Lösa lånet på huset eller?

Jag betalade av mitt sista lån för snart tio år sedan. Känslan var obeskrivligt härlig. :slight_smile:

Visst kan jag också räkna på sannolikhet och avkastning, men i just min sits och med min personlighet vat det rätt. Därför måste man avgöra själv. Men om man har som grundinställning (som du/ni verkar ha) att bli skuldfria är det troligen rätt beslut. Det är ju den frågan du ställer. Annars hade du kunnat formulera det tvärtom.

Och rätt eller fel… fram till för ett år sedan upplevde jag fler här som slentrianmässigt svarade “investera” på den här frågan (som kommer regelbundet här på RT). Sedan har börsen gått ner mycket och ränta åt andra hållet. Plötsligt är det fler som tycker avbetalning är en bra grej. Försök utvärdera vem du är och vad du och din ekonomi tål. Baserat på dina frågor ovan så låter det tryggare för dig med avbetalning än investering.

…och välkommen till forumet! :slight_smile:

3 gillningar

Ha kvar lånet!
Inflationen äter lika mycket av lånet som du betalar i ränta, om du har ett hyfsat bra bolån och räknar med ränteavdrag.
se det som en amortering varje månad.

1 gillning

Satt själv i samma sits för ett par år sedan. Valde att lösa lånen. Skön känsla! :ok_hand:

Sen flyttade vi och har nu åter lån och börjar komma närmare pension. Nytt läge och nu har vi valt att ha kvar en del lån ”tills vidare”. Bla eftersom vi märkte att det inte var helt lätt få nya lån trots belåningsgrad <50% och t ex obelånad sommarstuga.

Så här tänker vi just nu. Rörliga låneräntor ligger idag på ca 3-4%. Fast SPAR-ränta på 1år ligger ca 3%. Vi har då kvar lånen OCH har tillgängliga pengar på 1-år låst sparkonto.

Skillnaden i ränta <1% (dessutom =0,7x ränteavdrag) tycker vi är ett billigt pris för att enkelt skjuta på valet ett år framåt i taget. Då ser vi det som en slags ”likviditetsförsäkring” som gör att vi t ex kan välja hjälp döttrarna (18&21år) skaffa sin första bostad framöver, bibehålla lånen tills vi bestämmer hur vi gör med sommarstugan framöver, byta boende, hantera sämre tider osv.

Slutligen är också KÄNSLAN liknande som för att vara skuldfri. Vi KAN lösa lånen om vi vill.

1 gillning

Jepp lite såhär tänker jag också skulle jag helt plötsligt sakna skulder så finns det inga större hinder att ta nya lån :slight_smile:

Är några år nu sen jag cashade min bostad och jag är fortfarande inte sugen på några nya lån :wink:

Kommer vara skuldfri så länge det är möjligt under mitt liv :slight_smile:

Ända som jag kan tönka mig o sätta mig i skuld för är om det skulle krävas för o bota sjukdom eller liknande i utlandet men inget annat inte ens en annan bostad allt ska cashas :slight_smile:

Intressant tankeexperiment. Om jag löste lånet, hur sugen skulle jag vara på att belåna huset igen för att investera på börsen istället och i så fall hur mycket… Känns ju spontant helt fel och som man tagit en större risk än att låta bli att betala av lånet och investera istället även om resultatet blir detsamma.

1 gillning

Fast rent krasst så äter inflationen inte något av lånet. Det förutsätter isf att löneökningarna följer med inflationen, men i dagsläget lägger facken bara blygsamma anspråk som ligger långt under nuvarande inflationstakt.

Det suget förvinner helt när du känner hur mycket du njuter av att vara skuldfri.

1 gillning

Såklart lönerna kommer ikapp övertid.
Sen ökar materialkostnader osv för att bygga nytt,
Det ger mer värde till befintliga bostäder.

Jag har aldrig förstått tanken med att vara skuldfri. Jag kanske kommer göra mig skuldfri när jag är 80 men annars förstår jag inte att vara “fri”. Låna pengar är ju enkelt. Lånet minskar i värde och investerade pengar ökar i värde.
Jag hade investerat dem, antingen direkt eller över några månader om de känns bättre.

Att börja om att spara från början (0kr) eller med 500 000 kr som startkapital är rätt stor, de tar lång tid att komma ikapp trots ett högre månadssparande om man är skuldfri.

4 gillningar

Börsvärdet har rasat 2700 miljarder och räntor stiger för närvarande.
Huspriserna har gått ner 25%
Så de som hade fullt belånade bostäder sitter med massor med räntor och amortering på ett boende som inte är värt lånen ens idag…
Vad betalar ni i månaden egentligen på era maxbelånade hus?

Jag har en bostadsrätt jag köpte förra året med 5.5x årsinkomst belåning, 3.4 mkr med 2.9 i lån ungefär. Amorterat ner en del, och lägenheten är fortfarande värd mer än mina lån, även om det kanske inte är mer än 200’ mer. Realistiskt sett får jag nog 3.1mkr om jag säljer idag. Betalar i skrivande stund 7500/månad i ränta före avdrag. Amorterar 11.000/månad på det, och avgift på 2875 :slight_smile:

Just nu uthyrd där intäkterna täcker alla kostnader, men inte alla utgifter. Får stoppa till en slant för amortering varje månad.

Den har inte gått ner 25%, men i närheten av 10% ungefär.

Jag räknar kallt med att bostäder går upp 2% per år ungefär i värde på lång sikt (matchar inflationen).
2% per år med 5.5x hävstång ger en nettoförmögenhet ökning om 11% per år sett från kontantinsatsen. Bättre investering än så får man leta efter.

Jag räknar alltså med inflationen som hävstång.

Jag kan säga så här för 2år sedan hade vi ca 4, 4m på börsen (utan depå belåning som uppgick till ca 500k) samt blanco på 550k. Jag klev av mitt vanliga jobb och hoppades slippa jobba något mer men tänkte starta eget företag och jobba lite då och då med olika saker, samt finns fördelar rent ekonomiskt med eget företag när man köper prylar till företaget.

I vart fall så betalade vi av ca 200k o inget på huset (1,5m) samt gick frugan upp o börja jobba heltid (från studier). Vårat kapital har left tungt i enskilda aktier i teknik. Det har krympt till ca 1m samt alla extra pengar har gått till att sänka blanco och depå belåning. Jag har börjat jaga jobb till föfetaget och frugan skall nu gå ner till ca 60% arbete o hon bör få in 16k efter skatt. Ekonomiskt är jag nu orolig och vi kommer troligen blöda strax under 10k i månaden… (vi har 3 barn och värdesätter tiden med dem mycket, speciellt innan dem är tonåringar o kanske inte vill spendera lika mycket tid med oss).

Ångrar starkt att vi inte klippte alla lån… Eller rättare sagt satte av en pott för att göra det. Vi har ca 3år kvar på bundet lån under 1,5% och jag hade aldrig trott att det skulle ha kunnat gå så dåligt på 5års sikt.
Vid nästa högkonjunktur lär vi göra på ett annat sätt…
Förstå tryggheten i ett avbetalt hus och inga lån. Det förändrar och tryggar generationer…

Ca 190k blanco kvar o samma på depån (1m var räknat utan depå belåning). Samt totalt 50k investerat till huset för att sänka elkostnader (1 ny billigare luft luft pump samt en ny värmepumps vattenberedare, vi hade direktverkande el i grunden).

Vad jag förstått tidigare så har du belånat för att investera om du är samma person.
11000 i månaden är ju en del pengar.
Om man då har max 50% belåning och satsar rena pengar på “investeringar” istället.
Kravet på 11,000kr försvinner och marginalen på boendet ökar vid större tapp om man sedan måste sälja etc
Har själv radhus som kostar runt 7-8000 i månaden inklusive allt(under 50% belånade) . Elpriset svajar lite nu så man får se på längre sikt vad det blir exakt.
Vet de som satsar på höga intäkter för uthyrning etc som knappt har råd att duscha o tvätta hemma då lån och elkostnader drar iväg.
Jag tror att fler skulle behöva se över utgifterna för att sänka fasta bolånekostnaden.
Att investera med lånade pengar kan gå riktigt fel
Gott nytt år på er alla