Lösa lånet på huset eller?

Hej,
Jag har huslån på knapt 500’ kvar funderar om det vore klokt att lösa lånen nu när räntan stiger
Vi har god marginal i våran ekonomi, men frågan är om man ska amortera av huset med hänsyn tll lnflationen eller om man skall placera pengarna motsvarande belopp i något annat?
Isf vad rekommenderar ni?

Ifall jag hade haft möjlighet och inte bundit räntan under 1,5% hade jag betalat av det. Skönt att vara skuldfri.

4 gillningar

Jag hade löst skulden alla dar i veckan… Klokt beslut… För dom pengarna som räntan är kan man göra annat för istället…

3 gillningar

Hade jag ”bara” haft 500’ samt lågt belånat hus hade jag inte inte löst lånet.
Likviditet ska inte underskattas i dåliga tider. Inte alls säkert att man lätt får tillbaka dom via nytt lån senare.

Hade jag haft några miljoner mer än lånet, skulle jag löst det.

5 gillningar

Med 500k i lån och god ekonomi med buffert hade jag antagligen valt att investera istället för att lösa lånet. Detta med förhoppningen att det på sikt är det mest lönsamma och vetskapen om att även med stora räntehöjningar så är beloppet så lågt att det går att hantera. Räknar med att löneinflation ska följa på prisinflationen och att räntorna kanske rent av kommer börja sjunka igen mot slutet av 2023. Eller hoppas på, ”räknar med” antyder en högre säkerhetsgrad än rimligt.

Men finns ju psykologiska fördelar med att lösa bolånet och bli skuldfri, så finns inget rätt eller fel svar. Gör det som får dig och din partner att sova bäst på nätterna.

5 gillningar

Härligt på det mentala planet att vara skuldfri. Betala av lånet och korka upp en flaska champagne, gött jobbat!

4 gillningar

Betala av 250 och investera 250 för att känna av?

Så kan du alltid betala av de sista 250 om ett eller två år :slight_smile:

2 gillningar

Om du har bufferten säkrad (så att du kan sova gott om natten) ska du absolut amortera bort hela lånet, speciellt eftersom du skriver att ni har goda marginaler i er ekonomi. Känslan av att vara skuldfri är betydligt större än känslan av att värdet av ens investeringar stigit med 7% på ett år. :slight_smile:

4 gillningar

Jag röstar för att bli skuldfri kapa av banken bojor och spring på gräset som en fri man/kvinna :slight_smile:

Jäkligt fin känsla också att fysiskt med handen ta på huset/tomten och säga det äger jag :slight_smile:

3 gillningar

Det matematiskt korrekta svaret är att investera det på börsen :slight_smile: hade jag haft så lite lån hade jag lånat upp mer på min bostad och lagt på börsen. Beror ju såklart på hur stor belåningsgraden är och hur övriga ekonomin ser ut.

Men alla strävar efter olika saker! Jag vill gå i pension när jag är 45, inte ha en låg risk just nu och behöva jobba 20 år extra för att jag inte lånade och investerade mina pengar!

5 gillningar

När är det rätt tid att investera på börsen?
Fonder eller specifika aktier?

1 gillning

I min mening är det alltid rätt att investera på börsen sålänge man har tillräckligt lång tidshorisont.

När det kommer till lånade pengar, vilket i teorin är alla pengar jag har på börsen just nu pga bostadslån så kör jag nästan bara globala indexfonder.

Betala lånet och gör dig billig i drift. Sen kan du bygga ny buffert till dig själv utan att banken ska ha sin andel först.

4 gillningar

Detta är den eviga frågan här på forumet, du ska känna efter hur du vill göra. Här verkar åsikterna om det ena eller andra vara 50/50.

För vår del så har vi aldrig amorterat, vi köpte huset 1996 och ser det mer som att vi hyr huset av banken och kommer betala av lånet när huset säljs någon gång i framtiden. Rätt eller fel? Nja för oss känns det rätt.

3 gillningar

Vi har 200 000 kvar på lånet och kommer betala av det när bindningstiden går ut i juni. Kommer bli fantastiskt härligt att vara helt skuldfri.
Stäng av hjärnan och gå efter magkänslan så kan du fatta ett beslut som blir bäst för er.

4 gillningar

Lös lånet utan tvekan, skuldfri borde vara den naturliga drivkraften, känns så väldigt skönt att ingen har en pant på en.

3 gillningar

Två läger… Skuldfri eller låna max å investera… Vilket är rätt eller fel?? Inget då för vissa vill känna skuldfrihet å vissa vill känna hur de investerade ökar i värde…

Själv tillhör jag skaran av dom som gillar skuldfriheten, å tyvärr klart ointresserad av investeringar…
Värdesätter mer va man kan göra för pengarna än samla dom på hög…

2 gillningar

Hur känner du själv? Jag var i samma sits som dig för några år sedan då jag funderade på att lösa in mitt bolån eller inte. Man fick höra som vanligt att satsa på börsen och gör si och så.

Men jag valde istället att göra mig helt skuldfri och jag har inte ångrat mitt beslut överhuvudtaget.

Den känslan att vara helt skuldfri är så jäkla skön och alla pengar jag tjänar är mina egna. Det är ingen bank som ska ha mina pengar varje månad för räntor.

Idag bor jag billigt och får mycket pengar över varje månad. Du ska göra det som känns bäst för er och har ni ekonomin så vet jag vad jag hade gjort. Tror inte ni kommer ångra er.

6 gillningar

Håller med dem som nämnt känslan av att vara skuldfri. Jag gjorde exakt så i september, hade runt 550 kvar, som jag betalade in då jag satt på rörligt lån hos Stabelo.
Jag är övertygad om att vi ännu inte sett konsekvenserna av det som nu händer globalt, så jag har stoppat in resten av mitt kapital på sparkonton med 2,7% ränta, tror det kommer bli skakigt nedåt ett tag och sitter och inväntar ytterligare nedgångar.

3 gillningar

Lös in lånet om det räcker till en liten buffert också.
Om ni inte skulle trivas med att vara skuldfria så kan ni ju låna på huset igen.
Själv stortrivs jag med att vara skuldfri.

3 gillningar