Hej kloka forum!
Jag är 46 år och fylld av funderingar. Önskar er feedback på min situation men för det behövs bakgrund. Hoppas att någon orkar läsa…
Tillgångar
•Bostadsrätt i staden jag bor i, värderad till 2 700 000, belånad till 49 % för att undvika amorteringskravet.
•Bostadsrätt i stad jag flyttat från, värderad till 2 800 000, avbetald och uthyrd med föreningens godkännande men bara ett halvår till. Vill behålla den av sentimentala skäl.
•Sparkonto nischbank: 600 000
•Lysa: 1 400 000 (ett konto fördelning 97/3, ett konto fördelning 80/20)
•Avanza:
1 800 000 spar
800 000 pension
190 000 pensionsförsäkring
150 000 KF barn
•Lönebank:
70 000 buffert
150 000 placeringskonto
600 000 ISK Multi Asset 25
200 00 depå med ärvda aktier, bl a SEB A
•2 guldtackor à 100 gram, ärvda, i bankfack
Lön: 35 000 netto
Ärvd försäkring: 5 500/mån
Hyresintäkter 10 000
Utgifter varierar men ca 25 000/mån
Autosparar 9 000/månad till KF barn och Lysa.
•Har hem-, inkomst, person och barnförsäkring.
•Har mitt barn, lägre skolåldern, på halvtid. Separerad från andra föräldern som bor nära, relationen ok. Skulle något hända mig kommer barnet kunna bo med hen.
•Jag har skrivit testamente (mina föräldrar ej i livet, har ej syskon men några giriga släktingar) för att säkra upp hur arv ska tas om hand ifall mitt barn skulle vara minderårig när jag går bort. Obs! Jag har enorm livslust, testamente och instruktioner till vänner har jag skrivit endast för att underlätta och framförallt göra det bästa för mitt barn. Jag är väldigt riskobenägen och söker mycket trygghet, som person.
Har dock försökt våga satsa och i mitt sparande (förutom buffert i nischbank givetvis) kör jag därför nästan 100 % rekommenderade indexfonder.
•Mål inom ett par år: köpa en 3:a för att mitt barn ska få eget rum, pris ligger runt 4,2-4,3 miljoner. Sälja nuvarande belånade lägenhet på samma marknad.
•Risker: jag är konsult, kan endast få villkorat lån trots att jag har halva insatsen (sparkontot+Lysa). Bara att acceptera, men det är synd, jag kan ju få loss pengarna men behöver trots allt låna en del och då måste jag ha ett signerat säljavtal för min nuvarande lägenhet för att få lån (SBAB). Min gamla lönebank ger ej lån, har redan försökt.
En annan generell riskfaktor är att min bransch, kommunikation, är svår med hög konkurrens, jag funderar starkt på att skola om mig till kurator el. liknande, för att det intresserar mig och kan vara ett säkrare jobb framåt. Kommer dock inte ha betyg för att kunna söka psykologprogrammet men tänker mig bygga på med kurser inom beteendevetenskap.
Ber om ursäkt för långt inlägg. Jag önskar klok input gällande hur jag kan/bör justera min situation, Om jag missat något mot bakgrund av att jag är ensamstående på halvtid samt funderar på att försöka byta bransch. Finns här någon som sadlat om till typ kurator m h a studier i “övervuxen” ålder? Ska jag behålla guldet som en försäkring? Och ska man exempelvis ha en livförsäkring i min situation? Jag söker trygghet, kan oroa mig över saker som kan hända exv. sjukdom.
Känner att det är svårt att prata med vänner för alla jag känner lever i relationer med andra förutsättningar, och det kan kännas känsligt att prata om ekonomi, förutom på ett generellt plan. Till saken hör att större delen av tillgångarna är ärvda och jag känner enormt ansvar att förvalta dem på bästa sätt. Jag har inte förtjänat dem men vet att mina föräldrar hade velat att jag och deras enda barnbarn ska kunna dra nytta av dem.
Tacksam på förhand för era tankar om de olika frågorna.
/C