Jag är 32 år och har ett Lysa-konto som är en kombination av sparande för ett mål på 3–5 år och långsiktigt sparande för resten av livet (jag har också ett separat Lysa-konto som är avsett enbart för pension).
Mitt mål är att köpa ett radhus om 3–5 år tillsammans med min man. Vi planerar att låna 2 miljoner kronor och jag har en miljon som jag kan lägga in kontant. Vi planerar också att sälja vår lägenhet, som vi uppskattar kommer att vara värd cirka 1,2 miljoner kronor vid försäljning (vi räknar med att gå plus minus noll med tanke på våra renoveringskostnader).
För närvarande har jag 80% aktier och 20% räntefonder på mitt Lysa-konto, där radhuspengarna ingår tillsammans med mitt långsiktiga sparande.
Jag funderar på om jag ska behålla radhuspengarna på samma Lysa-konto eller om jag ska flytta över dem till ett eget Lysa-konto. Om jag gör en sådan flytt, vilken fördelning skulle vara rimlig för radhuspengarna med tanke på att det är en investering på 3–5 år?
Om jag flyttar radhuspengarna till ett eget konto, planerar jag att öka aktieandelen på mitt andra konto till 90% aktier och 10% räntefonder.
Den senaste nedgången på marknaden fick mig att börja fundera på detta.
Hur skulle ni ha gjort i min situation? Samtidigt känns det jobbigt att flytta över radhuspengarna till ett eget konto, eftersom det blir mer påtagligt när just de pengarna minskar i värde. När de är i samma konto tillsammans med mitt övriga sparande känns det inte lika psykiskt påfrestande, eftersom jag ser hela summan och inte bara radhuspengarna.
Är detta bara ett psykologiskt problem, eller tänker jag helt fel?
Tack på förhand och jag ber om ursäkt om mitt inlägg inte är tydligt.