Jag har nyligen fått en gåva på cirka 500 000 kr och funderar på hur jag bör placera pengarna. Jag är inte ute efter att maximera avkastningen till varje pris, utan vill hitta en rimlig balans mellan avkastning och risk.
Lite om min situation:
43 år, gift och två barn.
Villa med bolån på 60% belåningsgrad i Sthlm.
Billån på cirka 190 000 kr med 6 % ränta, värde på bil ca 320000kr
Stabil hushållsinkomst och god ekonomi i övrigt.
Har redan ett långsiktigt sparande via Lysa och buffert på sparkonto. (
Det som gör beslutet svårt är att vi eventuellt kommer att vilja renovera huset framöver (exempelvis tak eller andra större projekt), men jag vet inte om det blir om 2 år, 5 år eller ännu senare.
Jag funderar därför på olika alternativ:
Låta hela beloppet ligga på ett sparkonto tills vi vet mer.
Placera allt i en räntefond.
Dela upp pengarna, exempelvis 50 % på sparkonto/räntekonto och 50 % i en 60/40-portfölj hos Lysa.
Hur hade ni resonerat i min situation? Finns det någon strategi ni själva hade valt när man har en okänd men trolig användning av kapitalet inom de kommande åren?
Jag uppskattar särskilt resonemang kring risk, flexibilitet och alternativkostnad snarare än bara vilken fond som är bäst.
Betala av billånet. Sen in med pengarna i en global indexfond med låga avgifter. Behövs det pengar för att fixa med huset om X år kan du antingen sälja fonder och/eller prata med banken om att låna på huset.
Det går också att rikta om månadsspar till ett renoveringskonto när ni vet mer renoveringen, istället för att sitta med lågavkastande tillgångar över en ospecad tid.
200k → lös billånet eftersom den har en så hög ränta
300k → dela upp på lysa fonder och lysa sparkonto. eftersom du inte nämnde hur mycket du hade i vardera konto så har jag svårt att ge rekommendation. men bäst är att bara dela upp så att du sover gott om natten
När det gäller uppdelningen på Lysa, hur hade du tänkt där?
Idag har jag redan ett sparande hos Lysa där en del ligger i en 60/40-portfölj (mellanrisk) och en del i en 100 % aktieportfölj (högrisk). Skulle du lägga de 300 000 kr på samma sätt, eller hade du valt en annan fördelning med tanke på att pengarna eventuellt kan behövas till en renovering, även om jag inte vet när?
Jag skulle kontrollera när du behöver pengarna. Ex. kontrollera takets förväntade livslängd. Säg att det är betongpannor och du har x antal år tills dess livslängd är uppnådd. Om det är inom 3 år kanske det inte är värt att köpa fonder. Eller går det t.ex. att behandla betongpannorna och få längre livslängd för mindre kostnad. Då kanske du ändå kan köpa fonder för delar av pengarna samt betala av billånet.
Vad har du för avkastning från Lysa? Är det inte betydligt mycket högre än billånet är det väl ingen dum idé att lösa in det först.
Har ni gjort någon kalkyl för dom större projekten? Kommer ni att maximera ROT och dela upp det i etapper? Kör ni lite per år är det väl enklare att spara hela (eller resterande belopp efter billånet) som ditt vanliga sparande och sen spara upp lite varje år.
Och om ni har 60% belångsgrad och det krisar med pengar på kontot för renoveringar kan ni ju alltid låna upp lite mer från bolånet.
Jag hade betalt av billånet och satt resten i räntekonto med bra ränta till huset & buffert (eller om bufferten redan är stor kanske häften av de resterade 300 in på lysa)