Hjälp med att få ordning på ekonomin

Hej!

Jag skulle behöva lite råd angående min privatekonomi. Jag är 33 år och har nyligen börjat arbeta efter avslutade studier. Så fort jag fick möjlighet köpte jag en bostad (renoveringsobjekt) där jag satte in allt mitt tidigare sparande + privatlån på 77 000kr. Jag har alltså ingen buffert, inget privat sparande till pension, en lägenhet som jag behöver renovera, och ett privatlån med 5% ränta som behöver betalas av.

I dagsläget har jag en inkomst på 38000kr i månaden och sätter in 1000kr i basportföljen och 1000kr i lysa på autogiro inför pensionen. Kostnader för bostad och lån ligger på ca 7500kr i månaden.

Hur styr jag upp min ekonomi på bästa sätt?

Mvh//
Nykomling

Jag personligen hade skaffat ett kreditkort som “buffert”, samt också dragit ner till 500 på basportföljen och pensionen tills du har ett buffert du är nöjd med.

1 gillning

Jag hade prioriterat att betala av 5%-lånet framför allt annat sparande.

• minskat min cash-buffert till så liten som möjligt
  • tagit ur lysa/pensionssparande (om isk)

och amorterat av 5%-lånet. Allt månadssparande in i 5%-lånet tills det är återbetalt, sedan återgå till Lysa/ISK-sparande.

Motivationen är att 5% helt säker avkastning (amortera) är bättre än 7% osäker avkastning (börsen).

8 gillningar

Pengar är pengar även om du etiketterar dem på olika sätt. Lös lånet först!

6 gillningar

Hej,

Tack för bra svar. Så får det bli!

1 gillning

Tycker Dave Ramseys baby steps ger en enkel guidning för hur man kommer igång med ekonomin. Sen kan dock vissa steg ändras lite, då vi inte lever under amerikanska förhållanden.

Step 3. Skulle kunna vara en 60/40 på lysa t.ex.
Step 5. kan man strunta i, eller om man vill, kontantinsats till barn.

Tack! Perfekt checklista. Funderar dock på om man bör göra en del av sparandet parallellt? tex 3, 4 och 5?

Ja, det beror mest på vilken inkomst man har och vilka andra fasta utgifter man har.
har du utrymme så kan man göra som du föreslår.

Dock kan man fundera på steg 1 och 3 och varför de behövs. De ska bland annat täcka situationer där du kan hamna i problem och kanske vill ta privatlån med höga räntesatser. Så det finns anledning till att se till att man har en buffert.

Finns ett par trådar om detta här inne på forumet och de diskuterar även hur man anpassar dessa steg till svenska förhållanden. Till exempel vänta med CSN lån då räntan har varit 0%.

1 gillning

Hej, ja 1-3 gör man en i taget. Det finns en speciell kraft i att vara fokuserad på ett mål i taget. Men sen är vargen borta från dörren, man kan slappna av en aning och ja, 4-5-6, görs samtidigt i den nivå som passar ens fas i livet… och till slut skingras röken och man är framme vid finansiell frid… ordning och reda på kontona :slight_smile:

1 gillning

Jag har ungefär 28500 netto och fasta utgifter på ungefär 9000kr högt räknat. Jag uppnår i dagsläget steg ett men är mitt uppe i renovering av lägenhet. Kvar i renoveringen är kök vilket kommer vara tungt för ekonomin. Ovanpå det, av diverse anledningar, är det en lägenhet som jag inte vill bo kvar i, utan hoppas sälja så snart som möjligt med lite vinst pga renovering. Tidigare tänkte jag att man skulle kunna klara av att dela upp inkomst på privatlån, renovering, buffert och pension, men har efter råden här bestämt mig för att fokusera på att betala tillbaka lånet så snabbt som möjligt. Jag tror att jag skriver här främst för att jag känner mig väldigt pressad ekonomiskt och har hamnat i situationer där jag inte känner mig helt bekväm. Det känns lite som att hur jag än vrider och vänder så kommer jag inte att ha en krona på kontot ett bra tag framöver. Tackar för tips och vägledning!

1 gillning
  1. Behåll ditt sparande på 2000 kronor / månad som det är.
  2. Spara ihop till en liten men bekväm nödbuffert.
  3. Börja betala av på privatlånet.
  4. Spara ihop till budgeterad renoveringskostnad.
  5. Renovera och gå vidare.

Grattis till nytt boende.
Som många nämnt är dave ramseys baby steps rätt så bra, men behöver anpassas lite till svenska förhållanden.

Du borde försöka lösa ditt privatlån först av allt. Det är hög ränta och onödiga utgifter.
Kostnad för din bokstad är inte superhög på 7500 sek i månaden. med din lön borde du kunna spara några tusenlappar till. Kan givetvis bli svårt om man ska renovera samtidigt. Men om vi bortser från renoveringen borde du kunna spara ~5000 och leva bekvämt.

Så jag skulle vilja råda dig att se över din ekonomi. Ladda ned en excelfil från din bank med alla utgifter under 12 månader och strukturera upp dom. Försöker se om du lägger pengar på saker du inte behöver.

Jag skulle nog inte sluta spara för att renovera. Men renovering kostar mycket och det är tråkigt att bo i ett renoveringsobjekt under en längre tid. Så kanske dra ned på sparandet och lägg dom pengarna på renoveringen. För att sedan öka upp sparandet när renoveringen är färdig.

Gällande buffert kan du skaffa ett kreditkort för tillfället. Om du känner att du klarar av det. Det finns flera kort som har ~50 dagar räntefria så då kan du betala av skulden med nästa lön om du måste nyttja din kredit. Sedan kan du när du börjar komma längre i renoveringen med mera börja lägga över en tusenlapp eller två i månaden och börja bygga din buffert.

2 gillningar

En liten uppdatering ifall det är någon annan i liknande sits som stöter på tråden:

Jag ringde till banken efter en bit av renoveringen och fick höja bostadslånet för att täcka privatlånet då lägenheten är högre värderad än priset jag gav. Hoppas att det kan hjälpa någon annan där ute.

4 gillningar