Hej. Är nybörjare vad gäller både investeringar och ekonomi överhuvudtaget. Skulle vilja få lite tips om hur ni lägger upp er ekonomiska strategi, både utifrån sparande/investerande och utifrån övriga större utgifter som livet bjuder på.
Så här ser min situation ut:
-
Har en buffert om 5500 euro på mitt sparkonto just nu. Jobbar mot 7000. Täcker in 3-6 månader beroende på hur mycket jag spenderar.
-
Har lån på totalt 44,933 euro, varav
-
32,313 + 6,411 i studielån, bägge med ränta på 3.1 utifrån euribor 12KK.
-
3609 euro i billån med ränta på 5.9
-
2600 euro i möbellån med 0 procents ränta
Planen är att göra mig av med billånet pga ska strax sälja bilen och flytta till tätort. Därefter tänkte jag tugga på med övriga lån som alltså har max 3.1 i ränta. Lägger 500 euro i månaden på låneavbetalning och tänkte fortsätta göra det. Beroende på räntejusteringar skulle det då ta ca 9-10 år att betala av alla lånen.
Jag har i dagsläget lagt 500 euro per månad i att bygga upp min buffert, men tänkte alltså att jag skulle börja använda dessa 500 till annat när jag jobbat upp ca 7000. Frågan är vad det är smartast att lägga dem på. Ska jag börja investera med hjälp av Lysa tex, och i sådana fall hur mycket? Alltihop, eller bara en del av de 500? Eller borde så mycket som möjligt läggas på amortering trots låga räntor?
Har i mitt huvud tänkt att 500 euro går till lånen oavsett, och 500 euro går till olika typer av sparprojekt eller investering. Vet dock inte om det är korrekt tänkt och vill veta lite hur folk gör.
Jag kommer t.ex. säkerligen att vilja ha hus framöver, men är osäker på när. Skulle dock gärna börja spara till detta i något skede. Vill även lägga undan pengar till resor, regelbundna inköp av teknik (dator telefon, ljudanläggningar mm) och undrar hur folk prioriterar när de sparar.
Har ni olika konton för olika typer av sparprojekt, t.ex. ett åt huset och och ett åt ny telefon och ett åt resor? Tex. Säg att jag i största allmänhet vill spara på Lysa för att bli ekonomiskt fri en dag, men också ha handpenning åt ett hus om 5 år. Jag behöver köpa ny telefon om 2 år. Jag vill också ta en weekendresa till London i december. Hur skulle ni fördela de 500 euro jag kan avvara idag?
Dessutom kan det ju hända att jag behöver använda av min buffert i januari och blir då av med 2000 euro. Pausar ni då de övriga sparprojekten till ni åter är uppe i 7000 i ett sådant scenario, eller gör ni på annat sätt?
Jag vill alltså väldigt konkret höra hur er strategi hade sett ut eftersom detta område är helt nytt för mig. Obs att 5 år på hus hit och 2 år på telefon dit inte är det jag faktiskt planerar, utan jag försöker förstå hur ni som är insatta i detta fördelar era pengar. Tacksam för svar och tålamod med en nybörjare!