
Sedan FIRE sparar jag inget alls utöver amortering. Och just amortering skulle kunna förklara sparandet för åldersgrupperna över 65. Med min nuvarande amorteringstakt kommer mitt bolån vara avbetalt när jag är 68. Men det är ju sannolikt att jag kommer sänka takten innan dess, förutsatt att jag har kvar huset.
Det är nog ganska många här som har familj och eftersom man här räknar sparandet per person skulle jag säga att ett hushåll som sparar 16k per månad sparar mycket.
Gissar att när du sparade 28k per månad att du inte hade hus och barn?
Såklart är det ett val, men tittar man på en genomsnittlig 40-åring har dessa barn och då är sparandet inte lågt.
På min topp sparade jag också kring 30k per månad, men är ju inte så svårt när hyran var på 4k och jag bara hade mig själv att tänka på.
Jag hade hus, men inte barn. Och huset genererade inkomst eftersom jag hade, och fortfarande har, inneboende.
Och min kommentar om att sparandet i communityt tycks lågt är till stor del för att Jan ständigt poängterar hur mycket folk i communityt sparar. Så jag antog att det var betydligt mer. Men ja, om man sparar 8 000 och har barn, då håller jag med om att det inte är lågt.
Det här med att 65+ fortsätter spara … kanske anekdotiskt, men i min närhet har jag 70+are som sparar utifrån att de planerar för att tex en tjänstepension kommer betalas ut under en period och de då vill jämna ut inkomsterna så att de har mer sparande att ta av längre fram. Jag känner par som sparar för att han har högre pension och med åldersskillnader/förväntad medellivslängd så planerar man för att kvinnan ska ha en god ekonomi även om/när mannen gått bort. Om en av makarna går bort så kanske hens tjänstepension betalas ut under en period och på samma sätt som jag nämnde ovan så kan man då vilja lägga på hög för att jämna ut budgeten inför framtiden.
Min egen pappa hade hög pension och med pandemin först och sedan sjukdom så hade han ett överskott på över 10000 i månaden de sista åren i livet… Det är ju lite krasst så att alla kanske inte kan göra av med alla pengar och då blir ju mellanskillnaden ett sparande.
Kanske inte förklarar hela bilden men det finns situationer när det är rationellt att fortsätta spara även som 65+/70+ osv.
Av Avanzas statistik att döma skulle jag säga att investerarna är kortsiktiga. Tittar man på sparandet, insättningar och jämför det med totalt kapital på Avanza går det inte ihop om sparandet skulle vara långsiktigt.
Vissa äldre kanske bor i hus och månadssparar till större underhåll eller så vill de se till att de lämnar efter sig ett arv.
Så det förvånar mig inte att även äldre sparar, kommer förmodligen själv fortsätta spara till min buffert även som pensionär.
Kan man också tänka sig att en del av skillnaden mellan mäns och kvinnors sparande i statistiken beror på att ISK inte kan samägas?
Eftersom det i många relationer fortsatt verkar vara mannen som har “huvudansvaret” för ekonomin så tänker jag att det leder till missvisande statistik där männen tillskrivs ett högre sparade på grund av att de är kontoinnehavare för konton som innehåller medel som egentligen är gemensamma.
I verkligheten kanske det finns en sparstrategi där gemensamma medel sparas på konton som innehavs av en av parterna, med avsikten att båda ska ha tillgång till dessa. Kanske finns det även en fullmakt på plats så att även den andra parten har tillgång till kontot.
För min familj är statistiken också missvisande eftersom det är jag som står på de konton där vi har 95% av vårt sparande. Vi (jag) investerar av gemensamma medel där det är min man som tjänat in den största delen.
Jag älskar statistik men brukar också få påminna mig om “Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik”
Intressant inpass och en klok påminnelse:
Funderar på om skattelättnaden på isk kommer ändra denna fördelning något
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Patreon: få det lilla extra och möjliggör RikaTillsammans ![]()
En vänlig påminnelse om att tråden handlar om avsnittet om hur mycket svenskar och RT medlemmar sparar, så kanske bryta ut föräldrapenningsdiskussionen i en separat tråd? ![]()
Hur beräknas “månadssparandet” ? är det enbart sådant som ligger via t ex autogiro, eller är det (total insatt kapital - uttaget kapital) under ett år delat med 12?