Hej! Jag önskar lite tips på hur jag bäst handskas med situationen jag är i och huruvida investeringar är en bra idé innan jag betalat av skulderna.
Min ekonomiska situation ser ut så här:
Studielån: 436 000kr (2-3% ränta)
Privatlån: 170 000 (beräknat på ca 19 år från nu, så betydligt lägre i dagsläget) (14.9% ränta)
Småkrediter uppdelade på olika aktörer: ca 11 000 (ränta på ca 20%)
Jag har inga anmärkningar och har betalat allt i tid, dock vill man ju naturligtvis arbeta så effektivt som möjligt för att få mer pengar i plånboken. Sparande till barnen finns och ett gemensamt huskonto med sambon, men inget eget privat sparande.
Just nu är jag föräldraledig men försöker att betala av så mycket jag kan månadsvis och inte lägga onödiga saker på faktura. Har börjat med någon metod som kallas ”snowballing” men vill gärna ha mer tips.
Kort svar: Nej, betala av dina småkrediter och privatlån först.
Därefter sparar du ihop till en buffert på sparkonto.
SEN kan du börja tänka på att investera.
Som tidigare är inne på, dessa måste bort innan något investeras. Har du ingen buffert för oförutsedda utgifter hade jag försökt bygga upp en sådan ASAP så inte du behöver låna mer för att få det att gå ihop.
Stalltipset är att ta de skulder som har högst ränta först.
Generellt sett brukar man säga att börsen avkastar ca 7% per år, men innefattar då en risk. Att betala av dina skulder innebär ju att du får en garanterad avkastning på 20% resp. 14,9% då du slipper betala räntan.
Tack för svar, jag tror absolut det kan vara en god idé. Så snart jag går tillbaka till att jobba igen ska jag också börja amortera mer på skulderna varje månad.
Tack för jämförelsen och tipsen. Jag är inte så bevandrad på den ekonomiska marknaden och har därför börjat titta närmare på hur jag lämpligast attackerar problemet.
Håller med de andra men vill puffa för en klok länk läs Rikatillsammans start-artiklar om sparande under tiden som du 1) betalar av dyra lån, 2) sparar minst 3 månadslöner på sparkonto på bank.
Då är du sedan väl förberedd att 3) starta ditt sparande.
Hej och välkommen! Som andra säger, betala av dina konsumtionslån först innan du börjar investera. Jag skrev om detta i ett annat inlägg som jag hoppas kan ge dig lite mer inspiration:
Rekommenderar att du försöker få ett nytt förmånligt privatlån (ex SBAB) som du använder för att betala av hela ditt gamla privatlån och alla krediter. Då går du från 15-20% ränta till ca 7-8% ränta.
Sen är det bara att lägga all fokus på att betala av det nya lånet, samt bygga upp en buffert.
Tack så mycket, jag ska läsa igenom den. Har börjat titta lite på hur mycket jag kan lägga undan samtidigt som jag betalar av så effektivt som möjligt.
Hej! Jag är föräldraledig just nu och har liten möjlighet att samla mer men det är absolut en väg framåt när jag börjat jobba igen. Jag samlade det lånet när jag jobbade och då gick jag från runt 19-20 till nuvarande 14.9% så det var en vinst i alla fall. Betalar mindre i månaden nu också, så att jag slipper så många fakturor jag hade innan.
Att få ner månadskostnaden är bra, om du har det tajt just nu. Men har du utrymme ska du amortera så mycket du kan på lånet med högst ränta, helt oavsett lånets storlek.
Antalet lån kan ju vara störigt, men det är totalbeloppet som påverkar ekonomin.
Hej! Ja så är det absolut. När jag börjar jobba igen kommer jag att amortera extra rulla allt är borta. Då jag var tvungen att amortera mer varje månad så blev det att man hade för lite och drog på sig ytterligare skulder så därför var det mer fördelaktigt för mig.
Tack så mycket
Sorry! Var helt säker på att du akrev någonstans att ni köpt hus, men inser nu när jag läser igen att det var helt fel.
Jag hade kikat på möjligheter att öka inkomsterna och amortera extra på lånet med högst ränta. Hyra ut grejer? Sälja (barn) grejer? Ta något extrapass på jobbet? Sen hade jag nog varit noga med att fortsätta leva snålt tills allt är avbetalat, även när räntekostnaderna sjunker för att bli av med det. Ni får ju mer utrymme att betala av ju mindre lånen blir. Viktigt att öka amorteringen i samma takt.
Bra att du lyckats hålla dig ifrån anmärkningar mm och tagit tag i din ekonomi
Många bra tips du fått redan. Lite kan jag tänka att det är familjeekonomiskt vansinne att din sambo sitter på sparande när du betalar 15-20% ränta på 180+ tusen.
Jag tänker att ni verkar ha barn tillsammans så kanske en diskussion om gemensam ekonomi alternativt att du lånar av hen till marknadsränta för att lösa småkrediterna & privatlånet. Hålla pengarna inom familjen åtminstone
Såklart måste ditt löfte vara att undvika dra på dig mer lån.