Spara till hus med tidigare dåliga beslut

Hejsan!

Bor idag i hyresrätt med min familj (5st) där vi vuxna är i 30 års åldern med båda med fast jobb, dock studerar en av oss i nuläget och i ca 2 år till. Vi har nu ut ca 35k netto i form av lön+csn. När båda kan gå tillbaka till 100% arbete räknar vi på någonstans 50000 netto istället. Vi har nu sparat ihop till en buffert på en månadslön och vi försöker lägga undan mellan 500-1500 varje månad till sparande.

Vår önskan är att någon dag äga vårt eget boende. Detta har blivit eftersatt efter tidigare år av dåliga beslut i form av blancolån och kreditkort. I dagsläget runt 250-300k. Ja, vi har lärt oss läxan den svåra vägen.

Vi har samlat en del lån för att få bättre ränta. Gällande resterande lånen har min tanke varit att försöka amortera av alla smålån en efter en först för att gradvis öka återbetalningsförmågan. Jag har försökt att alltid ha i åtanke att dubbla summan på fakturan på de minsta.

Är detta rätt sätt att tänka?
Hur mycket kassa lån kan man ha men ändå lyckas få ett bolån? (gissningsvis baseras detta på återbetalningsförmåga)
Finns det några andra tips förutom the basics med budget och så vidare?

Tycker det är sjukt svårt att veta hur banker tänker kring sånt här. Det enklaste hade ju varit att prata med dem men jag skäms lite över situationen.

Tacksam för alla tips jag kan få.

Ni borde absolut prioritera att betala av alla blancolån och liknande innan det blir aktuellt att flytta någonstans. Har ni ett sparande bör det gå direkt till att betala av blancolånen här och nu.

Ägt boende är en form lyxkonsumtion och att börja tänka på det utan att först ha ”gjort rent hus” med akuta dåligheter blir absurt.

8 gillningar

Välkommen till forumet! :slight_smile:

Prioritera lånen med högst ränta, där gör pengar mest nytta och skulden sjunker fortast.

I övrigt säger jag som @Anonym - betala av synderna (dit räknas inte t ex CSN) och tänk sedan lån och egen bostad. Bankerna ser till betalningsförmåga och tidigare -oförmåga.

Lycka till!

4 gillningar

Ägt boende är som ovan säger en lyxkonsumtion, det är inte heller alltid så kul.

Vi har gått från lägenhet till att ha bott i hus i ett år tillbaka. Aldrig kunnat tänka mig så mycket tid som hus tar för underhåll, både materiellt men även sånt som skottning och gräsklippning. Det kräver även mycket pengar kontant för små underhåll.

Jag ser i framtiden ett mer lättsamt boende med mindre allt, lägenhet eller ett litet radhus för att skala ned allt och ändå bo central. Jag sparar nog hellre mina pengar på börsen än att kasta in dom i hus som föregående generationer förespråkar. Många förväntar sig uppgångar med bostäder men framöver hyresrätt och börsen kanske är bättre, ingen vet.

4 gillningar

Positivt att ni lyckats vända er situation! Det är inga oöverstigliga mängder lån så detta fixar ni.

Som redan sagts:

• Betala av de lån med högst ränta först. Kan kännas skönt att betala på de minsta (det är också en vanlig teknik), men det fördröjer hela processen om skillnaden i ränta är stor mot de dyraste lånen.
  • Det är nog klokt att fortsätta bygga bufferten något i er situation, men övrigt skulle jag fokusera allt på att få bort lånen.

Vore jag i er situation skulle jag vilja skapa en tydlig plan där det enkelt går att följa era framsteg. Det finns mallar online där ni kan mata in era skulder och era avbetalningar. Då ser du när ni blir skuldfria och hur mycket olika avbetalningstakt påverkar tiden det tar.

Slutligen, om räntorna är väldigt höga skulle jag överväga ett lån från en familjemedlem. Om ni har den möjligheten och kan ta det ansvaret.

Först när de dåliga skulderna är borta och ni har marginal för att spara 10-20% av era inkomster skulle jag börja överväga att köpa ett boende.

Lycka till!

Jo, jag förstår det och har inga fantasier om att kunna flytta i närtid. Jag tänker kanske 10 år fram i tiden om vi lyckats få ner skulden rejält. Min fråga var kanske dåligt ställd men jag fick mitt svar där i alla fall i kommentarerna.

Hej och tack för svar! Ett verktyg för att strukturera allt låter ju skitbra, spännande! Har du något tips på någon sådan?

Skönt att höra ändå att det går att hitta ljuset i tunneln i alla fall. Vi har ju inte tagit några lån de senaste kanske 5 åren men det tar sån jäkla tid att få det att minska när räntor äter upp så mycket så ibland tappar man modet lite.

Hej och tack för ditt svar! Ska absolut tänka på att prioritera lånen med högst ränta. Har märkt att med våra problem har man i alla fall börjat intressera sig för ekonomi. Man får hitta ljusglimtar där det går. :slight_smile:

3 gillningar

Som någon sa. Bygg upp en buffert så ni inte behöver använda krditkort eller lån för att lösa problem. När det är gjort så skall ni fokusera på att betala av lånen.

När den som studerar är klar med detta och börjar jobba då kan det gå fort för er att spara ihop till boendet. Det är dock viktigt att ni gemensamt bestämmer er att inte tillåta för stor livstilsinflation. Dvs inte konsumera mer för att ni känner att ni har mer.

Med de aiffror som du lägger fram så får ni ca 15k netto extra. Lägger ni 11k av dessa på spar och 4k på familjen så sparar ni 12,5k i månaden = 150k på ett år / eller insatsen som behövs för att låna 1miljon. Efter 4 år av spar på detta vis kan ni köpa för 4miljoner med maxbelåning eller för 2miljoner med 70% belåning.

Jag har gjort en liknande resa där jag för 10år sedan levde, ekonomiskt, här och nu till att numera spara och känna en större ekonomisk frihet att kunna unna mig och familjen det som behövs.
Vi har även köpt hus lite utanför stan som ger oss gldje. Så från egen erfarenhet går det om man är disciplinerad och inte spenderar mer bara för att man har mer.

1 gillning

Jag äger hus mu och funderar att gå åt andra hållet, med hyresrätt skulle vi få ca 30000 mer i plånkan varje månad.

Tror inte att husägande kan slå sparande och indexfonder under dom förutsättningarna.

#downsize #liveatnetzero

2 gillningar

Inga direkta tips men googla på både svenska och engelska så hittar du!

Välkommen hit!:blush:

Du skriver att ni har endel lån hopbakade? Skulle det inte underlätta med ett stort lån så slipper ni många små?

Kämpa på👏

Kommuner brukar erbjuda gratis budget- och skuldrådgivning som kan vara en bra hjälp för att få koll på din ekonomiska situation. Tillsammans kan ni gå igenom ev skulder och lägga upp en plan. Din skuld är förhållandevis liten och det är jättebra att du frågar om hjälp och tar ansvar.

Det beror nog på både ort och behov. Men skulle jag jaga närmare 200 kvadrat i lägenhet hade det definitivt kostat mer än huset gör idag. :joy:

Brq plan om det funkar. Gäller ju i dessa tider men kan snart bli som innan igen att ägt boende går upp i pris 30tkr per månad.