Vad innebär egentligen 10% spar

En utgift är det ju absolut, oavsett om man ser det som en kostnad eller ett sparande!

Jag räknar sparande i % baserat på alla pengar som kommer in på kontot under en månad.
Amortering räknar jag som fast avgift inte sparande.

1 gillning

Tack alla som svarat! Jag har 3000 kr i sparande redan (och då är en del av det sparande till barnen). Så det är ju då lite drygt 10% av min inkomst.
Varför jag går back? Det kan man verkligen undra. Alltså, jag går inte mycket back, och sen när lönen kommer är jag ju på plus igen. Och sen i slutet av månaden samma visa igen, hamnar på ca 4000 minus. I alla fall; jag ska berätta min situation: ensamstående med två tonåringar, bostadsrätt där jag amorterar minsta möjliga vilket är 800 kr (plus ränta då), bor i en småstad, åker kollektivt till jobbet i en annan stad, inga krediter (förutom på betalkortet då som jag använder varje månad och sen hamnar på plus igen) köper en del möbler och kläder på second hand, inte teknik- eller klädgalen, har en äldre bil som jag betalar av 1600 kr på i månaden, csn-skuld som jag betalar 1000 kr i månaden på, äter lunch/middag ute cirka 2-3 gånger i månaden. MEN jag gillar att resa och köpa bra mat (ekologiskt, nöt och fisk).
Efter fasta utgifter (mobil, bredband, månadsavgift, försäkringar, csn, billån, gymkort, busskort och en streamingtjänst) och sparande på 3000 kr ska jag har kvar 15 000 kr i månaden (inräknat underhåll och barnbidrag). Jag känner att jag har tappat begrepp om vad som är normalt att klara sig på. Är 15 000 kr mycket för oss tre i hushållet? Det ska täcka barnens aktiviteter, kläder, mat och lite bensin och gärna lite resor också då :slight_smile:

1 gillning

Hej. Jag tänker att det bara är ni tre som kan avgöra vad som är rimligt för er. Det är mycket högre än vad jag väljer för mitt hushåll där jag bor med två tonårsbarn. Ni kan prova att skära ner och se om det sänker er livskvalitet?
Om du inte vill minska utgifterna kanske det är bättre att höja inkomsterna?
Jag vill varmt rekommendera dig att lyssa på rikatillsammams-podden. Där finns massvis med bra reflektioner och kunskap. Lyssna, reflektera och diskutera med oss och familjen.

1 gillning

Är du ensamstående? Jag vill tillägga att jag står för alla kostnader för barnen. Har underhåll och står för i princip allt.

Samma upplägg här. Underhåll och står för utgifterna. Jag väljer en lägre standard än vi behöver ha pga vill ha mer ekonomisk trygghet pga ensamt ansvar för ekonomin.

Tack för att du svarade. Nu vet jag ju inte vad ni tre gör av med under en månad, men vi borde då rimligtvis klara oss på 10 000. Mitt första mål är dock att klara nollan, alltså inte övertrassera kontot. Leva på 15000 och gärna ha kvar några hundra när nästa lön kommer. Förstår om ni alla ekonomiska människor här tycker att det borde vara lätt :slight_smile: Men för mig är det en utmaning. Men nu är jag med här på Rika tillsammans, öppnat ett konto i Avanza och sett över min kalkyl i alla fall.

8 gillningar

Vid en snabb överblick tycker jag inte jag har fog för att kritisera ditt upplägg. Mina föräldrar hade en liknande situation för oss under min uppväxt, dock med två låga löner. Du vet bäst vad ni behöver.

Att ligga några tusenlappar back varje månad låter påfrestande. Om det inte går att dra ner på utgifterna kanske det snarare är så att du bör lägga de där 3k mot en buffert under en period?

När kidsen lämnat boet, och du bara har dig själv att rå om, blir det lättare att spara. Men det har du säkert redan insett.

1 gillning

Det är verkligen inte lätt att ändra vanor! Och bara du vet om det är rätt väg att gå för er, att skära ner på kostnaderna. Det kan vara tvärt om, att inkomsterna behöver öka. Prova dig fram och se vad som är rätt för er!

ja, buffert är bra. Men nu idag ligger jag på plus och mitt mål är nu att inte övertrassera. Klara oss på 15 000. Eller det gör vi ju egentligen varje månad eftersom övertrasseringen betalas varje gång lönen kommer in :slight_smile: Men ja, det är stressande. Så hålla nollan är mitt första mål.

2 gillningar

Här kan du jämföra dina kostnader med vad banken tycker är normalt:

Om det är stressande att landa på under noll i slutet på varje månad är ju ett alternativ att pausa sparandet 2 månader så att du kommer ikapp.

Varför inte kalla det för vad det är? Återbetalning av ett lån. En utgift som sänker ens skuldsättning och på sikt, minskar våra kostnader.

Men det är ju knappast ett sparande även om det är något positivt för vår ekonomi då låg skuldsättning ger oss möjligheter och frihet.

Banker är omständiga, kan krävas möten och värderingar för att låna tillbaka pengarna som finns mellan skuldsättning och fastighetens värde. Har du dessutom blivit av med jobbet eller något annat som får banken att höja på ögonbrynen, så kan det bli riktigt bökigt. Pengar som sparas på ett konto eller i någon form av värdepappersinvestering är underbart lätt att omsätta till skillnad från nästan alla övriga alternativ.

2 gillningar

15000 delat på antalet dagar i månaden delat på antalet familjemedlemmar ger er cirka 166 kr per dag och person att leva för. Det känns ganska rimligt.

Försök undvik att spendera pengar varje dag och många små transaktioner som oftast är någon onödig skit.

Klassiker i vårt hushåll är att vi saknar en ingrediens till någon maträtt som ska tillagas, det resulterar i en tripp till affären och istället för att enbart köpa den saknade ingrediensen så plockar man på sig allehanda onödiga saker för flera hundra. Det är också skrämmande hur låg andel av matkontot som läggs på riktig mat istället för snacks, tilltugg, chark, delikatesser, frukt, grönt och dryck. Där har vi stor sparmöjlighet som aldrig kommer realiseras :slight_smile:

2 gillningar

Håller med dig, Baba. Förutom den lilla delen att frukt och grönt inte är riktig mat. Det är vad som håller oss friska och lever längre.

Det är lite skrämmande att bryta ned matkvittona. Det här har handlarna insett för länge sedan. Det är därför våra butiker ser ut som de gör. Och vi handlar glatt, för “där finns ju allt”.

1 gillning

Här hemma äter dom kopiösa mängder frukt mellan måltiderna, jag lägger bokstavligen talat tusentals kronor varje månad på enbart vattenmelon nu under sommaren. Cirka 25 kg per vecka á 18 kr kilot.

Tro mig, mina tjejer handlar frukt som att det vore livselixir. Extremt dyr hobby.

1 gillning

Hur är det ens fysiskt möjligt? :joy:

1 gillning

Oj, det blir enorma mängder sockerintag… Om de äter frukt för att det är hälsosamt bör de kanske fundera på mängden då det över en viss gräns blir ohälsosamt…

Jag sparar 10% av nettoinkomsten i långsiktigt spar, jag tänker att det är det som är mitt egentliga sparande. Sen amorterar jag på bolånet och sparar också mer än 10% till “sällankostnader” som ny bil, ev renovering, dyrare semester o lite sånt, men de pengarna räknar jag inte som sparade.

4 gillningar

För mig är 50 det nya 30 för resten av året.

Jag räknar allt som går in på fonder/aktier/räntor som sparade. Har även en budget där jag “lägger undan” (kallar det inte sparande och räknar inte med det då det faktiskt spenderas) till cykel, dator semester etc. Dom högarna är fulla så sätter en 50+ challenge resten av året och investerar allt (bear market bring it ON!).

1 gillning

Jag jobbar halvtid och har halvtids ersättning från Försäkringskassan pga min funktionsnedsättning.

Jag räknar med 10% av min lön från arbetsgivaren då jag (om inget radikalt händer) kommer ha mina bidrag från Försäkringskassan under en lång tid framöver och dessa pengar är mer säkra än min lön från arbetsgivaren då man ju kan bli uppsagd eller så. Hoppas det svarar på din fråga.