Vad hade ni gjort med 4,5 miljoner i min situation?

Hej,

Jag har förmånen att ha 4,5 miljoner kronor att placera efter en lyckad affär. Lever i familj där vi är 2 med bra inkomster och i 50års ålder, har huslån om ca 3 miljoner och fastigheter med värde om ca 8 miljoner. Jag är inte vidare kunnig på börsen och inte superintresserad heller. Vad hade ni gjort i mina kläder, amorterat bort lån, placerat via ex Lysa, placerat på sparkonto med ränta, anlitat en extern finansiell rådgivare eller gått till min bank och bett dem om hjälp? Supertacksam för Era tankar om mitt ”problem”.

//Mr Green

1 gillning

Hej och välkommen. Du har inga problem som det ser ut ekonomisk :wink:. Jag kan ge dig rådet kontakta @Runnemo då får du hjälp du behöver just nu :person_tipping_hand::+1: . Din bank ska du undvika i alla fall :smirk:

11 gillningar

Hej och grattis!

Jag hade börjat med att fundera på om du har några särskilda finansiella mål som du vill uppnå? Det avgör för mig vad du bör göra med pengarna. Några exempel:

• Gå i tidigare pension
  • Sätta ”guldkant på tillvaron” vid ordinarie pension
  • Öka er finansiella trygghet (verkar inte behövas?)
  • Stötta eventuella barn i en viktig del av deras liv? (Typ lägenhetsköp)
  • Köpa/göra något ni länge drömt om?
  • Investera för nöjes skull?

Har du några tankar där?

Er situation är ju verkligen stabil med dessa pengar och låg belåning. Hur jag skulle placera pengarna blir därför primärt en fråga om hur/när de ska användas.

6 gillningar

Stort Grattis!
Det bästa rådet har du nog redan fått av @Jacke77
Vill du få idéer från forumet rekommenderar jag dig att tänka noga (och uppriktigt mot dig själv) kring vilket syfte du kan vilja ha med pengarna (”pengar bara ett verktyg”), vilken sparhorisont du har, vilket intresse du har av att framöver lägga tid på er pengabinge (förmodligen mindre än du tror- prioritera din familj istället), vilken risktolerans du har (ofta lägre än man tror - tänk tanken att dina pengar plötsligt tappar 50% av värdet).
Med den informationen kan forumet ge vettigare förslag. Men som sagt - bästa rådet har du fått. @alternativtliv håller jag också fullt med. Se forumrekommendationena mer som idégenerator och tankespjärn. Finns förresten säkert flera trådar som avhandlar plötsliga pengapåsar.

4 gillningar

Finns massor med material på RT bloggen och här i forumet som jag skulle tipsa dig om att ta en titt på. Men att enligt Hink-principen dela upp pengarna mellan Spartkonto och Lysa är väl det man generellt tänker sig! :slight_smile:

1 gillning

Jag hade löst lånet helt och gjort mig skuldfri. Ni har ändå 1,5 milj över och två bra inkomster och sannolikt bra pensioner i pipeline. Vad ska ni med ännu mer pengar till?

Är man yngre och “fattigare” finns kanske anledning att köra hårdare och ta mer risk genom att behålla bolånet och köpa värdepapper. Men i er situation finns inte samma anledning, som jag ser det.

7 gillningar

Utan att tveka hade jag löst lånet… Sen troligen satt lite guldkant på tillvaron… Å de kan vara mest va man själv är intresserad av… Resa, båt, mc, special bil eller liknande…

2 gillningar

3m i lån är fortfarande rätt mycket. Jag hade gått ner till åtminstone 2m i lån. Möjligen ner till 1 miljon i lån.
Skulle haft 500k på kortare räntor som buffert och 500k i längre räntor. Resten skulle jag investerat på börsen.

Är du inte intresserad av börsen hade jag dock börjat med att träffa någon som kan ge oberoende råd.
Din bank kan möjligen ge dig bra råd, men de kommer även försöka sälja deras tjänster och produkter till er.

3 gillningar
  • 500 kkr att leva loppan för nästa 1-2 år. Drömmar som ni velat gwnomföra men inte gjort
  • 1.5 Mkr på bolånet dvs under 20a% belåningsgrad känns oerhört tryggt
  • 500 kkr för att stärka bufferten på räntekonto
  • 2 Mkr på Lysa med en vettig aktieandel. Kör deras test och stäm av med resten av ert kapital så ni ligger riskmåssigt vettigt till. Känns det läskigt så månadsspara in det på Lysa under 1-2 år.

Så hade jag nog gjort. Lite av varje med andra ord :slight_smile:

5 gillningar

Lite av varje tror jag på. Investera i lite olika saker - kopiera portföljerna här på RT. Bit av en del av lånet kanske - med betoning på kanske. Jag har en bekant som bor i en rätt högt värderad fastighet som var i stort sett betald. Han är i 79-års åldern och ville leva livet lite. För att få pengar till det försökte han belåna kåken men stötte på patrull på grund av sin ålder. Det löste sig med byte av bank.

2 gillningar

Om man betalar av sina lån ska man inte göra det med sin sista krona utan man måste förstås se till att man har goda marginaler. Även för oförutsedda händelser.

Min bedömning är att TS har de marginalerna, gott och väl, men det kan ju inte jag veta säkert utan det är upp till TS att bestämma.

2 gillningar

Om nu det blir kraftig inflation och saker blir dyrare så kanske lånefri är ett alternativ?
Många här vill låna max och placera.
Blir pengarna mindre värda så är boende och fasta ting stabilare.
Höga räntor äter upp kapitalet och börsutvecklingen har varit sådär. Varnas för ytterligare ras.
Betala av lån må vara det tråkigaste man kan göra då räntorna just nu är ganska låga, men hur ser det ut vid nästa räntejustering?
Lycka till! :+1:

2 gillningar

Amontera huslånet (åtminstone till hälften).

Du skrev att du bor i en familj, mht din ålder har du kanske barn som behöver ekonomisk start i livet; kanske finansiera deras studier och/eller insats till flrsta lägenhet?

Planera sen för hur länge du (ni) vill jobba och vart ni vill göra om 5-7 år. Är det att gå i tidigare pension, gå ner i tid eller fortsätta jobba - och investera efter det målet.

Gör även några fina resor ihop med familjen som skapar minnen för livet.

Lycka till med ditt “problem” :slightly_smiling_face:

1 gillning

Jag hade nog löst så att jag hade ungefär 1m kvar av lånet. Personligen är jag inte intresserad av att lyxa till livet så resterande pengar hade jag troligtvis satt in på Lysa (eller liknande) alternativt sparkonto (kort horisont om man tror att läget i världen kan vända, lång om man tror på värre utsikter).

1 gillning

Hej,

Tack för ditt svar, vi har en bra ekonomisk balans i livet och har även lyckats spara ett startkapital till våra 2 barn (16 & 20). Tänker att 90% av pengarna har ganska lång sparhorisont och de andra 10% kan man ha för att krydda vardagen med.

Hej igen!

Då skulle jag för egen del placera de långsiktiga pengarna i en billig global indexfond (Typ Avanza Global eller liknande). För att det ska anses vara en trygg investering bör du räkna med att kunna ha pengarna liggande investerade där i uppåt 10 år.

1 gillning

likvid i 24 månader sedan all in i Vanguard All-World Distributing

1 gillning

Jag hade slutat jobba och gått LYX-FI omedelbart.

1 gillning

Om du trivs med livet som det är så skulle jag vilja föreslå två saker:

50% - Planera redan nu för att i ännu högre grad stötta sina barn med första bostaden (om köp ligger >5år bort är fonder sannolikt ett förnuftigt val). Tidigarelägg mao deras arv.

50% - Investera resterande del i er själva, idag eller i framtiden. Visst kan det vara förnuftigt att sätta in t.ex 2M i fonder, men glöm inte bort att leva oxå :blush:

2 gillningar

Det är svårt att säga utan att veta mer om er och er ekonomi. Bra jobbat verkar ett rimligt svar iallafall. Om ni har bunden ränta på bolånet och under 50 % belåning så hade jag varit nöjd med den situationen. Jag hade lagt runt miljonen i indexfonder samt startat ett månadssparande. Uppgradera hushållet i den mån som är meningsfull i er situation. Ha alltid likvider på konto som täcker minst ett år med utgifter för ert hushåll. Njut av den inre friden som kommer med en god ekonomi. Placera inte varje krona utan ha istället över så ni inte blir oroliga i något läge.

2 gillningar