Köpa hus med kontantinsats

Att spara ihop till kontantinsats för att köpa hus när man är ensamstående är lite tufft. Jag har lön på 35 000 men har utgifter som vem som helst. Vilket gör att jag kan spara undan ett par tusen varje månad. Jag har ingen att få hjälp av. Hur villiga är banker att bevilja privatlån på kontantinsatsen och är det lättare om man har en liten summa i kontantinsats. Just nu ”kastar” jag bort pengar på hyra vilket känns sådär. Dessutom trivs jag sådär där jag bor just nu.
Andra tips!

Frågan är ju om du i nuläget inte ens kan spara undan ett par tusen, kommer du ha råd att underhålla bostaden efter att du väl har köpt den? Speciellt om du köper hus kan det bli dyrt i drift, mycket dyrare än en hyresrätt och sen har du ränta och amortering att betala. Jag skulle personligen satsa på att försöka minska dina utgifter och bygga ditt kapital, skulle ej rek köpa hus när man redan lever med små marginaler. 35tkr är inte jättelågt, du borde absolut kunna anpassa för att spara undan några tusen i månaden.

5 gillningar

Jag var inne på samma linje i min tråd: Privatlån som kontantinsats till bolån

Åtminstone SBAB har ett privatlån som kan tas i samband med ett bolån. Du kan testa dig fram i deras lånekalkylator.

Bostadsrätt?

Jag tycker husköp känns väldigt udda om man har en medellön och inte kan spara undan ett par tusen varje månad. Höga driftkostnader, och vad gör du om räntan höjs?

4 gillningar

Håller med ovanstående. 35k/mån är inte lågt. Om du har utgifter som andra borde du kunna lägga undan 5-10k/mån. Har du gjort en budget och listat upp alla utgifter för att se vad allt går till? Killgissar lite, justera därefter:

Lön: 35000
Skatt: -10000
Hyra: -10000 (är den högre än det borde du kanske fundera på att flytta till billigare ett tag - eller mellanlanda i en enkel bostadsrätt?)
Mat: -3000
CSN: -1000
Telefon: -500
Övriga prenumerationer (Netflix etc): -500
Kläder & nöje: -3000
=8000 som du kan slänga in på Avanza varje månad.

2 gillningar

Ajdå det slank in ett inte i texten. Jag kan spara undan ett par tusen varje månad :see_no_evil:

För att göra kalkylen lite lättare. Vad kostar ett hus i området du är intresserad av? Hur mycket har du på sparkontot nu som skulle kunna gå till insatsen?

Haha, då förstår jag!

Jättebra att du kan lägga undan några tusen varje månad! :blush: smygkikade in på din profil faktiskt, såg att du verkligen tagit tag i din ekonomi vilket är superbra, kudos till dig!

För att svara på din fråga då: SBAB erbjuder i alla fall privatlån. Du kan räkna i deras bolånekalkyl hur mycket du får låna (bolån+privatlån) och där se vad det skulle kosta dig i månaden.

Sen skulle jag fundera över tidplanen också… Om du inte ska flytta till hus förrän om mer än 2 år skulle jag fundera på att köpa en billigare bostadsrätt. Jag bodde 1,5 år i min första bostadsrätt, en etta i Stockholm (utanför tullarna). Den kostade mig 5000 kr i månaden (avgift och ränta), sen 3000 amortering/månad på det vilket går rätt in i nästa, dyrare boende. Sen hade jag även turen att tjäna en slant vid försäljning…

Jag bor i en bostadsrätt som jag hyr i andra hand. Har två barn varannan vecka, 14 och 18 år. En särbo som bor ca 8-10 dgr/månad. Lagar oftast all mat själv och handlar bra. Sällan utemat om det inte kör ihop sig med träningar osv.
Hus som jag kikar på ligger från 1 100 000 till 1 500 000.
Sparande till kontantinsats ca 20 000.
Såhär ser det ut just nu.
Inkomster:
25 500 (efter skatt och fackavg)

Utgifter:
Hyra 8000
Försäkring (bil) 530
Spotify 169
Golf 450
Lärarförbundet 130
Mobil 870 (tre mobilabonnemang)
Tandvård 138
CSN 1095
Gymkort 299
Lån 1808 (Bil+reperation på den)
Bensin 1500
Mat + förbrukning 4500 (kan bli mera)
Sparande 1000
Lekpengar (till mig) 2000
Månadspeng (dotter) 250
Övrigt lite olika betalar bort smålån så runt 2000.
Just nu har jag en student i antågande också.

1 gillning

Bra att du har koll på läget och börjat spara!

Jag kollade snabbt på SBABs sida. Med en handpenning på 100 000 så kan du få låna ca 1,25 mkr i bolån plus ytterligare 119 000 i privatlån.
Hade jag varit i din sits, så hade jag försökt spara ihop till ungefär det beloppet i handpenning.

Jag räknade med ett barn då de bor varannan vecka. Tänkte också att det tar ett tag att spara ihop till insats plus att hitta rätt ställe. Så det kanske bara finns ett barn hemma ändå vid köp.

Har du kollat över alla dina kostnader? Behöver du exempelvis Spotify premium? Går det att spara lite på att byta mobilabonnemang, försäkringar, bredband mm? Kanske finns det något att lägga ut på Tradera (jag sålde en del grejer som vi hade liggande i början av året och fick in ca 5 000)?

1 gillning

Jag var inne på SBAB själv men fattade inte ett smack.
Vimla på ena mobilabonnemanget 89 kr, Comviq med mobil två betalningar kvar på mobilen sen bara 145. Låst abonnemang 399 kr ett år kvar. Spotify är familj. Bilförsäkring ett halvår kvar innan byte. Bredband ingår i hyran. Sålt massa har inte så mycket kvar att sälja :see_no_evil:

Vad ligger räntan på?

Allt från 29% till 14% dock är det inte så stora lån. Men flera. Största är på 8600.

Då är min rekommendation att inte spara en enda krona utöver den nödbuffert du behöver. Om dina 20k i målsparande till insats inte är del av nödbufferten använd den till att betala av de dyraste lånen så snart som möjligt.
Sen lägger du allt sparande på att betala av de andra lånen.

Att betala av lån med 14% ränta är samma sak som att investera med förväntad avkastning på 14%. Helt utan risk. Det finns inga investeringar som ens är i närheten av det. 100% aktieindexfonder ger ca 7-8% per år i avkastning till en ganska rejäl risk.

1 gillning

Jag håller på och betar av. Jobbat extra en perios som kommer generera bra pengar men surt att inte kunna lägga dom på sparande utan avbetalning. Har ett mål att vara av med allt senast inom 10 månader men gärna innan.

Har du någon buffert? Jag kan inte säga hur du ska göra men nånstans måste man ju komma ut ur skuldträsket, att ta extra privatlån för att köpa ett boende man inte har råd med känns inte så ekonomiskt tryggt. Räntorna kan stiga, huset kan behöva underhåll, osv osv.

Jag återupprepar: Inte en krona i annat sparande (förutom buffert ifall du inte har en tillräcklig sådan) än att betala av lånen så fort som det bara är möjligt.

2 gillningar

Jag vet. Tanken var väl att man betalar till sig själv och inte hivar iväg pengar till en hyresvärd.

Jag vill bara förtydliga en sak angående detta:

Att betala av ett lån med 14% i ränta är matematiskt lika lönsamt som att investera och få 14% avkastning utan någon risk. Det är flera gånger om mer lönsamt för dig att inte spara en enda krona (utan den buffert du måste ha ifall nåt händer) och bara betala av lånen. Det är inte surt, det är en extremt hög avkastning (14%) helt utan risk.

1 gillning

Håller med. Använd dina 20 000 kr du sparat till att betala av lånen direkt. Bli av med lånen asap, för sen kan du spara mer! :slight_smile:

Edit: såg att du tänkt spara ihop till 20 000 kr.? Banken kommer vilja att du har sparat minst 15% av vad du köper för. Sen kan många banker erbjuda 10% kontantinsats och 5% privatlån (till sämre villkor). Sen när du köper hus eller friköpt radhus så behöver du betala 2% av resterande pantbrev, 1,5% i lagfart av taxeringsvärdet (är det taxeringsvärdet eller slutpris?) sen kan du vilja besiktiga huset och bara det kan kosta 20 000 kr.

1 gillning