Helt ny här. Går ofta back och behöver hjälp här för nu ska jag ta tag i mitt sparande. Jag tänkte börja med att spara 10% av min nettoinkomst 27 000 kr. Är det den inkomsten jag ska räkna på eller ska jag räkna med den totala inkomsten (barnbidrag och underhåll) för då blir det sammanlagt 33 000 kr? Jag förstår att jag ska utgå från min situation men överallt pratas det om nettoinkomsten och då undrar jag helt enkelt om de bara menar lönen?
Sen kommer vi till sparandet. Är det allt sparande som menas när experterna pratar om 10%. Alltså även kortsiktigt sparande till resor mm, spar till barnen? Eller är det bara sparande som jag gör långsiktigt till mig själv (pension tex)?
Hoppas ni kan hjälpa mig!
Det rimliga är väl att tänka vad du klarar av att spara om du nu går back.
10% av netto är bra
10% av brutto är ännu bättre
10% förmodar jag att de räknar för långsiktigt sparande, till pension tillexempel. Gärna i en global indexfond.
Annat sparande som till resor, buffert m.m är utöver det. Att du har en bra buffert för oförutsägbara utgifter är dock viktigare än ett pensionsspar.
Jag själv prioriterar:
-
Fast summa på sparkonto. Om jag tar av detta är detta prio 1 att fylla på.
-
50 % utöver summan på sparkonto investeras i en global indexfond.
-
Den andra hälften placerar jag i annat. T.ex aktier, guld, krypto, andra fonder
Nummer 3 rekommenderar jag inte till någon annan, det är en personlig prioritering.
Välkommen till forumet!
Om du ofta går back tänker jag att det viktigaste är att du inte sparar för mycket så att du tröttnar och slutar spara!
Börja spara 500 kronor som automatiskt dras när du får lön. Om några månader när du har vant dig vid att ha lite mindre pengar, öka sparandet. Fortsätt så till önskad nivå! Vet egentligen för lite om dina förutsättningar men kanske 3000 kr i månaden funkar?
Krångelfritt tänk är det bästa. Spara var tionde krona som du får in. Alltså 10 procent av dina 27.000 kr som landar på kontot varje månad.
Öka stegvis till hälften av vad du får in, 50 procent. Då är du fri på riktigt,
Är det rätt att räkna in amortering på bolån i dessa 10%? Eller sparar folk 10% utöver amortering? 
Amortering ÄR en form av sparande. (Ibland tvångssparande).
Sen är det nog ändå en del som sätter det under ”boendekostnad” i sitt mentala tänk eftersom stora lån ofta är förknippat med boendet.
Jo absolut, det är jag med på!
Funderade mest på hur andra ser det gällande 10% regeln eller liknande.
Själv så ser jag amortering som en kostnad, avbetalning på huset.
Spara är något annat men varför just 10%? Man bör först ta reda på vad målet med sparandet är, hur länge man ska spara för att nå målet. För egen del sparar jag så mycket jag kan(betydligt mer än 10%) för att få ett drägligare/tryggare liv framöver.
Men även om man inte når 10% så är lite bättre än inget
Amortering är definitivt inte en kostnad på ett bra lån. Du är nog ensam på detta forumet att tycka det.
På ett dåligt lån så kanske jag kan köpa att det är en kostnad.
Välkommen till forumet och sparandet!
Du har redan fått kloka råd, och det är värt att veta att många av oss sparar betydligt mer än 10 %. Det beror jättemycket på hur ens liv ser ut, se det mer som inspiration än ett nederlag.
10 % är med andra ord ingen magisk andel, men det är uppnåeligt för många och gör skillnad i längden. Jag tycker du ska börja tänka utifrån din lön på 27k netto, barnbidrag och underhåll är ju i viss mån pengar som förväntas gå åt till omkostnader kring barnet/barnen, men det väljer du själv.
Men jag håller med tidigare svar, börja med ett belopp som är hanterbart att vara utan och öka därefter. När du skriver att du ofta går back blir man ju nyfiken på om du har din budget klar för dig. Har du gjort en hushållsbudget, och i så fall, vet du vilka utgiftsposter som brukar leda till att budgeten spricker?
Jag ser också amortering som ett sparande.
Huvudsaken är att man sparar något.
Går du back vissa månader kommer du direkt börja tulla på ditt sparande om du sparar för mycket.
10% är kanske lite mycket i din situation.
Lägg in att det, samma dag du får lön, dras 500:- från lönekontot och in på en fond.
Eftersom det tar några dagar att få ut pengarna från fonderna är det "svårare’ att plocka ut snabbt för “onödig” konsumtion.
Medhåll på allt, men poängtering av detta. 2700 låter som ett sjysst sparmål. Känns det motigt tycker jag förslaget om att börja med 500 är bra. När man lär sig leva med mindre blir det lättare att öka sparandet. Så har de flesta av oss gjort.
Och, välkommen till forumet! ![]()
Massa bra inlägg ovan.
Vad jag hade börjat med är att se över utgifterna.
Finns det några “onödiga” utgifter?
-För dyra abonnemang på internet, mobil eller streaming tjänster? Byt till billigare, förhandla ner priser eller dra ner på antalet streaming tjänster.
-Se över om man kan sänka avgifter på försäkringar.
-Har man en för dyr bil?
-Äter du dyra luncher på jobbet? Kan du ta med mat en gång per vecka? Bara detta kan spara 400-500 kr per månad.
Etc.
Helt plötsligt har du gjort små ändringar som inte påverkar din vardag nämnvärt men fått loss tillräckligt med pengar för ditt sparande.
Delbetalning för ett hus då? Samma som jag köper en tv på avbetalning. Man köper en sak som man sen betalar av varje månad med ränta. När avbetalningen är klar är huset ditt.
Hur kan man se det på annat vis?
Bra fråga. Amortering är väl ett slags sparande.
10% är ingen magisk procentsats antar jag. Men om man inte sparat så mycket tidigare kan det kännas bra med en riktlinje.
Absolut är det så👍🏻
Skillnad på bra och dåligt lån som sagt.
Lån till hus är ett bra lån som med 99% säkerhet över lång tid kommer ge dig en positiv avkastning.
Lån till en TV är ett dåligt lån som med 99% säkerhet kommer göra att du förlorar pengar.
Den typen av konsumtionslån du tar i exemplet skall man ju aldrig använda sig av om man har någon som helst koll på sin ekonomi. Ska man konsumera/köpa leksaker ex en MC / TV / TV spel eller vad som helst så bör man alltid ha dessa pengar kontant.
Undantaget möjligtvis bil om du behöver den för att kunna ta dig till jobbet eller om du bor ute på landet. Oftast med ett bil lån så kommer du ju ha någon form av restvärde, men där får du i regel aldrig tillbaks pengarna heller.
Dagen du säljer huset kommer du få tillbaks pengarna du amorterat (sparat) till 100%. Pengarna du betalt av TVn eller MCn med kommer du aldrig få tillbaks 100%
Du har såklart inte fel, men tänker man inte sälja huset på många många år så blir det iaf i mitt tankesätt en kostnad varje månad som ska tas av lönen men men.
Förövrigt så amorterar jag inget på bolånet och har aldrig gjort utan ser det mer som räntan är en hyra för huset.
Lånet betalar jag i framtiden när huset byter ägare.
Tror det är fler som ser amortering som en del av boendekostnaden snarare än sparande. Själv ser jag det snarare som en löpande utgift än sparande även om det i bokföringen blir ett “sparande” eftersom det minskar skuldsättningen. Anledningen är att jag tycker det beter sig mer som en avbetalning än en investering. Eftersom räntan är relativt låg är avkastningen minimal/hög alternativkostnad och det är pengar jag i huvudsak sannolikt aldrig kommer komma åt igen utan det blir dödsboet som får ut pengarna när bostaden säljs.
Angående om amortering ska räknas in i de 10% som ska sparas så finns det såklart inget rätt svar här, och detsamma gäller om 10% är en för hög eller låg siffra. Ska man gå efter boken rikaste mannen i babylon (som var “först”) så ska man leva på 70% av inkomsterna, använda 20% till att betala tillbaka lån och 10% till att investera. Dvs amortering ingår inte i dessa 10%.