Som rubriken lyder så är jag nyfiken på vad ni skulle göra med 3,2 miljoner om ni börjar från noll? Hur skulle ni investera dem i bostad resp aktier, fonder m.m och varför?
Hej
Går inte svara på utan att veta hur eran övriga ekonomi ser ut. Vilka inkomster ni har och vilka framtida drömmar ni har.
Med det sagt …
Jag såg det andra inlägget du gjorde. Det lutar mot att en stor del (50%-70%) hade jag lagt på ett bra boende. Resten till buffert och investeringar.
Är för närvarande studerande båda två men förmodad ingångslön sedan kommer nog vara runt 32-34k i månaden. Jag har inget tydligt mål i dagsläget (vad gäller fritidsintressen så älskar jag att resa) förutom att jag vill kunna köpa en ny lägenhet. Bil och annat materiellt är ointressant i dagsläget. Utöver min egen situation är jag även nyfiken på vad andra skulle göra med sina pengar för att kanske få lite inspiration och inblick i hur andra tänker.
Allt hänger på var man är i livet och vilka behov som finns.
Jag har redan ett boende värt 2x beloppet du nämner. Har en fin bil och jag har bra inkomster och en bra buffert.
Så jag skulle antagligen investerat det mesta i fonder och kryddat lite med aktier jag tror på.
Dvs det jag skulle göra i mitt fall skulle jag inte rekommendera för dig. Ni har säkert andra behov.
Jag skulle slängt in dem på börsen rakt av. Helt i linje med de fonder och målvikt dessa har.
Jag personligen skulle köpt ett hus och löst ut det kontant helt utan lån. För att bo i tills jag blir för gammal. Inte som en investering. Om det blev pengar över så skulle jag utöka min buffert (skulle vilja ha större buffert om jag ägde ett hus). Om det fortfarande är pengar över efter det så skulle det åka in på börsen i mina indexfonder.
Slutat jobba omedelbart. Det är ungefär den summan som behövs för att jag och min fru ska klara oss fram till den riktiga pensionen.
Om jag var 23 år idag och de slantarna ramlade över mig så hade jag satsat på en vettig bostad. Inte större än nödvändigt och inte på bättre adress än vad som känns rimligt. Jag hade minimerat mina vardagskostnader och plöjt ner lönen i indexfonder från dag ett.
Trygg och billig vardag trumfar alla börssvängningar.
Jag skulle lägga dom pengarna på bankkontot tillsammans me dom andra pengarna å använda dom till sånt jag vill göra eller köpa… Inga investeringar i fonder eller aktier, mer i saker som bygga om saker hemma mer anpassat precis som man vill ha…
Varför inte 3.3?
Utgår från en oväntad summa jag fått och känner mig lite lost i hur jag ska investera dem på rätt sätt.
Börja här: https://www.reddit.com/r/personalfinance/wiki/windfall
Läs sedan rikatillsammans generella råd, vilket är vad jag hade gjort. Dvs investera i breda billiga indexfonder.
- Lyssna på avsnittet nedan
- Inte ha bråttom, lyssna på dig själv
Om det hade gällt mig
- Köpa en vettig bostad i första hand. Det är nog det jag ångrar mest att jag inte köpte en liten lya i unga år. Dels för det är skönt att ha sitt eget, dels för att det blir billigare vilket frigör sparutrymme på lönen och att man ändå kan ha mycket kul … och spara.
- Gärna få över en 20%ish att investera i LF Global på ett ISK
Tack! I dagsläget ligger ca 1700.000 i fonder på ISK (inga indexfonder, utan multi asset hos Handelsbanken), skulle det vara smart att låta dem vara kvar på ISK men ev omfördela, eller ta ut en större del för att lägga på bostad?
Med 3,2 miljoner och de förutsättningar som du beskriver så skulle jag investera i en lägenhet på centralt A -läge i någon av Sveriges större städer. Välja en BRF som har stark ekonomi, låg belåningsgrad & därmed låga hyror. Därtill en förening som medger uthyrning i andra hand, sedan hade jag hyrt ut den och låtit värdestegring i lägenheten jobba samtidigt som du/ni får månatliga hyresintäkter. Dessa hade jag sedan investerat i @janbolmeson & @carolinebolmeson paradgren kring Globalt, brett & stort med “säker” tillväxt.
Allt ovan enligt min mening en låg risk med en bra garanterad tillväxt.
Köp en stor etta som du gör om till en två så får du också bra utväxling på månatlig hyra då målgruppen blir större för två personer at kunna bo & betalningsviljan ökar.
Stort lycka till
Är inte en fond jag hade valt. Dyr fond i fond. Vet inte vilken aktie/ränte andel du har eller hur du vill placera det men du skulle säkert kunna sänka avgiften avsevärt genom att titta på de olika RT portföljerna.
Som jag skrev så tycker jag boendet kommer först. Det som blir över kan investeras och då mer aggressivt i din ålder (boendet är säkrat) så 90/10 eller 100/0. Såklart håll undan en del i buffert på sparkonto för oförutsedda utgifter.
Så hade jag nog tänkt ![]()
Med de förutsättningar du beskriver så hade jag tänkt så att jag är tidigt i livet och har här fått världens chans; låt mig nu inte sabba detta utan ta tillvara på denna möjlighet med eftertanke.
Du skriver att du vill kunna köpa en lgh, det hade jag då satsat på. Troligen med viss belåning om vi pratar storstadspriser. Hade satsat på bra läge, nära till allt. Sedan lagt undan en 100-200 kSEK i semesterkonto (då du skriver att det är ett intresse). Sedan hade jag smackat in resten på börsen enligt de rekommendationer som finns här på Rikatillsammans.
Du skriver att ni pluggar och snart ska skaffa första jobbet. Satsa på karriären, våga ta risker/möjligheter som dyker upp och fortsätt månadsspara. Satsa på dig själv och att bygga upp ett bra liv. Du har världens trygghet på banken om något skulle gå snett tex i jobbet. Om ett antal år kommer du förhoppningsvis ha en fantastisk karriär, ett liv du gillar och en trygghet på banken som möjliggör andra drömmar i nästa fas av livet (tex familj).
En sista sak jag hade tänkt på är att hålla en låg profil kring arvet. Finns många missunnsamma och folk med dåliga avsikter som man inte vill dra uppmärksamhet till.
Nu blev det här kanske ett svar hur jag tycker att du bör göra, men i stort sett hade jag tänkt likadant om jag fått ett stort arv i det skedet av livet.
Tankesättet att en bostad är en investering borde skippas…
Tack för dina tips! Jag har tänkt lite i samma banor hittills. Jag vill investera klokt och få pengarna att växa men samtidigt kunna leva livet och bo fint, det är en balansgång det där. I dagsläget bor vi i min mans bostadsrätt i Sthlm (jag fyller snart 28 och min man 30), men vi vill inom snar framtid kunna flytta till något lite större dels ifall vi nu skulle bilda familj inom några år. Han kan nog gå in med ca 1,2 mkr i den nya lägenheten, sen får vi väl se vad som är en rimlig summa för mig att gå in med men jag tänker… 1,7-2 mkr?