Hej, har följt forumet i ett antal år och har nu fått anledning till att göra mitt första inlägg. Ska hjälpa en vän placera ett arv på cirka 20 miljoner och vill gärna få input på strategin.
Lite bakgrundsinformation.
Personen är i 55 års åldern högavlönad med jobb inom offentlig sektor, god ekonomi med bolån på kring 1.5 miljoner. Barnen är utflyttade och även mannen är högavlönad med stabilt jobb. Privat sparande i Lysa på 500k och stabil buffert.
Syn på pengarna.
Grundtanken med pengarna är att investera och ge bättre förutsättningar för framtida generationer i kombination med en tidig pension kring 60 års ålder och ge ytterligare lite guldkant på livet. Den huvudsakliga tänkta utgiftsposten är investering i två lägenheter inom 3-5 år för cirka 10 miljoner. (Relativt flytande men tanken är att bidra till att barnen kan köpa bostad).
Vi har räknat enligt
5x årskonsumtion på Lysa sparkonto
25x på 60/40 Lysa
Resterande kapital 100/0 Lysa.
Detta ger cirka. Lysa Sparkonto: 2.75 mil Lysa 60/40: 13.5 mil Lysa 100/0: 3.5 mil
Sammanfattningsvis, vi söker en strategi som efterliknar stay rich men med en något mer hög risk approach då delar av kapitalet inte har en bestämd tidshorisont utan är tänkt att vara till framtida generationer. En tidigare pension och extra guldkant på vardagen är tänkt att finansieras av avkastning och investering i lägenheter ska tas ur 60/40 hinken.
Frågor jag söker svar på:
Hur ser ni på riskallokeringen?
Värt att köra en 80/20 hink där 3 miljoner flyttas från 60/40 hinken?
Hur hade ni själva resonerat i en liknande situation?
Hade du valt en mer konservativ approach?
Något annat vi glömt att ta hänsyn till?
Hoppas denna information ska räcka för att kunna ge en helhetsbild över situationen.
Tack på förhand!
Mvh Olle
Du skriver att ni ska ha 25x årskonsumtion (ca. 13,5 milj) på 60/40 hos Lysa och att ni inom 3-5 år ska ta ut runt 10 miljoner för köp av två lägenheter.
Om 10 miljoner ska ut från kontot så ser jag inte kopplingen till 25 års konsumtion, större delen av pengarna ska ju till lägenheter inom kort. Hur tänker ni här?
Dessutom finns det en risk att ni inte ens har 13,5 miljoner om börsen dalar inom denna period. Med 60/40 krävs det visserligen ett tapp på börsen på 44% för att hela summan ska ner till 10 miljoner så ni har en del marginal. För en period på 3-5 år hade jag personligen inte haft en 60/40 portfölj utan jag hade varit mer försiktig, 50/50 eller till och med 40/60 (då kan börsen tappa 64% innan man är nere på 10 miljoner totalt).
Klok kommentar. Vad händer om din vän råkar vara med om 30, 40 eller 60% nedgång efter att ha följt dina råd? Förstår hen risken?
Personligen skulle jag rekommenderat en vän sparkonto eller liknande, eventuellt utspritt på flera banker för att riskminimera. Lås pengarna på 3 år på runt 3.5% ränta så har du 700 000 extra per år före skatt. Köp sedan lägenheterna och ta ett nytt beslut. Då slipper du högst antagligen utsätta dig för risken att din vän förlorar betydande andelar av sitt kapital.
Ett annat alternativ är att köpa lägenheterna nu, om det inte är så att ni tror att de kommer att bli billigare om 3-5 år. Då behöver man lösa det med någon som ska bo där, så klart, men man slipper inflation- och prisökningsrisken. Edit: såg att barnen är utflyttade. Vad är då poängen med att vänta i flera år?
Ytterligare ett alternativ är att fundera över om din vän vill att en specifik andel ska gå vidare i arv. Dessa pengar skulle man nog ganska oproblematiskt kunna kasta in i en 100/0 på lysa och sedan glömma bort.